Jag har just fått en tomt och letar nu efter det mest prisvärda enplanshuset omkring 140kvm. Vi är 4st i familjen och behöver därför minst 3 sovrum. Nu undrar jag om det finns någon som sitter på några prisuppgifter på Hjälte eller LB. Tacksam för tips!!!
 
Är det inte bättre att kontakta berörda husfirmor för prisuppgift??????
 
volvo skrev:
Är det inte bättre att kontakta berörda husfirmor för prisuppgift??????
Jo men jag kan förstå trådskaparen eftersom det är väldigt få leverantörer som skyltar med några priser på webben. Och kontaktar man säljarna så lindar de in prisuppgiften/offerten med en massa annat tjafs. Om sisådär en 20 år kommer säkert även husleverantörerna förstå att det är en annan generation köpare dom ska sälja till. Och de börjar oftast med webben.

Trådskaparen>>Nej jag har inga priser. Tyvärr är nog Volvos råd det bästa. Men för att slippa en massa möten mm med leverantörerna får du vara ärlig och säga att du vill ha priserna och leveransbeskrivningarna för att kunna jämför för att sedan återkomma om det är intressant. Vill de inte dela med sig av priser är det nog inte rätt säljare.
 
Ugglan Volym med pulpettak och öppen planlösning kostar 1 880 800 kr med ryggåstak, nyckelfärdigt.
 
JBa skrev:
Jo men jag kan förstå trådskaparen eftersom det är väldigt få leverantörer som skyltar med några priser på webben. Och kontaktar man säljarna så lindar de in prisuppgiften/offerten med en massa annat tjafs. Om sisådär en 20 år kommer säkert även husleverantörerna förstå att det är en annan generation köpare dom ska sälja till. Och de börjar oftast med webben..
Hur rimligt tror du det är när "medelsvensson" vandrar in på respektive hemsida och BARA ser till antalet decimaler och nollor..??

Många (inte alla) kollar BARA priset och läser inte över huvud taget vad det skulle vara som ingick!
Att jämföra en byggsats, med en "volymhus" med krypgrund, med ett nyckelfärdigt på platta; dessutom med DIVERSE olika standarder/tillval är ju som att jämföra päron, äpplen OCH apelsiner!
(Lägg dessutom till delad, general- eller totalentreprenad, så är förvirringen totalt) !

Husbygge är ett såpass stort åtagande att kontakt med hustillverkarens säljare för att få kompletta kalkyler, ser jag som en självklarthet ! (och NEJ, jag är ingen säljare själv!) :)
 
Carisma skrev:
Husbygge är ett såpass stort åtagande att kontakt med hustillverkarens säljare för att få kompletta kalkyler, ser jag som en självklarthet ! (och NEJ, jag är ingen säljare själv!) :)
Instämmer!

Priserna varierar kraftigt beroende på tomtens läge (anslutningsavgifter, grundläggningsproblematik etc), vilka konstruktioner man är intresserad av (En vägg är inte "bara" en vägg), vilka val man vill göra avseende ytmaterial, inredning etc. Det finns personer som byggt villor för 2milj och det finns de som byggt för 4milj med samma leverantör!

Det är ungefär lika tokigt som att påstå att en middag kostar 100 kr. Det är ju intressant att veta vem som tillagat den, var den serveras, vilka ingredienser som använts etc.
 
Volvo och Carisma>>Vi delar inte åsikt. Jag vidhåller att det skulle kunna stå bra mycket mer än vad idag står på deras sidor. Även om jag går till säljaren får jag ändå inte ett pris som i slutändan stämmer för han/hon ger mig ett pris som är extremt schablon. Om det fanns mer matnyttigt på leverantörernas webplatser skulle säljarna säkert slippa en hel del av dessa prisfrågor som aldrig leder någonstans. Tror jag.

röris>>Priset jag kan ge är inte för LB eller Hjälte utan Sävsjö. De ska ha ca 15000kr/kvm för färdigt hus med delad entreprenad inkl "standardoffert" på markarbete och grund. Självklart kommer det till mer pengar för speciellt markarbetet och eventuella tillägg du/ni vill göra. Brahus skulle ha ungefär samma peng/kvm men där var materialsatsatsen något billigare och entreprenaddelen dyrare.

