Hej!
Jag har fått sådan fantastisk hjälp av er på forumet så jag testar lyckan än gång till i hopp om att ni orkar svara! ;)

Jag har nämligen fått ett besiktningsprotokoll från ett hus och undrar nu om ni skulle vilja tycka till om vad det egentligen innebär för arbete och vad det skulle kosta att iordningställa huset. Det är ju inte lätt att som lekman förstå vad det rent konkret innebär när man läser protokollet.

Huset är från 30-talet och är tillbyggt i mitten på 80-talet. Det är i två plan plus källare. Brevid huset (men i samma markhöjd) finns ett garage. Man rullar altså ner för en backe för att komma in i garaget. Brevid finns en stentrappa. Komplserar detta arbetet med ny dränering? Se bilden.

Grund är källare. Stomme och bjälklag av trä. Fasad i plast från 70-talet. Taket består av betongpannor med hängrännor av plåt. Fönster delvis 3-glas övriga 2-glas. Ventilation är självdrag och uppvärmning bergvärmepump.

Enligt besiktningsprotokollet framkommer bland annat följande:

INNOMHUS

1. I ett av sovrummen finns en fuktfläck på tapeten utmed fotlisten - denna vägg vätter mot badrummet betyder det att golvet under badrummet är fuktskadat? Vad gör man med väggen? Fotlisten? Vad är åtgärden i så fall? Kostnad?Worst case scenario?

4. Badrum har plastmatta och kakel med ålder okänd. Troligtvis åttiotalet. Detta bedöms som hög risk för skada.

3. I vardagsrummet fins en intorkad fuktfläck vid fotlisten samt en fuktfläck under fönsterbänkskiva. Bakomliggande skador på väggen kan ej uteslutas. - Vad betyder detta? Var är åtgärden/kostnaden för worst case scenario?

4. Rötinslag på fönstren på vissa fönster. Vissa fönster står det bara att det är nedsatt kondition på fönstren. På några står det att de har torrsprickor. Måste de bytas? Kan man renovera dem? Vad kostar det i så fall och hur gör man?


5. På ett rum står det att det finns skador i taket. Vad kan det betyda? Något man bör undersöka mer noggrant?

VENTILATION

6. Brister i ventilationssystemet. Man rekommenderar tilluftsventiler i alla rum. Hur gör man detta? Vad kan det kosta? Finns det andra alternativ?

TAK OCH VIND

7. Toppvinden i original har sågspånsutfyllnad som är ojämt fördelad. Påbörjad tilläggsisolering med mineralull. Fläckvis mikrobiell påväxt på inbäddat yttertak. Viss fuktinträngning med skada vid råspånttaket. Vad innebär detta??? Åtgärd? Kostnad? Vågar man köpa ett sådant hus överhuvudtaget ?? Toppvind för tillbyggnaden är ej besiktningsbar.. Vad gör man då för att veta så det inte är större skador där?

8. Yttertaket har trasiga takpannor samt otätheter i takbrytningar som ger vatteninträngning till undertak har. Trasiga takpannor har ägarna bytt efter det att besiktningen gjordes. Räcker det som åtgärd? Eller borde man byta mer?

KÄLLAREN

9. I källaren finns uppreglade väggar och uppreglade golv i två av rummen. Besiktningsmannen rekommenderar att det rivs ut. Vad kostar det att åtgärda dessa rum om man lägger klinker och puts på väggarna samt eventuellt golvvärme? Eller finns det billigare/bättre alternativ? Hur håller man då värmen i källaren?

10 . I tre av föråden i källaren finns fuktgenomslag i golv och golvvinkel. Grundyttervägg uppvisar fuktpåverkan med puts och färgsläpp. Det behövs en omdränering av huset. Det står även något angående krypgrund (vet ej om det är under tillbyggnden eller garaget för det kan väl inte vara under källaren???) att det är bergformation med fuktinträngning vilket ökar risken för fuktskador i bjälklaget. Plastfolie saknas på marken.

