Vi står i begrepp att plantera en Avenbok häck, och jag har inlett grävandet. Frustrationen är dock stor, eftersom marken är hård och emellanåt stenbemängd. Efter att ha läst igenom en massa trådar har jag förstått att ett ganska vedertaget mått på diket i vilket man planterar häcken är 40x40 (bredd/djup).

Jag var precis på byggvaruhuset och tittade på lite olika varianter av häckplantor, och det verkar som att de flesta står i krukor som är ca 25cm i diamter och 20cm höga. Varför skall man då gräva 40x40?
 
För att växternas rötter lätt skall kunna växa och frodas, åt sidan och nedåt...tänk på växternas frustration - hård, stenig mark...
 
Försök få tag på barrotade avenbokar istället - det blir mycket billigare. Men gräv djupare än rötterna och fyll på med god jord. När avenboken etablerat sig blir den ganska stryktålig. Vi har skrivit mycket om avenbok här den senaste tiden.
 
yonna skrev:
Försök få tag på barrotade avenbokar istället - det blir mycket billigare. Men gräv djupare än rötterna och fyll på med god jord. När avenboken etablerat sig blir den ganska stryktålig. Vi har skrivit mycket om avenbok här den senaste tiden.
Hrm. Jag har nog inte riktigt fattat konceptet. Gräver man bort jorden för att ersätta den med jord av bättre kvalitet - och inte för att plantan skall "få plats"?

Om man istället för krukodlad avenbok skulle satsa på barrotad - kan man fortfarande plantera innan sommaren kommer (nu)?
 
Just det - du gräver bort den hårda jorden och plockar bort merparten av stenarna och fyller rännan med ny frisk jord - för avenboken kan du använda planteringsjord så att de unga rötterna får det lite smaskigt och gottigt. Det är just i början, under etableringsfasen, som du bör pyssla om plantorna och vattna rejält.

Det rör sig om mycket pengar om du ska sätta krukodlade - bara dårar gör det :) när det gäller avenbok! Skynda dig till närmaste trädgårdsmästeri/plantskola och kolla. Skulle tro att det går fortfarande i Västra Götaland att sätta barrotade men du bör snabba på. Då får du plantor som har varit kylförvarade och inte hunnit tända.
 
yonna skrev:
Just det - du gräver bort den hårda jorden och plockar bort merparten av stenarna och fyller rännan med ny frisk jord - för avenboken kan du använda planteringsjord så att de unga rötterna får det lite smaskigt och gottigt. Det är just i början, under etableringsfasen, som du bör pyssla om plantorna och vattna rejält.

Det rör sig om mycket pengar om du ska sätta krukodlade - bara dårar gör det :) när det gäller avenbok! Skynda dig till närmaste trädgårdsmästeri/plantskola och kolla. Skulle tro att det går fortfarande i Västra Götaland att sätta barrotade men du bör snabba på. Då får du plantor som har varit kylförvarade och inte hunnit tända.
OK. Tack. Konceptet börjar klarna lite. Efter vad jag förstår så spelar dikets djup alltså ingen roll för valet "barrotad" / "krukodlad"? Dock har jag fortfarande en ganska rejäl sträcka kvar att gräva innan det blir planteringsdags......

Finns det något lite mer exakt sätt att veta om man är för sent ute för att sätta "barrotade" plantor av Avenbok i Göteborgstrakten?
 
Ring ett par olika plantskolor i din närhet och fråga om de har kvar avenboksplantor och om de kylförvaras. Det har varit så varmt med otroligt brännande sol här i södern på sistone så det är möjligt att det bara är positivt att plantera lite senare än vanligt. En seriös plantskola bör kunna ge dig besked när och om du kan sätta senare.

De nyinköpta barrotade avenboksplantor jag satte för två veckor sedan har redan blivit gröna.
 
Don_Tom skrev:
Dock har jag fortfarande en ganska rejäl sträcka kvar att gräva innan det blir planteringsdags......

Finns det något lite mer exakt sätt att veta om man är för sent ute för att sätta "barrotade" plantor av Avenbok i Göteborgstrakten?
När jag har satt mina häckar så har jag inte grävt ur - det har jag varken tid eller ork till. Jag förbättrade jorden med NPK och aska(PK) för de plantor som vill ha det lite fetare. Sedan så har jag bökat ner det med jordfräsen - någon månad innan jag planterade för att vara säker på att mineralerna lösts upp, därefter körde jag ett varv till med fräsen.

