Jag köpte nyligen en LaCie nätverks disk. Problemet är att jag har fasta ip adresser på nätverket hemma och även routern har fast ip nr. NAS har DHCP inställt default. Om jag kopplar nätverks sladden direkt till disken och tar bort alla nätverks inställningar på datorn så får jag kontakt. Nåja delvis i alla fall. När jag ska installera medföljande program till disken så krävs det att man har tillgång till internet. Och det har jag ju inte utan ip nr i datorn. Och för att kunna ställa in disken på fast ip nr krävs det att jag installerar programmet. Det går inte heller att installera programmet om jag inte har kontakt med internet vilket jag inte har när jag tagit bort inställningarna. Så jag sitter fast...

Nån som har nått tips?

Kanske jag får till det kanske om jag tar den till jobbet där jag har DHCP och då installera programmet för att sen ändra till fast ip.. Men jag tycker ju att det borde finnas en enklare lösning.

?
 
Men om du kopplar in disken på routern och sedan kör programmet IP Configurator från medföljande CD skall du kunna få kontakt med disken och kunna ställa om till fast IP. Är det det som inte funkar?

Får du kontakt med disken via nätverkssladd direkt borde du kunna komma åt diskens konfig-sida genom att mata in diskens IP i webläsare, eller ev bara http://edmini.
 
Jag gav upp försöken, hittade inte nån bra info i manualen. Nån IP configurator hittade jag inte heller.. Men hursomhelst, jag tog med disken till jobbet och så körde jag registreringen från CD:n och då hittade den disken. Jag ställde om IP adresserna och tappade förstås direkt kontakten med disken när jag tryckte på spara. Men väl hemma igen kunde jag konstatera att jag har kontakt och att allt verkar funka riktigt bra. Förutom överförings hastigheten då.
 
kindvall skrev:
eller ev bara [länk].
Vad är detta för nått?
:)

Förresten, jag visste ju inte diskens IP nr när den var inställd på DHCP. Finns det nått sätt att ta reda på den? (För framtida behov)
 
jakim skrev:
Vad är detta för nått?
:)

Förresten, jag visste ju inte diskens IP nr när den var inställd på DHCP. Finns det nått sätt att ta reda på den? (För framtida behov)
Jag förutsatte att det var en Lacie Ethernet Disk Mini, det är kanske någon av deras större nätverksdiskar du köpt.
På en Mini räcker det med att skriva in http://edmini i Internet Explorer (Windows) för att komma in på diskens konfigurationssida.

Vet man inte diskens IP-nr kan man oftast gå in i routerns admin-sidor och titta i Client List eller något liknande för att se vilka enheter som är inkopplade och vilka IP-nr de har. Jag kör DHCP, så det var inget problem med att komma igång. Däremot har jag sedan fixerat diskens IP-adress i routern och stängt av DHCP på disken.
 
TS, hade väl inte DHCP i sitt hemmanät, dvs alla maskiner hade fasta adresser.
Då kommer troligen inte NAS att svara om man skriver en address (tex http://edmini)

Det Jakim gjorde att ta den till ett nät med dynamiska addresser är ett mycket bra sätt att överlista systemet, ett
annat sätt är att använda det program som medföljer/kan laddas ner "lacie IP-configurator" (ingen egen erfarenhet av programmet, dock säger Lacie att man skall använda detta program)
 
Nu var det ett tag sedan jag installerade en LaCie men i princip alla nätverksenheter jag stött på under senare år behöver inte DHCP innan man har konfigurerat enheten och sedan bara om man konfigurerar den för DHCP. Sättet som konfigurationsprogramet kommunicerar med disken initialt behöver ingen IP-address. Ofta använder man broadcast för att göra 'recognitionfasen', sedan ploppar man i lite parametrar i configprogramet som det sedan skuter över till nätverksenheten och vips så är man igång. Men man måste alltså köra tillverkarens konfigprogram först och helst läsa 'quick start' guiden också! ;)
 
Jo en Ethernet disk mini home edition tror jag den heter. Jag försökte på alla möjliga sätt skriva in diskens default namn och troliga default ip nummer i IE . För att slippa in på admin sidan på disken så var det inte edmini utan nått liknande "//Hipserv/admin" om jag mins rätt. Fast jag ska testa //edmini vid tillfälle.

Det stod tydligt i manualen att det var enkelt att gå in och konfigurera om disken för fasta adresser vid behov (vilket det ochså var) men det stod inget om hur man skulle komma in i den till att börja med för att kunna göra det.
 
kindvall skrev:
Men om du kopplar in disken på routern och sedan kör programmet IP Configurator från medföljande CD skall du kunna få kontakt med disken och kunna ställa om till fast IP. Är det det som inte funkar?
.
Kanske det är så att IP configurator programmet inte kommer med i "Home Edition" som jag köpte. (Innehåller bla. Itunes server)
 
pefo skrev:
Nu var det ett tag sedan jag installerade en LaCie men i princip alla nätverksenheter jag stött på under senare år behöver inte DHCP innan man har konfigurerat enheten och sedan bara om man konfigurerar den för DHCP. Sättet som konfigurationsprogramet kommunicerar med disken initialt behöver ingen IP-address. Ofta använder man broadcast för att göra 'recognitionfasen', sedan ploppar man i lite parametrar i configprogramet som det sedan skuter över till nätverksenheten och vips så är man igång. Men man måste alltså köra tillverkarens konfigprogram först och helst läsa 'quick start' guiden också! ;)
Jag följde manualen till punkt och pricka och kom till steg 2, dvs jag tryckte "install" och sen "next". Då tuggade programmet på i kanske 30 sekunder och svarade sen att den inte hittar disken, kolla att den är på osv. Sen prövade jag koppla in disken direkt på datorn, ställa in DHCP (på datorns nätverkskort) och sen köra "install" och "next". Då stannade programmet på samma ställe men nu med meddelande att den inte hittar internet. Jag testade ytterligare en gång med samma inställningar men med disken kopplad till routern men med samma meddelande.

Det var väl det jag tyckte var konstigt, varför måste jag registrera mig på internet hos LaCie för att få igång min NAS som endast ska användas internt hemma?

Nåja, Case closed och jag är nöjd än så länge.
tack för allas försök till hjälp!
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.