Hej
Köpt mitt första hus i Tallkrogen Sthlm.
Det är bara jag o min 3-åriga son som flyttar in.
Byggt 1943 trähus på platta, källare i souteräng.
69 boarea övre plan, 62 biarea källare.
Elpanna vattenburna radiatorer förutom i källarvånings allrum och badrum där el-golvvärme finns.
Självdragsventilation.
Uppskattad elförbrukning ca. 25 000 kW?

Skulle vilja kolla så jag har rätt tänk...

Hade tänkt börja med:
Fixa ventilationen, varvtalsstyrda fläktar i bad/wc för kontinuerlig drift. (Ångspärr vind saknas)
Tillägsisolera vind, ut med gamla kutterspånen o in med nytt.
Värmepump luft/luft, ganska öppen planlösning i övre plan.
Braskamin, det finns öppen spis.

Sedan vet jag inte men tankar kring:
Eventuellt byta fönster?
Tillägsisolera fasad?
Planer på annan värmepump? luft/vatten eller rentav bergvärme? (Grannarna har bergvärme)
Fjärrvärme ska dras in i området, ansl avgift ca 50 000:-.

Tacksam för hjälp o svar.
 
Ventialtionen är ju bra för inomhusklimatet och fuktproblem som kan uppstå i särskilt badrum. Troligtvis ger det ju tyvärr en negativ inverkan på energiförbrukningen. Ändå värt det skulle jag tycka.
Tilläggsisolera vind är säkert bra, säkerstäl också att vinden ventileras bra.
Luft/luft pump kan sänka din energiförbrukning en del, förvänta dig dock inga våldsamma resultat. Jag personligen skulle fundera och räkna riktigt på denna lösning då den dels är lite ful, låter en del och kanske inte ger så våldsamt bra besparing. Men visst är det den billigaste investeringen i ett effektivare uppvärmningssystem.
Har du öppen spis är det bra om du sätter in en kasett alternativt braskamin. Kasett är dock enklast och ger nästan lika bra effekt som en braskamin.

Fönsterbyte kostar mycket och bör endast göras om de befintliga fönstren är riktigt dåliga och behöver bytas ändå.
Tilläggsisolera fasad ger inte så mycket, det gör man förmodligen bara om fasaden är i dåligt skick och ändå måste bytas/renoveras.
Annan värmelösning är bra, men det är inte alltid så lätt att räkna hem. Du skriver inte vilken uppvärmning du har idag men jag gissar att det är vattenburen elvärme. Det enda rätta är att du räknar på de olika alternativ som finns. Bergvärme är dyrt att installera och din förbrukning är inte så extremt hög så det blir nog svårt att räkna hem. Jag skulle nog kika närmare på luft/vatten och fjärrvärme. Fjärrvärmen är ju väldigt enkel och behändig, doch skiljer det otroligt mycket i avgifter på olika håll så man måste göra en riktigt beräkning med just dina förhållanden.

Lycka till!
 
Ta bort luft/vatten, det skapar så mycket problem (se andra trådar) är anskrämligt fult och i stort sett samma pris som bergvärme inkl borrhål och installation.
Luft/luft fungerar bra om du har öppen planlösning och kan tänka dig ha några grader kallare i sovrummen (då du stänger dörren).
Själv har jag bergvärme, avlagna radiatorer i sovrummen, stängd dörr samt öppet fönster, sover gott så.
Fjärrvärme är ett bra alternativ om priset är det rätta. Tänk på att du slipper en maskin stående i ett rum, fjärrvärmen har i stort sett bara en plattvärmeväxlare som ryms i ena hörnet av en garderob.
 
Tack för dina synpunkter.
Lite klokare blev jag och ja, sätta sig och räkna är nog bästa alternativet för att komma till skott.

Eftersom jag är i vent branchen har tankar på ett FTX-system snurrat. (Till- frånluft med värmeväxlare)
Betalar då endast material med ca 40% rabatt samt gör jobbet själv. Budget 25 000:-
Isf tätar jag huset så gott det går.

Också funderat o tittat på luft/vatten men fjärrvärme vore smutt iaf när det gäller ljud, plats och driftssäkerhet.

Fjärrvärme med FTX aggregat vore kanske smutt?
 
Många säger att bergvärme inte lönar sig i små hus, men grannarna har det och dom har fått hem det på ca 7 år.
Ja, bergvärme är kanske ändå ett alernativ.
Återigen, räkna....
 
Nu har jag bestämt mig!

Kommer få värmepump luft/vatten Daikin Altherma (vilken jag bara hört gott om) installerat av en kollega/vän (Veson kyl) som ger "kompis-pris" samt att han bor nästan granne med mig.
Känns tryggt att ha en som jag känner som gör jobbet.

Planering år 1.
Fixa ventilationen, varvtalsstyrda fläktar i bad/wc för kontinuerlig drift. (Ångspärr vind saknas)
Tillägsisolera vind, ut med gamla kutterspånen o in med nytt.
Spis-/braskassett.
Värmepump luft/vatten Daikin Altherma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.