Morsning!
Jag hoppas att någon på detta eminenta forum kan ge mig en spark i rätt riktning för att leta efter lösningen till ett "litet" problem jag har fått på halsen..

Jag gjorde i höstas om avloppet i badrummet och efter detta så har jag fått problem med att det luktar avlopp när det är lågtryck ute.

Avloppet ser ungefär ut som följer:
Toaletten sitter i änden utav 110-röret och c:a 50-60 cm innan toalettet så stack jag av med ett 75mm-rör som via ett antal krökar går upp i ett 4 meter långt gjutjärnsrör som går ut på taket. På taket så slutar röret bara, utan någon form av "hatt" eller dylikt.

Är det någon som vet hur man skulle kunna få bort denna lukt vid lågtryck? Finns det någonting man kan sätta uppe på röret på taket för att öka den ventilerande förmågan..? Har för mig att jag läst att man kan sätta någon form av luftningsventil på röret till handfatet, men det kanske inte hjälper för denna typ av problem eller..?

Jag står ev. begrepp att sälja kåken och det känns inte kul att behöva säga, "det kan lukta lite skit när det regnar, annars är allt bra.." =)

Hälsningar Mårten
 
Var luktar det avlopp? På toaletten eller utomhus i närheten av avluftningen?
 
Har samma problem med avloppslukt vid lågtryck. Hos mig slutar avluftningen på vinden med en slags luftningsventil. Är också intresserad på om det finns någon lösning på detta.
 
Samma här, luktar avlopp i hela nedervåningen när man kommer hem, har tätt över allt och vatten i alla vattenlås men det luktar ändå.
 
Jag har också stundtals problem.
Flyttar in till midsommar så jag vet inte hur ofta o när.
Tänkte börja med att filma servisledningen i källargolv mm som är från 1943!

Ang ventil på luftningen på vind är det en backventil som gör att luft endast kan sugas in, ej tryckas ut.
Dessa kan strula, speciellt om den sitter i kallt utrymme vilken den inte ska göra.
 
Hej igen!
Låter ju lite oroväckande att det är flera som har problem men ingen som har någon förklaring... Jag har försökt att fundera ut vad som skulle kunna vara fel med konstruktionen men jag kan inte komma på något, iaf inte med de kunskaper jag har i ämnet.
 
I mitt fall är jag ganska säker på att det är ledning i golv som är problemet.
Grannens avlopp från samma årtal var helt sönder rostat och han håller på med byte.
Järngrodan/avloppsbrunnen i garaget har nog också rostat sönder eller gör snart, generellt byter man väl dessa idag oavsett just pga rostproblem.
Återkommer när vi filmat...
 
hordak
Hej, hur gick det med återkomsten (12 år senare :))?
Har den senaste tiden upplevt avloppslukt som verkar komma från golvet i källaren, klinker på betongplatta. Klinkerfogarna har även börjat fälla ut kalk i ett område på ca 1 kvm, så min gissning är sprucket gjutjärnsrör (hus från 1943).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.