ska bygga en liten (ca 18kvm+sovloft)) stuga i jämtland och har lite funderingar kring isoleringsmaterial.
vill gärna använda någon slags cellulosa och slippa plast i konstruktionen, då stugan kommer värmas upp av vedspis dvs stå ouppvärmd stora delar av året.

1. nån som vet var man kan få tag på cellulosaisolering på platta/skiva (45/95/145 tjocklek) och vad det kostar?
har sett andra trådar här, men skulle behöva lite uppdaterad info.

2. kan man använda glas/mineralull utan ångspärr?
kanske måste köra på det iallafall pga pris o tillgång.

3. kan man köpa lösull (cellulosa) och fördela/montera för hand?
eftersom det är en stuga jag bygger, och inte ett åretruntboende så finns det ju lite mer felmarginal...

4. har hört att granngården säljer kutterspån som stallströ, helt obehandlad (brand/mögel), men det är ett alternativ som låter intressant.

tacksam för svar och synpunkter!

det e ett riktigt budgetbygge, men man vill ju göra det ordentligt...
 
Redigerat:
2. kan man använda glas/mineralull utan ångspärr?
kanske måste köra på det iallafall pga pris o tillgång.
2. Ja det är inga problem.Fuktbelastningen kommer inte vara stor och med hus som värms upp och står kalla längre perioder är de flesta överens om att man ska undvika ångspärr. Mineralullen skyddas av fasaden från väder och vind och ska inte kunna suga åt sig vatten om det är det du är orolig för.

Givetvis går det att använda cellulosabaserade material, och det ligger liksom i tiden. Nackdelen är att det är dyrare och svårare att få tag på. Kolla upp www.vitalfinland.fi eller http://www.isolina.com/se/isolering-produkter.cfm tex.

. kan man köpa lösull (cellulosa) och fördela/montera för hand?
eftersom det är en stuga jag bygger, och inte ett åretruntboende så finns det ju lite mer felmarginal...
Jag skulle inte krångla till det med lösull i väggar utan då i takkonstruktionen i såna fall. Kutterspån fungerade bra förr men isolervärdet är ganska dåligt. Du får köpa mer och jobba mera.
 
tack för svaret, jag lutar nog mot att köra på glas/mineralull utan ångspärr efter att ha kollat upp priset på isolina, ca 4ggr priset på konventionell isolering.
konstruktionen är från insidan:
45mm plank, 45+45mm isolering, vindpapp, spikläkt (luftspalt), panel, läkt.
lite okonventionell innervägg, men det ska kännas robust...

-flyttar tråden till "fritidshus"
 
45mm plank, 45+45mm isolering, vindpapp, spikläkt (luftspalt), panel, läkt.
lite okonventionell innervägg, men det ska kännas robust...
Sätt gärna någon form av papp på reglarna mellan plankväggen och isoleringen så slipper du onödigt stoff i fritidshuset.
 
1: Det fanns ett tag cellulosaplattor att köpa, men tillverkaren gick i konkurs. Nu är det nog linullsplattor från Isolina / Classons trätjära som gäller. Jag valde dem istället för gullfiber trots prisskillnaden, och dom är otroligt mycket trevligare att arbeta med + miljövänligare.
3:Köp några ekofibersäckar och pröva att vispa runt litet i taget i någon slags tunna (borrblandare? eller kanske tombola?, man måste få in luft) - det borde duga till vind / golvisolering. I väggarna är det nog bara jobbigt att hälla ner. Har själv provat att hälla ner i väggarna och det var mest svårt. Enklare med skivor / rullar
4: Billigare att köpa på hyvleri / sågverk, och sedan blanda i kalk (mot råttor) och borsalt (ex. borax på classons trätjära, mot mögel). Varför inte sågspån? U-värdet är kanske hälften mot gullfiber, så ta i rejält på vinden.
 
1. Bauhause har en skiva, Nytt för i år. Det är Finnska Vi någonting som det heter, skivorna är vita.
Som vanligt är det ganska dyrt i jämförelse med miniralull.

Annars är det linullsplattor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.