Börjar nu bli klar med ramverket till altanen (bärlinor 170x45 i plintar + golvbjälkar i balkskor samt kortsidesbalkar 170x45).

Innan jag börjar med att lägga trall tänkte jag fästa stolparna till räcket.

En stolpe (på kortsidan) står redan i plint och bär upp en bärlineände genom urtag (känns stadigt). Tanken är att fästa övriga stolpar i insidan av yttre bärlinan och på kortsidan på insidan av sidoramen.

Jag tar gärna emot tips och synpunkter på hur infästning av stolparna bäst görs. Man vill ju att det till varje pris ska vara stabilt och klara av rätt mycket sidobelastning (häng och kläng). Jag är intresserad av synpunkter på såväl metod som material. Är det självklart att använda vagnsbult? Har i andra sammanhang erfarit visst "kross" i virket vid användning av vagnsbult som antyder att det kan bli ökad instabilitet med tiden.
 
hej!
bygg stolparna med 2"4" den ena ska vara längre än den andra.
12 mm vagnsbult 120 mm långa.
borra med 10 mm i vangeln diagonalt igenom 2 st hål!
blir kanonhårt!

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
MonicaSöderström och 1 till
  • Laddar…
estwing skrev:
hej!
bygg stolparna med 2"4" den ena ska vara längre än den andra.
12 mm vagnsbult 120 mm långa.
borra med 10 mm i vangeln diagonalt igenom 2 st hål!
blir kanonhårt!

mvh
snickar estwing
Tack för svaret!

Å nu är det dags att blotta sin snickar-o-kunskap:
- Begreppet vangeln hade jag inte koll på, antar att det i mitt fall avser bärlinan (eller i övrigt det som stolpen fästs i)?
- Borra 10 mm för att sätta 12 mm vagnsbult? Jag förstår att det blir tightare så, men får man alls igenom bulten i hålet?

I övrigt:
- Smart att använda två 45x95 reglar i stället för en 95x95 stolpe, blir väl såklart starkare och stabilare. Är det uteslutet att använda 95x95-stolpar (om inte annat snyggare)? Och rent av utan urtag?
- Jag antar att de olika längderna på reglarna syftar till att bara den längre ska vara fäst i bärlinan?
- Hur menar du diagonal borrning? Vagnsbulten måste väl vila rakt mot virket?
 
Maskot skrev:
Smart att använda två 45x95 reglar i stället för en 95x95 stolpe, blir väl såklart starkare och stabilare. Är det uteslutet att använda 95x95-stolpar (om inte annat snyggare)? Och rent av utan urtag?
Jag antar att de olika längderna på reglarna syftar till att bara den längre ska vara fäst i bärlinan?
Hur menar du diagonal borrning? Vagnsbulten måste väl vila rakt mot virket?
Det går fortare och enklare att montera 2 st 45x95 än en 95x95, och risken att virket spricker med tiden minskar avsevärt.
Att montera 95x95 utan urtag är ingen bra idé då det inte alls blir lika stabilt. Den diagonala borrningen görs vinkelrätt in i virket, men vagnsbulten sätter du diagonalt i förhållande till varandra så du får press på en bredare anläggningsyta.
 
  • untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RolfH och 4 till
  • Laddar…
Tack för kompletterande svaret, Acme!

Då förstår jag detta med diagonalt (lite trög är man ju).

Hur sammanfogas bäst de två 95x45? Skruvade eller med lim? Stolparna ska ju se snygga ut, och kommer sedermera att målas.
 
ACME skrev:
Det går fortare och enklare att montera 2 st 45x95 än en 95x95, och risken att virket spricker med tiden minskar avsevärt.
Att montera 95x95 utan urtag är ingen bra idé då det inte alls blir lika stabilt. Den diagonala borrningen görs vinkelrätt in i virket, men vagnsbulten sätter du diagonalt i förhållande till varandra så du får press på en bredare anläggningsyta.
bra bild men sätt den långa 2"4" inåt istället. mycket snyggare å du kommer få samma stabilitet ingen märkabar skillnad.

sen me 10 borr blir d perfekt. banka in vagnsbulten å sen ta mutterknackaren å dra åt!

