Har ett 1700-tals hus vars kök renoverades 1979 och vill nu försöka återställa det till gammal stil. Innertaket byttes 79 och består av tjocka spåntade brädor målade med en hemsk färg som gör att det ser ut som något plastigt material. All träkänsla är borta.

Vad kan jag göra åt detta för att få det att se mer genuint ut. Resten av huset har gamla taket kvar med många synliga bjälkar.

Obs, låg takhöjd begränsar mina val.

 
Hej du!

Kan du ta ner de gamla brädorna och se hur de ser ut på andra sidan eller är det risk för att hela taket rasar ner då?

Eller kan det vara ett alterativ att måla taket igen men med gammeldags linoljefärg/limfärg för en annorlunda finish och lyster?
 
Då jag fixade en liten vattenläcka på andra våningen för en tid sedan tvingades jag öppna golvet ovanifrån och när jag grävt ur spån mm i mellanrummet kom jag rakt ner på "baksidan" av planken som utgör kökstaket. På dessa sitter givetvis en massa reglar. Planken i sig är kraftiga och massiva det är bara det att dom är spåntade så att dom ser föör perfekta ut... plastfärgen förstärker detta intryck...

Jag har funderat på linoljefärg då jag jobbat mycket med det innan... frågan är om jag måste slipa bort färgen innan...
 
Har du försökt datera brädorna?
 
Spåntade bräder, det låter ju som ett riktigt bra tak egentligen, men för slätt för att ge en gammal look. För att få lite äldre känsla kanske du kan addera "lock" till taket?
 
billy_baver skrev:
Har du försökt datera brädorna?
1979 står det i originalinlägget, kanske inte helt rätt i 1700-tals stil.

Bräderna kanske är fina, det är ytbehandling som du efterfrågar som jag förstår det. Först torde de ju vara maskinhyvlade, då du egentligen borde ha några handhyvlade brädor. Det är stor skillnad. Dock tror jag inte att det är ett mänskligt jobb att försöka handhyvla takbrädor på plats i taket, så det får du nog bara leva med om du inte vill ta ned brädorna.

Du nämner själv linoljefärg och jag tror att det är rätt väg att gå. Om du har en plastfärg så bör du nog försöka få bort den innan du går på med linoljefärg. Skrapa tak är dock ingen rolig upplevelse. Jag har för mig att det finns folk som har tipsat om maskiner för sådana jobb. Jag minns dock inte hur de ser ut eller var de finns att hyra. Prova att fråga i färg-forumet för det kanske?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.