GARAGET

11. Garaget har fuktgenomslag i grundväggar och tak. Väggar med putssläpp och utfällningar. Tak med blottad och rostig armering. Sprickor i garagets tak och långskarv i betongplattan vid utvändig besiktning. Påtagligt behov av renovering och yttre åtgärder. . Vad gör man? Kostnad?

UTVÄNDIGT

12. Beklädnaden är plastpanel. Det finns vissa otätheter i fasaden. Exempelvis vid balkongräcket finns det en öppning i fasaden vilket ger risk för vatteninträngning. Hur åtgärdar man? Kostnad?Hur vet man att det inte redan trängt in vatten? Vad är worst case scenario?

BALKONG

13. Balkongplan av galvaniserad plåt som underhållits genom målning. Träomfattning runt balkongplanet har färgsläpp, fuktpåverkan. Vilket löpande underhåll kräver balkongen?

TILLBYGGNADEN

14. Tillbyggnaden är gjort på berg utan dränering. Måste man skapa ett fuktskydd? Hur gör man det? Kostnad?

ELSYSTEM

15. Elsystemet är ej besiktigat men är generellt gammal och saknar petsäkra eluttag. Skall man dra ny el? Vad kostar det att ta dit en elektriker för besiktning? Måste man i så fall byta allt och hur gör man då? Kostnad?

VVS

16. VVS-systemet är ej besiktigat men är generellt ett gammalt vvs system. Hur kan man avgöra skicket på systemet? Går det att besiktiga utan att bryta upp väggar? Hur går ett byte till? Vad kan det kosta? Vad måste man bryta upp? (Ett av badrummen är nyrenoverat...)


Om man anlitar proffs för allt vad kan det då tänkas kosta i rent arbete?
Vad kan materialet kosta om man köper allt själv?
Hur lång tid kan renoveringen ta?
Vilka åtgärder är akuta och vilka kan man ta pö om pö?
Vilka delar borde man klara av själv?

Detta blev en lång uppsats! Men är det någon som orkar kommentera så blir jag lycklig! :p

MVH
Tussen
 
  • garage.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1: Fukt på andra sidan badrumsvägg är INTE bra. Det betyder förmodligen att ni har en kommande totalrenovering av badrummet att vänta, jämte sanering av de delar av huset dit vattnet runnit. Kostar med hantverkare allt mellan 100 - 300kkr.

2: Och ett 25 år gammalt badrum är det som sagt var dags att göra något åt...

3: Det kan handla om att det kommit in vatten i väggen under fönstret (ett dåligt fönsterbleck kanske) och att det förmodligen är röta där. Kostar att åtgårda med hantverkare 15-20.000kr om skadan inte gått ned i golvet.

4: Fönstren låter som att det är dags att renovera. Det gör man själv, det är inte så svårt. Skrapa, slipa och måla enligt färghandelns rekommendationer. Kostar någon femhundring per fönster i material.

5: Skador i taket är allt ifrån barn som kastat leksaker så det blivit märken till att det håller på att rasa in, det måste man titta på innan man kan bedöma vad det är.

6: Dålig ventilation är inte så ovanligt. Det kostar kanske 2.500kr/rum att sätta in en tilluftsventil med en hantverkare.

7: Mikrobiell påväxt innebär mögel. Det finns en skada i taket där fukt trängt in. Laga taket, sätt en byggfläkt för torkning och borsta/skrapa bort möglet så tror jag att det är löst sedan. Men den där toppvinden vill man ju gärna försöka titta in i, fast det låter redan här som att du inte skall köpa det här huset. Det är väldigt mycket jobb på det...

8: Det låter som att det är dags att göra något taket. Om inte i år, så något av de kommande åren. Att man inte underhållit det ordentligt gör att det blir dyrt nu istället. Räkna med kanske 100-150.000kr om det är mycket under pappen som måste bytas.

9: Att besiktningsmannen vill ha ut det där beror förmodligen på att det är en hög fukthalt i källaren. Den är inte byggd för att bo i, utan det är förråd. Om du ändå bygger med icke organiskt material så räkna med kanske 50-75.000kr om hantverkare gör jobbet.

