Hej

Jag funderar på att bygga en trappa själv då jag ska ha en till övervåningen.

Jag har en yta på 1,7m*1,70 och en höjd till golv på 2,64m för det projektet, skulle vara mkt tacksam för tips och idéer kring detta!:)
 
Spiraltrappa är nog enda lösningen.
 
Spiraltrappan blir grymt smal om man bara 1.70 att tillgå. Mittpelaren tar säkert 15cm och är det kvar 1.55 som delas på 2 vilket ger ca 75cm stegbredd. Detta går säkert men som enda trapp upp till en övervåning skulle inte jag vilja ha en så smal trapp.
 
Okej, men skulle man kunna få in en U-trappa?
 
stegbredden blir ju som absolut max 850 mm, vilket borde vara ett okej mått.. (fria bredden i en 10Ms dörr är väl ca 860?!). men det är klart, skall man ha räcke och spindel i mitten kan det bli väl trångt. Brant blir det väl förstås också!
 
Jag har en U-trapp ner till suterrängvåningen i det måttet och den är helt ok att gå i. Bredden mellan vagnstyckena är 72 cm och stegdjupet ca 25 cm. Nu är ju detta till en suterrängvåning så jag behöver aldrig bära något stort i trappen, det hade blivit svårt, men för att gå i är den riktigt bra. Vill du ha en bild på den så säg till.
 
Hej bror!

Jag skulle uppskatta en bild väldigt mkt!
 
Kommer här
 
  • 20080519 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20080519 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla .http://www.atab-trappan.se!
Där finns minst två lösningar som kan passa dig. Jag håller på att överlägga med dom om just en sådan trappa som du söker.
Clint
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.