Driftsäkerhet och underhåll är andra viktiga spekter. Plattvärmeväxlare med elvärmepatron, 2 fläktar och mekaniskt sommaspjäll = 3-4 rörliga delar ... mer eller mindre outslitligt. Föräldrarnas FTX rasa i somras pga ett skuret kullager, bytte båda lagren för 150 kr. Detta på 25 års drift. Sen har det tillkommit lite såpa och vatten för lite tvätt också ..

varningens finger för braskaminer dock. De kan ha lite för hög effekt i ett välisolerat hus och leda till övertemperaturer.
Jag har tittat på lite tyngre kaminer/ugnar för att få en trögare värmespridning, dvs elda för fullt för att få en bra förbränning men värmen siprar ut under 24h istället. Vad tror ni?
 
jeppeknaster skrev:
Som jag skrev, pellets. Alternativt nån enklare berg/jordvärmepump.
Jag misstolkade orden "sen" i ditt inlägg. Jag trodde du syftade på att något skulle inträffa senare, alltså längre fram i tiden.
Känns det inte väldigt överdrivet att bygga in vattenburen golvvärme, driven av en pelletspanna, i ett hus där själva idén är att det ska klara sig i princip utan uppvärmning. Det blir ju som vilket hus som helst.
 
Redigerat:
Jo. iofs. Men som swetrot nämnde ovan så kanske det är mest ekonomiskt att ha en elpatron om man nu känner att allt ska räknas hem. Kanske kan man ha en mindre billigare, kanske rent av begagnad pelletspanna eller kanske en pelletskamin, inte vet jag men huvudsaken är ju att man har stödvärme de kallaste dagarna. Om själva idén med huset är att det ska klara sig själv utan kompletterande värme och det visar sig att så är inte fallet så måste jag väl säga att idén är riktigt bristfällig. Skulle känna mig lagom lurad. Antagligen har väl tillverkaren/leverantören kommit med riktiga glädjekalkyler också.
Ni som bor i dessa passiva hus, blir det inte kallt på golven?
 
jeppeknaster skrev:
JNi som bor i dessa passiva hus, blir det inte kallt på golven?
Jag kan naturligtvis bara svara för oss men vi har definitivt inga problem med kalla golv. Klinker i bad, hall och tvättstuga med vattenburen komfortvärme. Övrigt 14 mm valnötsparkett på 17 mm Stegljudsskiva. Inga köldbryggor.
 
Jag tror inte att det är rimligt att bygga hus som klarar av de 10-20 mest kalla dagarna under ett år utan värmetillskott. Det finns inte någon som är beredd att betala för det. Det är samma sak när man installerar bergvärme. Det är väldigt dyrt att dimensionera den till att räcka till de få dagar på året då termometern står som lägst.

Eftersom ett passivt hus dessutom till stor del värms upp av människorna som vistas i det, så spricker en del av kalkylen om ingen är i huset under en längre tid, och blott kylskåpet och frysen skall producera värmen.

Jag tror att 2-3st billiga värmefläktar från ÖB för 79kr stycket med angiven effekt 2000W räcker rätt så långt som kompletterande värmekälla i ett sådant hus kalla dagar. Det behöver inte vara dyrare eller mer avancerat än så.
 
Jag bygger inte passiv hus, men ganska välisolerat. För mig är en frånluftsvärmpump med vattenburen golvärme det självklara valet plus att jag kommer att ha en kamin på övre våningen och en spiskassett på den nedre som tillskottsvärme när det blir riktigt kallt. eller extra elelement om jag inte är hemma.
 
Swetrot skrev:
Jag tror inte att det är rimligt att bygga hus som klarar av de 10-20 mest kalla dagarna under ett år utan värmetillskott. Det finns inte någon som är beredd att betala för det. Det är samma sak när man installerar bergvärme. Det är väldigt dyrt att dimensionera den till att räcka till de få dagar på året då termometern står som lägst.

Eftersom ett passivt hus dessutom till stor del värms upp av människorna som vistas i det, så spricker en del av kalkylen om ingen är i huset under en längre tid, och blott kylskåpet och frysen skall producera värmen.

Jag tror att 2-3st billiga värmefläktar från ÖB för 79kr stycket med angiven effekt 2000W räcker rätt så långt som kompletterande värmekälla i ett sådant hus kalla dagar. Det behöver inte vara dyrare eller mer avancerat än så.
Problemet är att det är inte bara de 10-20 kallaste dagarna som är problematiska. Vårt passiva radhus har hållt ca 18 grader från sena oktober till april denna vinter och det är i skåne, där temperaturen väldigt sällan har passerat under nollan under denna period. Detta beror naturligtvis på att vi jobbar mycket. Det går alldeles utmärkt att värma upp med byggfläktar eller portabla elradiatorer, problemet är att det då plötsligt inte blir så jäkla billigt längre.

Nu är ju vårt radhus helt passivt, dvs det har inte ens någon komfortvärme. Men jag tycker ändå att man ska tänka på hur ens familj lever, för oss passade det inte alls bra.
 
