Den mesta värme går ut genom taket. Där borde de flesta lägga sin isolering.

Vi får se hur vårt hus kommer att funka. I värsta fall får vi lägga i lite ved till i pannan. För mig är det dock viktigare med ett hus som har är skönt att leva i. Jag tror intre det kommer att bli så illa som det låter å dig, men det vore intressant med mätdata. Många tycker men det vore intressant att VETA: KTH och Chalmers mfl är välkomna...

Golvvärme är ett problem för trägolv (spricker och isolerar bort värmen) förutom att trä är "varmt" i sig själv, till skillnad från klinker mm.
 
Redigerat:
Aniska - ja den mesta värmen går ut genom taket - om man inte har värmen inuti väggen då man bara har halva värmeutbytet till att börja med (om man förutsätter att isoleringskvoten är likadan innanför och utanför värmeledningen förstås).

Så av den värme som man tillför inuti huset går det mesta ut genom taket.
Men om man redan hör har tappat 50% så låter det inte så effektivt ?

Omm man å andra sidan bygger in det innanför isoleringen i väggen så borde det bli ungefär lika effektivt som vilket element som helst dock tycker jag...

/K
 
Den isolering vår vägg alltid haft är ju timmerväggen, inget mer så då uppfyller vi kriteriet att ha värmen innanför isoleringen.

Det ska bli spännande att göra mätningar...

Jag tror fortfarande det är ett bra alternativ som marknadsförs alltför lite - tex för alla som söker lösningar på trägolv med golvvärme t ex.
 
Redigerat:
Som sagt, när man lägger värmen i en yta som är längs ut i huset så ökar värmeläckaget jämfört med om man skulle tillföra värmen mer centralt i rummet, eller med radiatorer, det är ett enkelt faktum. Men som ett alternativ till golvvärme, om man har lika bra isolering i väggarna som i golvet, så kan det säkert vara en bra lösning. :)
 
man hade uppvärmda tak , nu lägger man värme i golvet så varför inte prova att värma upp väggarna? Det som kan vara till en nackdel är placering av möbler som ska helst inte stå tätt inpå den uppvärmda väggen och hindra värmeväxlingen.

Nu är jag ingen expert men jag tror att dom ihåliga tegel murar man oftast in för isoleringens skull så man kan ju placera den på rätt ställe i en vägg och lägga till en sikt med fylld värmelagrande tegel där den behövs ...?

Har en del väggytor uppvärmda av vanlig skorsten men skorstenkanaler är ju oftast raka och uppåtgående och mitt i huset. Ibland är det dock svårt att få röken att gå upp när man tänder :). Kan tänka mej att svängiga och bitvis vågrätta luftvärmekanaler kan kräva fläktar som drar luften åt rätt håll och i rätt mängd för att få rätt temp i väggytan/ huset. Svårt att reglera innetemperatur? Men visst, allt kan man lösa med avancerade tekniska prylar :). Brummande fläktar är dock inget man längtar efter i ett hus och självdraget blir nog komplicerad att konstruera.
Hade det varit enkelt och lönsamt att konstruera väggar uppvärmda av luft så skulle vi redan värma varje hus på det sätt. Vatten är nog bättre att använda som värmebärare , tycker jag.
gaia
 
Har ett hus som är sådant på ett vis, en tung hjärtvägg mitt i huset som faktiskt inte alls är oangänäm när den är varm genom att man eldat ett längre tag i braskaminen. Men jag föredrar nog golvvärme.
 
Golvvärme är helt suveränt när man har golv med kalla material (klinker, kakel, terracotta, sten osv) men fungerar inte alls bra ihop med trä. Dessutom är det svårt att ha en så hög temperatur i golvvärmen att den bidrar med den huvudsakliga värmen, det är skönare med ganska låg temperatur.
 
Trägolv går utmärkt så länge man kan hålla sig under 27 grader i slingorna OCH har välisolerat under. Eller som jag ha i ett av husen kan leva med att man värmer upp utrymmet under något (källare). Det krävs dock att man har ett golv som kan få röra sig fritt, så att rörelser i trät kan tas upp och att man vid större fönsterpartier (eller dåligt isolerade fönster) kan komplettera med radiatorer.
 
Redigerat:
Men är det mer bekvämt med golvvärme än om man bara isolerar väl under och låter golvet vara uppvärmt av rumsvärmen? Golv ska ju inte vara kalla- men med isolering under och framförallt att man ser till att det inte kommer in kalluft under (vi har lerklinat ner under golvet) - blir golven tillräckligt varma, framför allt trägolv som är varma i sig själv (kommer inte ihåg det fina ordet för att hur varmt ett material känns).
 