Det hela gäller väl eg vad man har för jordmån i utgångsläget - och vad växterna man sätter föredrar. Fläder t.ex vill ha mycket kväve och kalium och mullrikt - så fårgödsel är inte helt fel - osv. Kolla upp vad du har för jord och hur du bör förbättra den.

Tidpunkten behöver inte vara för sen - däremot kan det vara lättare sagt än gjort att hitta plantor så här sent på säsongen, kolla runt med dina lokala plantskolor och några på nätet angående pris och tillgång.
Ju varmare det blir när växterna går ur vilan(kylrumsförvaring) desto tuffare får de små rötterna att dra upp tillräckligt med vatten.
 
Sne4 skrev:
När jag har satt mina häckar så har jag inte grävt ur - det har jag varken tid eller ork till. Jag förbättrade jorden med NPK och aska(PK) för de plantor som vill ha det lite fetare. Sedan så har jag bökat ner det med jordfräsen - någon månad innan jag planterade för att vara säker på att mineralerna lösts upp, därefter körde jag ett varv till med fräsen.

Det hela gäller väl eg vad man har för jordmån i utgångsläget - och vad växterna man sätter föredrar. Fläder t.ex vill ha mycket kväve och kalium och mullrikt - så fårgödsel är inte helt fel - osv. Kolla upp vad du har för jord och hur du bör förbättra den.

Tidpunkten behöver inte vara för sen - däremot kan det vara lättare sagt än gjort att hitta plantor så här sent på säsongen, kolla runt med dina lokala plantskolor och några på nätet angående pris och tillgång.
Ju varmare det blir när växterna går ur vilan(kylrumsförvaring) desto tuffare får de små rötterna att dra upp tillräckligt med vatten.
Min arbetshypotes är nu att ta med ett jordprov till någon plantskola och försöka få någon rekommendation - samt förhöra mig om tillgången på Avenbok. Fast att hitta ett representativt jordprov är ju inte helt enkelt.

Att slippa gräva (mer än vad jag redan gjort) är en mycket tilltalande tanke. Jag gissar att det Du gjorde med jordfräsen egentligen bara var att luckra upp jorden, och blanda ut NPK/aska(PK) (vad nu det är för något)?

yonna - kul att det iaf verkade fungera för två veckor sedan - det ger hopp om framtiden.
 
NPK = Kväve, Fosfor, Kalium. De vanligaste närsalterna. Du antar rätt, luckrade upp jorden - samt att fördela ut gödseln som jag spritt ut längs häcksträckningen för att få lite sprutt på plantorna. Man kommer ju inte 40cm ner, men det har fungerat bra för mig iaf.
 
Allt detta som har med planteringsgropar att göra måste man ju anpassa efter vad det är man planterar och vilken befintlig jord man har på plats. På många ställen i mina trakter kan man i stort sett sätta ner en pinne av vad som helst i marken och den kommer att stortrivas, medan man på andra ställen kan vara tvingad att byta ut en ansenlig volym av befintlig jord för att kunna plantera växter med höga krav. . Det är därför det är så viktigt att välja växter efter de naturliga förutsättningar man har, om inte annat för att spara pengar.

Som en parantes kan jag nämna att Malmö stad har som krav att varje planterat träd ska ha 12 kubikmeter rottillgänglig jord att växa i. I många fall är man tvungen att schakta och tillföra hela denna volym, och då ter sig kanske 40x40 cm ganska överkomligt. :)

/Kalle
 
Don_Tom skrev:
Min arbetshypotes är nu att ta med ett jordprov till någon plantskola och försöka få någon rekommendation - samt förhöra mig om tillgången på Avenbok. Fast att hitta ett representativt jordprov är ju inte helt enkelt.

Att slippa gräva (mer än vad jag redan gjort) är en mycket tilltalande tanke. Jag gissar att det Du gjorde med jordfräsen egentligen bara var att luckra upp jorden, och blanda ut NPK/aska(PK) (vad nu det är för något)?

yonna - kul att det iaf verkade fungera för två veckor sedan - det ger hopp om framtiden.
Hej!


