Jag har tittat runt på företag som säljer hus tillverkade i lättbetong priserna är några hundra tusen för mycket för mig. Fick ett tips av en god vän att jag borde ta kontakt direkt med tillverkarna istället för att betala extra för en mellanhand / hussäljare och på det sättet kapa ett antal kronor.
Vad finns det för tillverkare?
Vem vänder man sig till för att få fram en ritning som då tillverkaren behöver?
Har någon erfarenhet av att göra på detta sätt?
Vilka problem kan finnas med detta tillvägagångsätt?
Har någon en uppfattning om hur många % en säljare har i marginal och som jag då kan spara in på?
//Pär
 
När jag byggde för två år sedan låg merkostnaden från entreprenören på cirkus 18% men det är alltså på hela entreprenaden. Vet inte vad detta innebär när det gäller enstaka material.
 
Köper du från utlandet så kan du köpa direkt som privatkund, Polen för exempel har ca 40% lägre priser och inkl transport så tjänar man ca 45.000kr på ett 170-190 kvm stort hus.
Problemet är att hitta människor som kan hjälpa dig med språket och köpet där borta i Polen inkl transporten hit, det verkar svårt att hitta dessa personer.

Mvh jawen
 
jawen skrev:
Köper du från utlandet så kan du köpa direkt som privatkund, Polen för exempel har ca 40% lägre priser och inkl transport så tjänar man ca 45.000kr på ett 170-190 kvm stort hus.
Problemet är att hitta människor som kan hjälpa dig med språket och köpet där borta i Polen inkl transporten hit, det verkar svårt att hitta dessa personer.

Mvh jawen
Hej

Har gjort detta och det fungerade utmärkt.
Behövde egentligen inte åka ner till polen.
Beställde, betalade och sedan stog lastbilarna vid tomtgränsen på utsatt tid.

Visserligen var det tre år sedan....

Said
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.