Hej!

Jag skall köpa ett torp och undrar vad man skall vara speciellt noga att kontrollera.

Det jag tittar på just nu saknar avlopp och varmvatten men har el och kallvatten klart.
Vilket är det billigaste sättet att skaffa avlopp och varmvatten?
Vad innebär "sommarvatten från egen brunn" i klartext?

MvH

/Niklas
 
förmodligen att slangen från brunnen inte är nedgrävd och/eller isolerad, dvs man måste stänga av vattnet innan det blir minusgrader, finns risk oxå att brunnen inte räcker till "normalförbrukning" med tvättmaskiner och sådant, jag har bott med egen brunn och då blev det ibland omöjligt att vattna trädgården och dylika saker...

att gräva ner slangen borde inte vara så kostssamt om det inte är någon längre sträcka och det inte är berg.

kan vara läge att kolla kvaliteten på vattnet oxå så att det är fullt tjänligt...
 
Hej!

Kontrollera även murstock och eldstäder. Ring sotaren och kolla när/om han har varit där nyligen, han kan dessutom svara på om det är eldningsförbud på någon del, samt göra en provtryckning. Leta efter möggel, öppna alla luckor, dörrar etc. Kolla under trappen, brukar vara ett skrubb där. Gå runt och lukta. Kolla vinden efter läckage i taket. Ligger alla tegelpannor på plats? Är plåten runt skorstenen hel? Saknas avlopp lär du få bygga ett om du skall använda vatten till lite mer än att tvätta potatis i.... Kolla med kommunen vad du får bygga. Finns billiga varianter till sommarhus som inte är spec. stora och inte behöver ligga frostfritt. Finns en bra bok, "Vatten och avlopp för småhus" tror jag den heter, vet inte förlaget. Varmvatten får du billigast genom en kastrull på vedspisen. Annars är en direktvärmare med el en bra lösning. Då har du inget magasin med varmvatten som skall stå och hållas varmt, som i en beredare.

/Jesper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.