Och nej, jag jobbar inte för Sävsjö. Jag har bara köpte ett som är under uppförande.
 
Det vore av stort värde för den som funderar på att bygga hus att veta i vilken härad hustillverkaren befinner sig prismässigt. Om man jämför med mat på restauranger så är det värdefullt att veta om en huvudrätt kostar 1000 kr eller 200 kr, oavsett ingredienserna. Och oftast lagar restaurangen en viss typ av mat och rätterna brukar hamna i samma prisläge.

Hustillverkare kunde uppge ett sorts medelpris för en viss husmodell, där man sätter ett standardvärde för grund och markarbeten, och tydligt anger att slutsumman ändå beror på den enskilda tomtens beskaffenhet.

När kunderna efterfrågar prisuppgifter tycker jag att man ska försöka tillgodose önskemålen, även om det är lite besvärligt.
 
Jag står någonstans mitt emellan. Å ena sidan finns det precis som Marlene säger ett värde i att presentera någon slags riktpris för att få en uppfattning om man överhuvudtaget har råd att bygga med hustillverkaren.

Å andra sidan har man problemet att priserna ofta varierar kraftigt beroende på i vilken landsände man bygger sitt hus. Det blir därmed väldigt många om och men i ett sådant riktpris och i slutänden kan det diffa flera hundra tusen, vilket blir missvisande. När vi byggde vårt LB-hus (Umeå) kostade motsvarande hus i Stockholmsregionen ca 100 000 kr mer.
 
jenfor skrev:
Å andra sidan har man problemet att priserna ofta varierar kraftigt beroende på i vilken landsände man bygger sitt hus. Det blir därmed väldigt många om och men i ett sådant riktpris och i slutänden kan det diffa flera hundra tusen, vilket blir missvisande. När vi byggde vårt LB-hus (Umeå) kostade motsvarande hus i Stockholmsregionen ca 100 000 kr mer.
Man kan ju sätta brasklappar vid prisuppgiften "OBS- gäller i standardutförande i Stockholmsregionen, bygger man i Norrland brukar kostnaden hamna ca 5% lägre."
 
Alla säljare jag varit i kontakt med har dessa listor med standardpriser även om alla inte vill medge det från början. Vi måste räkna på det.... Sedan tillkommer och avgår ju alltifrån fasadmaterial till kakel och kök efter kundesn önskemål. Från standardpriset kan man ju om man är bra på det förhandla sig till en rabatt elller att saker skall ingå som inte finns med i grundstandard. Att inte priserna finns ute är ju för att säljare vill knyta en personlig kontakt med den presumtiva kunden för att locka dem att bli en verklig kund. Sedan kan man ju undra över en del säljare attityd som snarare avskräcker kunder....
 
Marlene Eskilsson skrev:
Man kan ju sätta brasklappar vid prisuppgiften "OBS- gäller i standardutförande i Stockholmsregionen, bygger man i Norrland brukar kostnaden hamna ca 5% lägre."
Ja, det är ju en lösning.

Vad man efterfrågar är ett sätt att göra en första gallring bland husföretagen. Allt fler börjar ju med att skapa sig en uppfattning via information på nätet. Att inte riktpris finns med är självklart en begränsning. Många vill inte kontakta en säljare i ett tidigt stadium då man fortfarande har många alternativ pga att man skulle bli nerringt av dessa. Så var det för oss i alla fall.

Kan man inte sätta upp ett formulär på byggahus.se där alla som bygger nya hus kan lägga in husföretag, modell, län, pris och tillval? På så sätt byggs en databas med denna information upp. Det vore ju en utmärkt tjänst som uppenbarligen många efterfrågar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.