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
rock_fc
  • Laddar…
estwing skrev:
bra bild men sätt den långa 2"4" inåt istället. mycket snyggare å du kommer få samma stabilitet ingen märkabar skillnad.
Ja, den ska sitta på insidan och trallen jackas ur runt den. Jag visade bara bilden från det håll som den ritades.

sen me 10 borr blir d perfekt. banka in vagnsbulten å sen ta mutterknackaren å dra åt!
Kläm också in en bricka mellan virket och muttern så blir det bra.
 
lägg första trallen på 24,5 cm med ett utskjut me trallen på 3 cm.
då får du bara jacka ur en trall å du kommer sen åt att dra fast stolparna efter du lagt golvet.

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
Faxxe och 1 till
  • Laddar…
Jag har 95x95 stolpar (lärk) monterade på utsidan av yttre bärlinan (45x220), skruvade med 3 långa franska från insidan, två i övre halvan av bärlinan, en i nedra halvan.
Sitter som berget, inget kommer att slita loss dem...

En 28x145 ramar in altanen med urtag för stolparna.

Alltihop oljat med tjärolja.

Prima liv!
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
pero skrev:
Jag har 95x95 stolpar (lärk) monterade på utsidan av yttre bärlinan (45x220), skruvade med 3 långa franska från insidan, två i övre halvan av bärlinan, en i nedra halvan.
Sitter som berget, inget kommer att slita loss dem...

En 28x145 ramar in altanen med urtag för stolparna.

Alltihop oljat med tjärolja.

Prima liv!
Jag skulle gärna vilja se en bild på hur du har gjort. Det låter som om du har gjort som jag tänker göra, men har haft funderingar på om det blir tillräckligt starkt utan urtag i stolpen
 
Jag har nu monterat mina stolpar. Det gick prima, tack för tipsen.

Satte ihop två 95x45 på sätt som Estwing föreslog (jag limmade med PU-lim och spikade). Monterade varje stolpe med två 120xM12 vagnsbult "diagonalt" enligt bilden från ACME med användning av kraftig bricka. Borrade 10 mm och slog igenom vagnsbulten. Fungerade jättebra, tips bara att slå lite försiktigt när bulten är på väg ut genom utgångshålet, eftersom det annars flisar sig kraftigt.

Eftersom en stolpe redan stod i plint (och bär av bärlinan i änden) med utanpåliggande kortsidesbalk blev det på två ställen nödvändigt att ändå montera 95x95 stolpvirke i insidan av kortsidesbalken, utan urtag. Här använde jag helt enkelt 160xM12 vagnsbult och gjorde i övrigt likadant. Det känns faktiskt lika stabilt. Mot bakgrund av att kortsidesbalken inte ligger på plintar kommer jag för säkerhets skull staga upp dessa två stolpar med tvärbalkar mellan kortsidesbalken och första golvbjälken (golvbjälkarna ligger i mitt fall i balkskor mellan bärlinorna).
 
  • Gilla
staru68
  • Laddar…
Här ovan nämns fördelar med att använda dubbla 45x95 istället för en stolpe på 95x95, gäller detta även stolpen mellan plinten och bärlinan? (här diskuteras ju stolpen för räcket egentligen).
 
  • Gilla
tennet och 1 till
  • Laddar…
MMR skrev:
Här ovan nämns fördelar med att använda dubbla 45x95 istället för en stolpe på 95x95, gäller detta även stolpen mellan plinten och bärlinan? (här diskuteras ju stolpen för räcket egentligen).
HELT KORREKT!

mvh
snickar estwing
 
Tycho Brahe skrev:
Jag skulle gärna vilja se en bild på hur du har gjort. Det låter som om du har gjort som jag tänker göra, men har haft funderingar på om det blir tillräckligt starkt utan urtag i stolpen
Jag har inga detaljerade bilder på bultplaceringen, men här är en bild på stolparna samt ett par på slutresultatet. Hoppas det hjälper.

/P
 
  • P7200011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF0779.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF0782.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Moltas och 2 till
  • Laddar…
Maskot skrev:
Jag har nu monterat mina stolpar. Det gick prima, tack för tipsen.

Satte ihop två 95x45 på sätt som Estwing föreslog (jag limmade med PU-lim och spikade
Om man vill skruva ihop reglarna istället för att spika vilken typ av skruv rekommenderas.

Mvh Magnus
 
  • Gilla
Robmat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.