10: Om källaren inte går under hela huset har du krypgrund under resten. Det besiktningsmannen säger att det är mycket fukt där, och det kan skada huset underifrån. Jag gissar att det är under tillbyggnaden det är krypgrund. Att det tränger in fukt i källaren tyder på att det är dags för omdränering. Kostar kanske 50.000kr

11: Garaget är i mycket dåligt skick, och plattan har spruckit. Jag vet inte om det är billigast att riva och bygga nytt eller försöka renovera. Kostar 150-200.000kr i alla fall...

12: Fasaden kan man säkert täta, och det går att mäta fukt i väggen på insidan om denna glipa för att se vad som hänt. Jag tror att besiktningsmannen nog redan har varit och känt på väggen på insidan, för protokollet ger sken av att vara skrivet av någon som kan sitt jobb ordentligt, och det handlar inte om någon större skada.

13: Balkongen behöver färg, och gärna innan den gamla flagnat bort som protokollet beskriver. Skrapa, grunda och måla tror jag räcker.

14: Man bör hålla koll på vad som händer under tillbyggnaden någon gång om året. Besiktningsmannen är rädd för att med fuktigt berg under så kommer fukten att vandra upp i trossbotten och orsaka stora och dyrbara skador. Det kan också vandra upp fukt i den bärande grunden som sedan orsakar frostsprängningar. Men att försöka fuktskydda nu är rätt så svårt anser jag.

15: Elen börjar bli gammal, men så länge inga fel uppstår är det ingen större fara. Att byta elen i ett hus kostar 75-100.000kr. Fel kan komma rätt så plötsligt när det är gammalt, så det behöver väl projekteras in i "att göra kommande år".

16: Besiktningsmannen rekommenderar i princip stambyte. Det är dyrt, kanske 100.000kr eller så, och dessutom påverkar det övriga huset mycket så att man får lägga om golv, måla och tapetsera.

Jag tycker du har hittat ett ruckel som jag inte på några villkors vis skulle vilja ta i.

Badrum, tak, garage, fuktskador, fönster, gammal el, gammal VVS, skador som uppkommit p.g.a. bristande underhåll. Det kommer kosta dig minst en miljon, kanske en och en halv, att få ordning på det där huset med hantverkare som kommer ta 2-3 månader på sig om du lyckas synka så att alla kan komma någorlunda samtidigt.

Eftersom den som ägt huset inte verkar ha förstått hur man underhåller ett hus, så är det inget bra objekt.
 
Håller med Swetrot. Jag skulle kunna tänka mig den typen av hus själv, till vrakpris, bara jag visste att det inte var hussvamp (kan man läsa mer om här på forumet), fuktig grund, läckande tak och plastpaneler på utsidan, allt det är som gjort för att befordra svamp. Det betyder inte att det är det, men...
 
Tack snälla ni för svaren. Och.... jag har blivit avskräckt från detta hus. Inser att det nog skulle vara att ta sig vatten över huvudet. Tack för varningarna. Ni har nog räddat oss från att begå ett stort misstag!

Det har också varit otroligt lärorikt att få läsa era kommentarer. Nu känner jag mig mycket mer rustad inför kommande visningar. Eftersom detta hus hade så många fel så har ni ju belyst stora delar av allt det som faktiskt kan vara fel i ett hus och sådant vi bör se upp med.

Problemet är väl ofta att man som amatör lätt blir livrädd så fort det finns en plump i protokollet för man vet inte om det är super dyra saker som kan innebära oöverskådliga kostnader eller om det är något som man kan fixa hyfsat enkelt eller åtminstonne kan få en klart bestämd prislapp på. Vet man att åtgärden kostar xx kr och man kan få huset några hundra tusen billigare så kan det ju vara värt att anlita hantverkare för sådana hus vågar oftast ingen annan heller buda på.

Det vore också jättekul att lära sig mer själv men då behöver man ofta någon att fråga som kan visa vad man skall göra och ibland kollar till så man gör rätt. Jag vet inte om professionella hantverkare kan tänka sig att hjälpa oss på det viset, mot betalning givetvis. Har ni någon uppfattning om det?

