Hej!

Beskrivning av problemet:

Från spissfläkten vill jag dra ett rör rakt upp inne i ett väggskåp & ut genom ovansidan på skåpet,
går rakt upp till taket och följer innertaket till en vägg(13mm gips+12mm plywood),
fortsätter rakt genom väggen in i ett 35cm djupt schakt(där det går elmatning, avloppsrör mm) fram till murstocken.


Vilken typ av rör får jag använda? Vill helst ha böjliga om det är godkänt.
Kan jag ha ett 125mm köksfläktsrör hela vägen?
PVC, aluminiumrör eller något annat?
Måste jag brandisolera hela vägen eller bara i schaktet(inspektionslucka kommer att finnas) eller inte alls?
Om jag måste brandisolera, finns det någon passande vägggenomförning för ändamålet?

Hur har ni gjort?

/Husowner
 
Ja du kan gå med ett 125 mm rör hela vägen.

Röret måste varat gjort i ett ej brännbart material.

Det finns egentligen inget hinder mot att använda ett flexibelt rör men jag skulle absolut avråda. Det kommer att bli nästa omöjligt att göra rent ("sota") även om kravet är borta idag så kan det behövas ändå. Tryckfallet i dessa rör är mycket högre än vanliga spiro vilket gör att du kommer att få ett sämre flöde från fläkten. De är dyra och det är svårt att göra en vettig installation med dom.

Det behövs ingen speciell vägggenomföring, man tar hål i väggen och drar rör och isolering rakt genom hålet.

Du måste brandisolera hela vägen.
 
Du kan istället för isolering ha ett brandspjäll vid genomföringen eller så bygger du in kanalen i en gipslåda.
 
Tack för era insiktsfulla kommentarer. Pga att det var trångt fick jag ta ett flexrör. Det skall klara 700 grader och har isolerat det med roxull som skall klara 1000 grader. Hoppas det duger när det är dags för ventilationsbesiktning :confused:

Vägggenomförningen blir ju inte snygg med spretande brandmatta men jag bygger nån låda som täcker röret och ställer på väggskåpen. Nästa kök jag bygger skall jag planera bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.