Vill bara skicka en medkännande hälsning. Vi bor uppe i Luleå och har precis i veckan avslutat ett förhand grävt dike på 45*40 och 44 m långt så vi vet och känner med hur jätteroligt det är :) Vi hade ca 50/50 lättgrävt dvs inte ett klong i spaden vid varje tag, och halva biten lite halvfruset och j-ulskt blött. Tog 1 hel dag + 3 kvällar. Allt för att de tjusiga små plantorna ska få gott om plats att rota sig. Men nu är det gjort och vi har fyllt i buskjord vilket var ett betydligt trevligare jobb och genom att göra det vet vi att jorden är bearbetad på bästa möjliga sätt. Väl värt de 3000 kr den kostade!

Nu har också plantorna kommit (amerikansk hagatorn barrotade plantor) så d e bara "trycka dit" dem. Det jag tycker är klurigt är att veta hur hög "kulle" man ska göra ovan marklinjen så att säga. För jorden kommer ju att sjunka ihop ca 20% sa de på trädgårdsskolan, så man skulle lägga i jord så att det kommer över markytan. Man vill ju inte att plantorna ska ska hamna under gräsmattenivå när det sjunkit ihop???? Det är lite klurigt. Går och hoppas att det ska regna i helgen så att det sjunker ihop men inte f-sen kommer det regn då man vill det ;-) Har förstått att fördel m att göra diket och fylla upp det på hösten är just att till våren ser man hur mkt det sjunkit ihop och kan då enkelt fylla upp lagom mkt.

Lycka till med din plantering!
 
Tack för alla svar.

Det blev inget jordprov till plantskola, eller någon djupare analys. Krukodlat verkade vara det bästa alternativet för vår situation, och kostnaden.... överkomlig. Det *#%&-diket är nu färdigrävt, ryggen purpurfärgad och bruten, och nu är det snart dags för plantering.

Ett par frågor:

* Våra krukor med Avenbok står sedan en knapp vecka tillbaks i halvskugga bakom garaget; det har varit extremt varmt och vi vattnar för fullt på kvällarna. Hur länge kan krukorna stå? Är det brådska med att få dem i jorden?

*Skall man på något vis blanda i gödsel i jorden (vi kommer blanda ut den befintliga jorden med planteringsjord)?

*Har också en teori om att spänna upp två snören ganska tight (ca 5 cm mellan) och s.a.s. låta plantorna växa i denna ränna, förmodligen stöttade i sidled dessutom med någon smart anordning. Detta borde ge plantans stam en ca 5x5cm kvadrat att röra sig inom. Är detta en bra ide, eller skall man satsa på att använda traditionella bambukäppar och halm (eller bast eller vad det är)?

*Fler saker man skall tänka på vid plantering?

Sannolikt är frågorna besvarade förrut, och i så fall ber jag om ursäkt, men jag hittade inget som täckte min idé om snörena som ersättare för bambu iaf.....
 
Redigerat:
Det bästa är att bums flytta plantorna till helskugga istället för halvskugga. Försök få ner dem i jorden så snabbt som möjligt. Planteringsjorden är redan svagt gödslad och det bör räcka. Jag har redan skrivit om fördelen med bambukäppar. Avenboken växer krokigt av sig själv - ska du ha snygg häck även på vintern är käppar absolut det bästa. Men allt beror faktiskt på hur snygg häck du vill ha i slutändan.

Läs igenom tråden från första början - igen ...
 
yonna skrev:
Det bästa är att bums flytta plantorna till helskugga istället för halvskugga. Försök få ner dem i jorden så snabbt som möjligt. Planteringsjorden är redan svagt gödslad och det bör räcka. Jag har redan skrivit om fördelen med bambukäppar. Avenboken växer krokigt av sig själv - ska du ha snygg häck även på vintern är käppar absolut det bästa. Men allt beror faktiskt på hur snygg häck du vill ha i slutändan.

Läs igenom tråden från första början - igen ...
Kanske har jag (igen) missuppfattat konceptet, men merparten av tråden behandlar enligt min uppfattning barrotade plantor; medan vi alltså köpt krukodlade. Anledningarna till att vi tvingades välja krukodlad var att tillgången på barrotade var starkt begränsad, samt att det inte var lika bråttom med planteringen av krukodlad.

Ursäkta om mina krav på tydlighet är stor - men min okunskap är ännu större.....

Alltså - gäller fortfarande "helskugga" samt "så snabbt som möjligt" för krukodlad Avenbok?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.