Hur har ni lärt er allt detta? Eller jobbar ni i branschen? Ni verkar ju veta allt om hus från golv till tak???
Jag har också fått svar direkt till min brevlåda och är jätteimponerad över att det finns flera tjejer som också verkar vara väldigt duktiga på området. Kul!

Vår jakt på hus fortsätter så jag kanske får anledning att återkomma. Tack så länge!

Vill ni ha något mer att bita i så funderar jag just nu på vad det kan tänkas kosta att inreda en vind...*skrattar*

MVH
Tussen
 
Härligt att forumet kommer till nytta på ett så konkret sätt!

Det finns säkert hantverkare som är intresserade av det, det brukar vara lättast om det är någon bekant. Finns också mycket kurser i allt från byggnadsvård till möbelsnickeri, och även om allt inte är direkt översättningsbart från det ena till det andra blir man bekant med handlaget som är mer eller mindre detsamma.

Kan också rekommendera besök på biblioteket och kolla också bokhandeln här på forumet.

Varför inte annonsera efter någon här som kan hjälpa dig och som finns i närheten.
 
Jag tror att man kan sammanfatta det huset som ett renoveringsobjekt. Som "nybörjarköpare" skall man absolut inte ge sig på ett sådant objekt.

Jag skulle tro att den som köper det huset och inte ångrar sig senare är en som kan lägga in 1- 2 milj. för renovering, alternativt är oerhört kunnig. Flera av detaljerna med huset kan säkert vänta. Men inom en 5 - 10 årsperiod måste man åtgärda i princip allt som är dyrt på ett hus, på det huset. Och flera av punkterna kan komma plötsligt. Antingen har man råd att göra allt direkt, helst innan man flyttar in, eller så har man totalkoll på vad som behöver göras och gör mycket själv, har hantverkare i nära bekantskapkretsen osv. Och låter det ta kanske 5-6 år.
 
Jo, det verkar ju bli ungefär hur dyrt som hälst...
Man undrar ju lite när detta hus marknadsförs som trevligt äldre hus hur illa det är ställt med de objekt där det verkligen står att det är renoveringsobjekt. Är de färdiga för rivning eller? Viss insats initialt verkar man få räkna med men börjar man prata om miljoner då är det ju inte lönt. Då kan man ju antingen köpa ett fräscht hus som är dyrare eller bygga nytt.

På en visning vi var på för ett tag sedan så började jag fråga om det fanns kända skador. Han bedyrade att det var ingen fara alls (och dribblade med lite ord som bara lite kapilär.. bla bla som bla bla något om någon diffusionsspärr.. bla bla vilket skulle kosta cirka 20 000 kr i nytt klinkergolv... Efter att ha lyckats få fram att det faktiskt fanns ett besiktningsprotokoll så kunde man läsa sig till att det fanns mögel både på källare och vind, dränering behövdes, fasadmålning, nytt tak, nya fönster, etc... Säkert minst en miljon i investering....

Tack, handyman för tipsen. Skall kolla vad jag hittar för böcker. Bra ide också att kolla här efter lite assistans för jag känner tyvärr inga hantverkare.

MVH
Tussen
 
Tussilago skrev:
Man undrar ju lite när detta hus marknadsförs som trevligt äldre hus hur illa det är ställt med de objekt där det verkligen står att det är renoveringsobjekt.
"Renoveringsbehov" står det mest ifall YTSKIKTEN är riktigt ordentligt risiga. I mäklarnas värld är husets byggtekniska skick en bisak jämfört med sånt...
 
För ganska många år sedan när vi var på en av de första visningar där vi faktiskt blev intresserade av att bjuda på ett hus, så frågade jag vad det var för väggmaterial (huset var av misstänkt ålder för blåbetong). Mäklaren höll upp en objektbeskrivning och bedyrade att det var betong i väggarna, det stod så i protokollet han visade. Det var bara att han höll sitt finger hårt över ordet före "betong", till slut böjde jag med våld bort hans finger som dolde ordet "lätt".

Fick senare höra att den som köpte det fick installera radonsug innan de flyttade in.

Som sagt jag upprepar: Lita aldrig någonsin på något som en mäklare säger, dubbekolla och trippelkolla precis allting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.