Vi funderar på att köpa ett trähus från 20-talet. Jag är inte helt säker, men jag har för mig att mäklaren sa att det var knuttimrat (i beskrivningen står det bara stomme av trä).

Vi skulle vilja bygga ut enligt bifogad skiss, men skulle då behöva riva den gamla ytterväggen (röd). Behöver vi växla av den med en limträbalk? Jag har för mig att jag läst att timmerstomme är självbärande?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du takstolarna parallellt med den väggen du vill växla av så är den inte särskilt bärande och därmed räcker det kanske med en klen balk. Bär den en takstol eller ett par golvreglar så blir det genast knivigare men någon lite grövre balk gör jobbet garanterat.
 
Takstolarna ligger parallellt med den väggen, så det var roligt att höra! Vad tänker du som "klen" balk i detta fallet? 42x225?
Det är ett 2-planshus, huruvida den bär golvreglar vet jag inte riktigt? Hur kan jag ta reda på det?
 
Redigerat:
hej.
du ska väl ha en övervåning?
om så e fallet så får du ha en balk. rek en H-balk!

mvh
snickar estwing
 
Har läst runt lite, och det verkar som att man bör göra avancerade beräkningar och liknande på sådana här projekt. Vill gärna sköta detta bygget själv, så jag funderar på en kompromiss. Det sitter idag ett fönster i väggen som ska rivas. Om jag tar bort det fönstret och river väggen under så får jag ju en dörröppning. Detta borde väl vara riskfritt?
 
Om jag tar bort det fönstret och river väggen under så får jag ju en dörröppning. Detta borde väl vara riskfritt?
Ja, helt klart.
 
Kan man säga något på rak arm hur mycket man kan bredda dörröppningen utan att riskera hållbarheten (utan balk)?
 
Kan man säga något på rak arm hur mycket man kan bredda dörröppningen utan att riskera hållbarheten (utan balk)?
Det beror på hur timmret ser ut ovanför dörröppningen. Är det skarvat över öppningen (vilket det absolut inte bör vara) så ska du ha en balk. Är det en timmerstock som ligger upplagd ovanför i hel längd så kan du jämföra den med en regel av samma dimension. Solida timmerväggar är en utav de absolut starkaste huskonstruktioner med minst risk vad gäller att ta upp en ny öppning i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.