Vi ska måla om huset och väljer givetvis linoljefärg. Vilka fabrikat har ni använt och hur nöjda är ni?

Vi står i valet mellan Gysinge och Kulturhantverkarnas. Gysinge för att de har 20% rabatt den 1:a maj och Kulturhantverkarnas för att vi har använt den inomhus, färgen finns på orten samt att den har fått bra betyg i Folksams färgtest. Men bara grundfärgen är dubbelt så dyr som Gysinges...

Eller har ni goda erfarenheter av andra fabrikat?

Vi bor i stockholmstrakten.
 
W
Vi körde med ottosons. Funkade bra. Målade halva huset för två år sedan och andra halvan förra året så jag vet inte hur bra den håller ännu men den var mycket lätt att jobba med.
Grundade på vissa ställen där jag skrapat in till trärent resten målades två gånger.
 
Kolla folksams färgtest vilka fabrikat som fick bäst resultat vad gäller mögelpåväxt. Jag vill minnas att det var rätt stora skillnader mellan tillverkarna, och just när det gäller målning av ett helt hus, så vill man ju verkligen välja det bästa!
 
Givetvis linoljefärg, varför?

Linoljefärgen är inte bättre än andra färger, den ger bara ett visst kulturellt värde på äldre hus.
Tänk på att linoljefärg skiljer sig arbetsmässigt mot moderna färger om du inte är van att jobba med den!

/Fredrik
 
Freddy_kruger: Tja, linoljefärg fungerar ju lite annorlunda också motför moderna färger. Det beter sig som ett så kallat offerskikt (skyddar stommen, men nöts ned, lätt att underhålla - för mer utförlig beskrivning; googla) vilket gör att det passar bättre på äldre hus, och inte bara för dess "kulturella värde".
 
Jag tyckte det var lätt att blanda linoljefärg själv och det blev billigare.
Idag har jag jämförelsen med äggoljetempera - mer lättmålat (inte så segt att stryka och stryka ut i tunna lager), mer segt (krackelerar typ aldrig) samt att jag gillade den matta ytan (om man inte putsar upp den), billigare (oavsett om man blandar själv och isåfall extremt billig).

Om du vill ha mer info finns det www.avjord.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.