Nu vet jag inte exakt vad vi betalde utan vet mera exakt priset på det hela. Antagligen fick vi betala mera men jag tycker det var det värt isåfall.
Vi kollade igenom flera hus och hade 3 olika hustillverkare ute till tomten för att ge förslag, en backade redan vid förfrågan. En återkom efter månader med hafsiga förslag, en kunde inte förstå våra önskemål utan tyckte de var orimliga osv med tanke på tomten. Det var endast Trivselhus som kunde realisera våra önskemål, duktig säljare? Vi ville dessutom , pga vi inte är husbyggare, ha ett rejält företag bakom så vi visste att vi skulle få huset, inte stå där med något halvfärdigt och kanske vänta på lagförfarande.
 
Enni skrev:
Vi ville dessutom , pga vi inte är husbyggare, ha ett rejält företag bakom så vi visste att vi skulle få huset, inte stå där med något halvfärdigt och kanske vänta på lagförfarande.
Just därför borde man väl välja totalentreprenad, inte delad entreprenad som Trivselhus erbjuder?
 
Hej allihopa!!
Kul att så många engagerade sig =) Vi har nu bestämt oss för att köpa ett färdigt hus som HSB bygger här i Skövde. Dom håller på att bygga 18 småhus i ett mysigt område här i skövde Ekängen heter det. Allt är klart då vid slutbesiktningen i Oktober/November. 4 sovrum med valvat tak på övervåningen + en toalett med dusch. På entreplan finns kök vardagsrum tvättstuga toalett med badkar så det kommer bli jättebra hoppas jag. Garage har vi valt till istället för carport sen ingår plattor till entre som blir en gång till baksidan med altan med insynsskydd åt båda sidorna samt att gräsmattan som är sådd vid inflyttning.
Ska bli himla kul detta o inreda hela huset i våran smak. Sen är ju allt klart när vi flyttar så det känns skönt bara ett staket som fattas o lite blommor ska vi ju ha med =)
Detta gick på allt som allt med lagfart o alla kostnader 2 550 000,-
Men jag kommer nog aldrig o ge upp drömmen om att bygga eget!
Tack alla vänliga själar.
 
Såg efter att jag skrev att ni skrotat planerna i dagsläget.....lämnar kvar inlägget för info.

Tjena,

jag skulle vilja återgå till frågan om din kalkyl och summan 175 000 för övrigt.
Jag vet inte vad du har räknat in där och inte heller exakt vad som ingår i priset för huset men här är några poster som ev kan tillkomma.

Prisindex
Slutbesiktning
Fastighetsbildning (i vårt fall 0 men kolla upp det)
Lagfart
pantbrev
anslutning av el
byggel
fyllnadsmassor
nybyggnadskarta, bygglov, utsättning, samråd
VA
räntor under byggtid
KA

dessa kostnader måste vara med i kalkylen...

sen kommer det en massa lulllull som är valfritt men som de flesta vill ha... men som sagt det är valfritt om man tex vill ha svindyr kakel eller en massa extra el och sånt.... men kolla upp det.

Lycka till.
 
Redigerat:
Ja, hur kan man då välja delad entrepenad istället för hel om man inte är kunnig i området. Flera skäl. Bla annat så trots hel entrepenad så måste man ändå vara med och bevaka.
Trivselhus kan erbjuda hel entrepenad men då sköts det hela från huvudkontoret. Nu med deras delad så sköttes det från lokalkontoret. Det har för vår del kännts som vi har haft hel då de har hjälpt oss med alla avtal. De har standardpriser, upphandlade företag, färdiga kontrakt osv och det hela har följt deras kalkyl. Är det något som gått fel har lokalkontoret hjälpt oss.
 
Just det som är grejen med delad entreprenad. När allt flyter på innebär ju entreprenadformen inga problem. Men när det strular, det är då man riskerar bli varse nackdelarna.
 
Exakt - det är inte nödvändigtvis så att det är det praktiska som skiljer, men garanterat det juridiska!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.