Tycker jag har sotaren hos mig varannan vecka ungefär, nja i v f 4 ggr/året.
Är inte det mycket eller är det kommunen som bestämmer det?
Eldar med pellets, tidigare flis.
 
finns väl lag krav på hur ofta man ska sota + hur ofta man ska ha brand skydds kontroll (båda sakenra utför ju sotarn, så det blir några gånger, o billiga är dom ju inte heller.
 
Jag eldar med ved i keramisk underförbränningspanna och hos mig sotar de två gånger om året. Har bott i huset drygt tre år och haft en brandskydskontroll under den tiden.

Enligt min kommuns föreskrifter tycker jag att det ser ut som att du inte borde behöva sota mer än en gång per år. Bestämmelserna utgår från Räddningsverkets föreskrifter så jag tror!! att det borde vara på samma sätt i din kommun.

Bor själv i Söderköpings kommun och här kan du läsa om deras regler: http://www.soderkoping.se/we/main.nsf/vDocSubMenu/5467EC9C5981D69CC12572B40023BA65?
 
Det är korrekt att det är ett kommunalt beslut hur ofta rengöring (i vardagstal sotning) av rökkanal och eldstad ska ske. Men precis som här ovan nämns, finns det allmänna råd som ofta ligger till grund för kommunens beslut om sotningen. Här kan du läsa om dem:

http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf

Om din kommun har valt dessa eller anpassat dem till en egen variant får du veta av kommunen eller dennes sotningsentrepenör (det är för det mesta en entrepenör som utför sotning åt kommunen).
 
Sök på komunens hemsida.Då skall det finnas ett beslut där det framgår villka frister dom har valt. Stämmer det inte med hur ofta sotaren har varit hos dig kan du ju polis anmäla sotaren för bedrägeri eller nått
 
Man kan ju ansöka som fastighetsägare att få lov att sota sin/sina egna kanaler, eldstäder om man har lust samt har rätt utrustning + kunskap, finns ju många sköna slantar att spara in där.Känner man inte för att kliva upp på taket vintertid så kan man ju be sotarn att komma förbi.

Har sotning 2ggr/år på min vedspis som i sig sotas kanske 6-7ggr/år av mig.

Sist jag fick besked om en sotartid så ringde jag bara och avböjde tiden p.g.a egen sotning å de var inga problem trots att jag INTE har ansökt om det än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.