Tack för ett kanonforum med massor av matnyttig information.

Har precis flyttat in i ett 1-planshus med källare (byggt 71) och har en värmepump L/V (CTC EcoAir 107, 1 år gammal). Den står på plattor på jorden i rabatt - ingen dränering alltså. På källarväggen innanför släpper färgen lokalt ung där värmepumpen står. Har tolkat det som att det kommit av kondensvattnet från värmepumpen, då jag inte har problem med markfukt någon annanstans i källaren. Vill dränera under värmepumpen på ett enkelt men effektivt sätt, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Är det någon som har några förslag?
 
det kommer ju mängder av kondensvatten från en sån pump. så din gissning lär vara helt rätt.

dock har jag inga bra fusk förslag. (mitt förslag är att göra en normal drenering av huset.)
 
Man kan tex leda bort vattnet från huset i ett rör till en liten stenkista 2 m bort från huset. Vill man vara säker på att detta funkar året om kanske man måste ha en värmekabel i röret. Fast bort man i skåne kan man nog lika gärna vara utan kabel.
 
Jag grävde ner avlopps rör till närmsta stuprör och anslöt där... har fungerat änsa lange men kommer nog behöva en värme kabel till hösten..
 
Jag grävde ner ett rör som avslutades över en tvättho i källaren...då kommer ju även ett litet flöde av varmluft att hålla röret frostfritt

FLKR
 
Varför får luftvärmepump säljarna hålla på utan att informera om detta? Det är skandal. Jag har en bekant som är sk*tförbannad över skridskobanan de fått på köpet.
Om han ändå hade blivit informerad hade han kunnat dra avlopp till dräneringen innan, han är ändå i byggsvängen och hade gjort det på en kafferast, nu då åbäket står där och stänker vatten är det för sent.
 
  • Gilla
Leif Larson
  • Laddar…
ja det är väll inte helt seriöst att inte bygga klart hela anläggningen. får man fukt problem i källaren så är anläggningen fel byggd. o borde gå att reklamera.

har man "bara" isgata, så är den nog inte fel byggd, men dock oseriöst att inte informera, eller bygga bort även detta.
 
Håller fullständigt med. Det är skandal. Dom pengar man sparar på pumpen vill man inte spendera på att fuktsanering. Tvekar huruvida jag reklamera eller inte. Men jag har helt tappat förtroendet för firman som installerade systemet. Det lutar åt inte. Tror inte det skulle leda någonvart. Kanske skulle man få dem att fixa det, men hur bra skulle det bli och hur mycket möda skulle man få lägga ner för att komma dit?

Funderar på följande lösning. CTC har ett eget kondenskärl med värmeslinga som avfrostar vid utetemperatur under +5°. Pris ca 2,5 tusen + arbete. Ansluta en sådan med avloppsrör och värmekabel till ett stuprör som står alldeles bredvid. Vänta på offert på en sådan lösning (från en rekommenderad leverantör). Vad tror ni?
 
Jag är lika förvånad över att installatören inte berättade om kondensvattnet som att du handlat en pryl för nästan 100 papp utan att ha satt dig in i hur pumpen fungerar. För visst är det du som har handlat pumpen och den var inte installerad av den tidigare ägaren ?
 
jonand skrev:
Jag är lika förvånad över att installatören inte berättade om kondensvattnet som att du handlat en pryl för nästan 100 papp utan att ha satt dig in i hur pumpen fungerar. För visst är det du som har handlat pumpen och den var inte installerad av den tidigare ägaren ?
Hur resonerar du egentligen???
Kräver du av faster Agda 65 år att hon ska känna till det mesta om värmepumpar när hon behöver byta värmesystem?
Det är naturligtvis installatörens ansvar att påtala de problem som kan uppstå i samband med kondensvatten från vp.
Undrar förresten hur mycket halkolyckorna som sker på fruset kondensvatten kostar samhället per år -
det borde troligen tas ut en skatt på luft/luft och luft/vatten-värmepumpar som kompensation. :D
 
A
jonand skrev:
Jag är lika förvånad över att installatören inte berättade om kondensvattnet som att du handlat en pryl för nästan 100 papp utan att ha satt dig in i hur pumpen fungerar. För visst är det du som har handlat pumpen och den var inte installerad av den tidigare ägaren ?
Pumpen stog väl där när andwid flyttade in eftersom det skrivs att pumpen är ett år gammal och inflyttning precis skett.
 
I stockholms-området har det här varit ett litet problem den senaste vintern. Värmen har gjort att avfuktningarna har hållits till ett minimum och isbanor har det inte varit tal om. Jag har en plåt under pumpen som gör att vattnet hamnar lite längre ifrån grunden.
 
Robertdigital, om du läser mitt svar igen och funderar lite så inser du att jag tycker att installatören borde berättat om kondensvattnet. Dessutom tycker jag att om man köper en pryl för nästan 100 tusen så har man en viss skyldighet att sätta sig in i vad man köper, detta oavsett ålder på köpare. Dessutom tror jag att installatören av värmepumpen nog berättade om kondensvattnet för den personen som köpte pumpen, men som bra-byggare påtalade är nog köparen av värmepumpen inte andwid utan husets tidigare ägare.
Om den tidigare ägaren köpt pumpen så blir det konstigt att orera om skandal och reklamation, det kan ju tänkas att installatören till och med rekommenderade avrinningssystem enl offert ovan men köparen av värmepumpen avstod eftersom han ändå skulle kränga huset. ;)
 
Ok Jonand, men var inte så kryptisk - jag tycker inte om att fundera. ;)
 
Nej det det var inte jag utan den förre ägaren satte in värmepumpen. Han var 75 år gammal och litade på firman som installerade ett nytt värmesystem. Han fick ett totalpris och utgick väl från att allt skulle installeras på ett korrekt sätt. Dessvärre gjorde han ett taskigt val av leverantör, har det visat sig. Själv tycker jag att det är rent ut sagt för j-t att man ska behöva påtala för en firman hur de ska göra sitt jobb. Vilken yrkesstolthet har man då?

Som svar på din kommentar Jonand, hade jag aldrig en börjat fundera på att göra en såpass stor investering utan att vara väl informerad. Det är därför jag bl a lusläser det här forumet. Men är man novis på hus och byggteknik så finns det många saker som är långt ifrån självklara. Det är lätt att missa saker. Det finns ju en hel del annat man ska hålla reda på också. Dessutom är det inte så lätt att hitta information som inte ligger på nörd-nivå. Och i CTC-manualen får man gå till installatörens del för att för att läsa något om utedelen ska dräneras. Men då är vi tillbaka vid pudelns kärna igen.

Vad tror ni om lösningen i mitt förra inlägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.