Redigerat:
I
Aniska skrev:
... (kommer inte ihåg det fina ordet för att hur varmt ett material känns).
(Värme-)reflextion? (Värme-)konduktivitet?
________________
Byggaren
 
Trägolv är ju inte varmare än några andra golv, men eftersom de har låg värmekonduktivitet så känns det som sagt annorlunda. Men de håller ju då samma temperatur som den lägre rumsluften, säg 19 grader i ett 20 gradigt rum -med golvvärme pratar vi ca 22-23 grader och det är för mig skillnaden mellan höst och sommarkänsla.

Men för att komma tillbaka till ursprungsposten så kan jag verkligen förstå känslan av en tung, varm kärna mitt i huset som strålar ut värme likt en varm klippa efter att solen gått ned. Den måste dock hållas på en högre temperatur än golvvärmen för att ge denna effekt och därför är det inte tokigt tänkt med rökgasuppvärmning. (a'la kakelugn).
 
Aniska....
du kan simma lugnt. Timmerväggar och sedan invändigt klinade med lera är gammalt och beprövat och fungerar och superbt, slipper mögel och fuktproblem för materialet andas både in och utåt allt eftersom förhållanderna växlar.

Till min ursprungsfråga och tanke.
De flesta tycks glömma idag att den sk ångspärren behövs endast på gr. av att isoleringen inte kan suga och avge fukt!
I en timmervägg så kan fukten röra sig fritt och avdunstar till ånga på den sidan där det sk ångtrycket är lägst. Samma med ler eller tegelväggar eller det som fint kallas "adobe" fast man menar bokstavligt talat lerhus.

Å nu vill jag få några experter att tänka om. Å tänka till och inte bara läsa/rabbla "fakta" som ur en bok. Jag är som barn uppväxt i hus av sorten "adobe"! På vintern värmde vi med braskamin inne. Väggarna sög åt sig värmen och man fick tillbaka strälningsvärmen som gjorde att det kändes varmt länge. Ytterväggen var kall och läckte inte alls ut något värme, (tjocklek ca 20 cm.) Släpte däremot ut fukten från t.ex potatiskoket utan problem.

På sommaren omvänt, het torr luft på utsidan och svalt, behagligt fuktigt att andas på insidan. Detta pga att fuktvandring tillåts i båda riktningarna.

Nu till stenväggen. Den yttre bärande stenväggen värms inte upp just mycket pga att den i likhet med vatten behöver mycket tid på sid att suga åt sig värmen. Den inre väggen kan i likhet med lerkliningen dels släppa genom fukten dels hålla lite värme dels stråla ut värmen tillbaka till rummet. Vi är känsligast just för strålningsvärme så om det är kallt men det strålar, tänk att sola en vinterdag, så trivs vi bra och upplever inte kyla.

Håller inte alls med moderator jon_h om att det läcker ut mer värme bara för att väggen skulle hålla högre temp än rummet. Tänk så här ett ögonblick, hur mycket mera strålar det ut genom en vanlig standard vägg om du höjer rumstempen? Det beror väl på hur mycket väggens utsida kan avge och hur mycket det kan gå genom isoleringen. Sten isolerar!

Borde kanske förklara att min "tänkta" vägg är alltså tegel eller sten ytterst och bärande. Sedan en luftkanal och innanför den en tunn fuktgenomsläppig vägg som kan lagra energi och avge strålningsvärme i still med just lerklining. Dessa två väggar kan kombineras med att speciellt utformat hålsten som jag inte sett i Sverige men som finns utomlands. De som svarat om hålsten högre upp i tråden snackar bara om de svenska hålstenen som man murar igen kanalerna på till ingen nytta i mitt fall... alltså ej tillämpbar. Den varma luften cirkulerar runt runt och med tillskott efter behov. Å visst, vatten kan lagra mer energi som någon lite "messersmitzeraktigt" påpekade lite högre upp men det är ju bara att låta en större mängd luft cirkulera runt så vad snackar vi om....? De finns ju värmefläktar , fungerar inte de? Hmmm...

En av poängerna med min tänkta vägg är ju att man får strålningsvärme, två att man får lagom o rätt fuktighet och att luften som cirkulerar är ju relativt torr och håller undan just fukten och inte som somliga trodde åsså lite högre upp i tråden och som trodde det skulle bli mögelproblem. Tvärtom! Å det skall definitivt inte dit någon stenull som ju inte heller kan suga och behålla fukt!

Lämnar ordet fritt. Väntar med intresse på fler synpunkter och tankar.
Hälsningar,
Kalman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.