Vi planterade ett antal buskar med röda stammar och blad, tex djävulsspirea, japansk blodlönn och liknande för 1-2 år sedan (Varför har de så mysiga namn?).

Nu börjar flera av dem att växla färg till grönt, det började med några blad men sedan även grenarna. Vad kan det bero på? -Min enda gissning är om det är något ämne i marken som påverkar?
 
Jag förmodar att det är Physocarpus opulifolius 'Diabolo' som du har. För att behålla färgen så måste du gallra den eftersom det är just de unga skotten som ger den fina färgen. Gör inget nu utan vänta till senvintern och gallra den ganska hårt. Detta bör du göra varje år om du vill få fram den röda färgen.

När det gäller den japanska blodlönnen (har du det latinska namnet på den?) så är den troligtvis ympad och då ska du absolut inte beskära den. Jag kan tänka mig att den röda färgen försvunnit pga huvudstammen återtagit sin normalfärg dvs själva ympen har inte riktigt funkat. Men det är ett mycket ovetenskapligt tyckande från min sida ... har aldrig stött på att den förlorat färg. Jag tror däremot inte på att det skulle ha något att göra med något ämne i marken.

Vilka mer växter har färgförändrat sig?
 
Får väl skylla på att det börjar bli sent, men tror att det är en prydnadskörsbär, en mini variant (japansk-)?
Där har jag sett att ett halft blad är grönt, resten har rätt färg. Sedan nån buske som liknar diablon, men säkert samma med den att den ska beskäras.
Men som sagt... har jobbat hela natten, så har inte full koll på växterna...
 
Redigerat:
Många rödbladiga träd och buskar varierar ganska mycket i färgmängd, en del även individuellt t.ex. om det rör sig om en "varietet" och inte en klonad "sort". Dessutom triggas ofta färgningen av solljuset så står träden i skugga så blir de sällan lika röda som om de står i full sol. Man kan ofta se det på stora blodbokar t.ex. att bladen långt in i kronan är nästan helt gröna medan de yttre är helt blodröda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.