Mikael_L
Kul när ni är och tittar på ny kyl och frys.
När säljaren påpekar att det är energieffektivitetsklass A så svalnar ert intresse helt och hållet ! :D
 
BobbyEwing skrev:
Problemet är att det är inte bara de 10-20 kallaste dagarna som är problematiska. Vårt passiva radhus har hållt ca 18 grader från sena oktober till april denna vinter och det är i skåne, där temperaturen väldigt sällan har passerat under nollan under denna period. Detta beror naturligtvis på att vi jobbar mycket. Det går alldeles utmärkt att värma upp med byggfläktar eller portabla elradiatorer, problemet är att det då plötsligt inte blir så jäkla billigt längre.
Då ställer man sig frågan om det verkligen är ett passivt hus ni bor i, eller om det är något mög som byggmästarn satt samman och kallar för passivt. Har du någon uppfattning om hur mycket värme du måste sätta till för att få i alla fall 20 grader inomhus?
 
Swetrot skrev:
Då ställer man sig frågan om det verkligen är ett passivt hus ni bor i, eller om det är något mög som byggmästarn satt samman och kallar för passivt. Har du någon uppfattning om hur mycket värme du måste sätta till för att få i alla fall 20 grader inomhus?
Området var ganska omtalat när det byggdes, det är helt klart passivhus. Väggarna har 480mm isolering och husen är väldigt täta. Problemet är just att oavsett hur välisolerat ett hus är så måste energi tillföras och när man inte är hemma tillräckligt så tillförs i stort sett ingen. Det går inte åt några mängder energi för att få upp värmen, har inte mätt exakt, men det känns helt klart som att det hade varit smartare att bygga lika välisolerat men ändå med någon form av värmesystem istället för att man ska behöva ineffektiva värmekällor.

Nu flyttar vi ju dock till ett nytt hus om en vecka så det är inte ett problem längre. Jag är dock övertygad om att passivhus passar bäst för lite större familjer där man är hemma oftare och att det dessutom är en god idé att ha ett värmesystem som inte enbart är baserat på återvinning och FTX.

Kul när ni är och tittar på ny kyl och frys.
När säljaren påpekar att det är energieffektivitetsklass A så svalnar ert intresse helt och hållet !
Ligger något i det. Vi hade lågenergilampor i alla våra belysningar sedan innan, men det fick vi snabbt ändra till normala lampor när vi flyttade in. Alla smarta "energispartips" fick vi snabbt glömma.
 
Hej

Sitter också och knåpar på ett lågenergihus, och har tänkt köra med dubbla 15cm Leca-väggar med 30cm cellplast emellan. Yttre Lecamurens värmetröghet gör förhoppningsvis att isolering+uppvärmning bara behöver hantera dygnsmedeltemperaturen under vintertid, snarare än värsta nattt-temperaturerna, och inre Leca-murens värmetröghet gör förhoppningsvis att man kan värma upp kåken på dagen och ha god nytta av det på natten.

Det finns varmvattenberedare, t.ex. på vvwv.nordenberedaren.se, som använder solfångare när så är möjligt, alternativt luftvärmepump, alternativt elpatron, och som frånsett vattenuppvärmningen även driver ett litet värmetillskottselement som kan placeras någonstans i FTX systemet.

Denna typ av mackapär borde vara användbar i de flesta "nästan passiva hus". Jag hoppas dessutom att mina värmetröga dubbla väggar ska göra att jag i stort sett aldrig behöver köra på elpatron, utan att det i stort sett alltid kommer att vara ett par timmar även under vinterdygn då jag kan använda luftvärmepumpen med rimlig verkningsgrad och ladda upp huset med värme.

mvh

Magnus
 
Läste för ett tag sedan på http://www.kakelugnspannan.com att de har tagit fram en kakelugn som är avsedd för passivhus. En sådan kopplad till golvvärmesystem bör väl vara en driftsmässigt billig värmekälla...
 
Mikael_L
Intressant, en värmekälla för ett passivhus ... :D :D :D

Känns som att det går emot lite av själva iden ... ;)
 
Mikael_L skrev:
Intressant, en värmekälla för ett passivhus ... :D :D :D

Känns som att det går emot lite av själva iden ... ;)
Jepp, men man får ju inte tillåta sig att bli passivhustaliban

Huvudsaken är ju att man gör av med betydligt mindre energi än normala hus.

Dessutom är det ju som vanligt. Vi har en passivhusnorm, som specar U-värde på väggar och tak, och de som kör den vägen tenderar att ha tunna väggar runt massa stenull. Sedan finns det de (som jag) som tror att värmetröghet i väggarna är minst lika viktigt, och bör uppnås även om man designmässigt skulle behöva släppa upp U-värdet lite grann så att man hamnar utanför normen. Och sedan kan man ju fråga sig om man inte helt enkelt skulle ange hur mycket el en person får göra av med istället, så får man (grovt förenklat) välja mellan 70m2 i en U=0.3 kåk, eller 210m2 i en U=0.1 kåk.

mvh

/Magnus
 
Håller fullständigt med dig Magnus.

Sedan vad gäller att använda ordet "passivhus" har blivit löjligt, syftet med ordet är i gemene mannens mening "mycket lågt energi behov vad gäller uppvärmning".

Själv säger jag nu för tiden semi-passivhus om mitt eget jag håller på att bygga om någon frågar, med 550mm lösull i taket och 0,167 i U-värde i väggar med en värmelagringkapasitet om 140.000 kilo så är det ju ändå inget passivhus ,-).

MvH Jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.