Planerar att bygga garage i byggsats. Olika tillverkare har olika tjocklek på väggarna och jag vill gärna ha välisolerat.

Om väggen är byggd med120 mm reglar, kan man då enkelt lägga till t.ex. 45 mm innanför det? Hur, i så fall? Fördelar? Nackdelar?
Är det bara att lägga reglarna horisontellt eller finns det någon hake?
Hur går det att fästa hyllor på horisontella reglar? (Jag har bara sett vertikala reglar förut.)

Tacksam om någon av er "rävar" kan reda ut vad som gäller om man bygger/isolerar i flera lager...

/Fredrik
 
Visst kan du isolera mera och då speciellt korsvis för att bryta köldbryggan. Det är bara att rekommendera om utrymmet i garaget tillåter detta!
Spika/skruva bara upp t.ex. en 45*45 på tvären(horisontellt) och skruva sedan dit en Plyfa/OSB, sedan gips på detta. Detta byggsätt underlättar dessutom din el-dragning!

Ej garage nedan men du ser principen:
el_kok.jpg

Paroc:
http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/nr304.asp
 
  • Gilla
migro
  • Laddar…
osb-skivan är inte prisvärd, då är det lika bra med spånskiva. Jag skulle sätta k-plywood eller råspont. Råspont är klart billigast och bäst, men det är mycket jobb med det.
 
osb-skivan är inte prisvärd, då är det lika bra med spånskiva. Jag skulle sätta k-plywood eller råspont. Råspont är klart billigast och bäst, men det är mycket jobb med det.
En kommentar angående kostnad för de olika alternativen, (från Byggmax)

plywood 71kr/kvm
råspont 62kr/kvm
osb 48kr/kvm
Spån 27 kr/kvm

Om du ska ha gips på underlagsmaterialet hade jag garanterat valt bort råsponten pga. ojämnheter.
 
Om man kan ha gips på enbart reglar så måste man väl kunna ha det på råspont. Det fungerar då mycket bra i norrbotten.
 
Med spån så drar det ju inte jättebra så det tycker inte jag man ska ha iaf. I garage brukar man ju dessutom vilja sätta upp lite tyngre grejer. Bäst är förstås plywood om än lite dyr i jämförelse, osb:n tycker jag är helt okej. Råspont kan som sagt bli rätt ojämn och svårt att få en bra finish på om man har otur. Sen tycker jag det är jädrigt jobbigt att hålla på med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.