Vet inte om man ska skratta eller gråta. Mina föräldrar bytte ut samtliga dörrlås i huset i sommras. Nu kan man med våld och mycket vilja stänga och låsa ytterdörren samt att låset till förrådet inte går att låsa alls. De kontaktar låssmeden som svarar med "det är inte fel på låsen, det är huset som rör sig när temperaturen sjunker". Och på frågan när kan du fixa det svarar han "jag har haft många som har klagat, så nu tar jag betalt för att fixa till dessa lås". Vad gör man??
 
Jag hade satsat på att fixa de själv..
 
Men...att han bara kan med :surprised: Kan ni inte ta kontakt med låstillverkaren och fråga vad ni ska göra???
Frågan är väl om det är fel på låsen eller monteringen :-/
 
Behöver inte vara monteringen eller låsen de gäller så att säga igentligen.. Dörren kanske slår sig lite när det kyler på så att kolven inte går i blecket som det ska, då e det inte upp till låssmeden att fixa detta. Isåfall skulle han komma och fixa de nu när det är kallt för att sen komma igen o fixa det när det är varmt igen för att dörren har rätat på sig. Det är som sagt bara låsen han bytat, inte hela dörren.. dörren e kanske gammal och inte tåler kylan så bra och blir lite sned när det är kallt så den griper i karmen.
 
Benny_o_Lina skrev:
Behöver inte vara monteringen eller låsen de gäller så att säga igentligen.. Dörren kanske slår sig lite när det kyler på så att kolven inte går i blecket som det ska, då e det inte upp till låssmeden att fixa detta. Isåfall skulle han komma och fixa de nu när det är kallt för att sen komma igen o fixa det när det är varmt igen för att dörren har rätat på sig. Det är som sagt bara låsen han bytat, inte hela dörren.. dörren e kanske gammal och inte tåler kylan så bra och blir lite sned när det är kallt så den griper i karmen.
Om dörrarna gick att låsa med de gamla låsen då :-/
[edit]Och på frågan när kan du fixa det svarar han "jag har haft många som har klagat, så nu tar jag betalt för att fixa till dessa lås". [/edit]
Detta gjorde mig fundersam...

 
Att det gick med dom gamla låsen kan kanske bero på att dom var ganska slitna i delarna som kolv och bleck om dom suttit där länge så att dom funka bra även om dörren slår sig. Asså slitna delar blir lite mindre i storlek och hålen i låsblecken blir större..

--------------------------------------------------
Editerad:
Och på frågan när kan du fixa det svarar han "jag har haft många som har klagat, så nu tar jag betalt för att fixa till dessa lås".
Detta gjorde mig fundersam...
---------------------------------------------------
Ja håller med dig... Antar även att han får sina klagomål när det börjar gå mot kallare tider.
Tycker de låter som om smeden vet nått som han inte vill tala om.. och märkt att han kan tjäna pengar på.. det enda han gör är kanske att han lossar skruvarna till låsblecket och justerar in det nån mm i höjd eller sidleds för att kolven ska gå i hålet ordentligt. (Även ett tips.. kolla detta själv. sätt nått på låsblecken i dörrkarmen, rita lite med en penna på det runt hålen.. stäng dörren utan att ha handtaget nere s att kolven skrapar imot blecket och kolla på blecket var det är skrapat i färgen.. då ser du om det stämmer, asså så kolven går mitt för hålet i blecket) du kan osse testa att stänga den dörren helt som inte låser och när den är stängd så drar du den uppåt i handtaget så att dörren lyfter sig nån mm uppåt. Går den i lås då sitter blecket för högt upp, bara o sänka de lite och tvärtom på andra hållet.
 
Benny_o_Lina skrev:
Behöver inte vara monteringen eller låsen de gäller så att säga igentligen.. Dörren kanske slår sig lite när det kyler på så att kolven inte går i blecket som det ska, då e det inte upp till låssmeden att fixa detta. Isåfall skulle han komma och fixa de nu när det är kallt för att sen komma igen o fixa det när det är varmt igen för att dörren har rätat på sig. Det är som sagt bara låsen han bytat, inte hela dörren.. dörren e kanske gammal och inte tåler kylan så bra och blir lite sned när det är kallt så den griper i karmen.
Som sagt, de gamla låsen fungerade så jag tror inte det är dörrarna som är problemet.
Vad jag förstod så var det inga problem att fixa problemet, men han tycker inte att han gjort ett dåligt jobb. Jag anser att låsen ska fungera sommar som vinter.

Visst, det går säkert att justera till själv men är det meningen att först betala mycket pengar för mtrl och arbete för att sedan färdigställa själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.