Ska flytta och har sedan bara tillgång till internet via telejacket.
Är ute efter en operatör som kan leverera både tv och internet via telejacket.
Har kollat runt lite med är helt novis på adsl, vilken operatör ska man välja ?
Fungerar TV bra via telejacket, fördelar, nackdelar ?

Mvh
Joacim
 
Telia har ju adsl och tv. Nackdel är att tjänst är bara anpassad för en digitalbox.
Kan inte nämna några fördelar just för detta :)
 
Bloink skrev:
Ska flytta och har sedan bara tillgång till internet via telejacket.
Är ute efter en operatör som kan leverera både tv och internet via telejacket.
Har kollat runt lite med är helt novis på adsl, vilken operatör ska man välja ?
Fungerar TV bra via telejacket, fördelar, nackdelar ?

Mvh
Joacim
Största fördelen med iptv, och gissningsvis det som kommer bli en "killer application" är just äkta VOD. Inget mer passande efter tider, se ett program när du känner för det. Idag är utbudet relativt litet, det är några barnkanaler såsom Disney channel, Tv4 Anytime och Canal+ filmer. Men även SF Anytime som ger dig en biobutik i hemmet. Mycket bra och populär lösning.

Nackdelarna är, just nu, enbart en TV och vill du spela in måste den kanalen vara igång också. Båda alternativen arbetas febrilt en lösning på, IPTV är det som Telia nu anser är framtiden för inkomster, fast det har dom sagt om många saker.

NPVR (Network Personal Video Recorder) kommer antaligen också komma snart, möjlighet att spela in material på valfri kanal som du abonnerar på, på en server hos Telia. Sen kan du se materialet när du vill. Slipper du använda en hddvd spelare.
 
Har läst på lite och håller mig nog till boxer.
Dock har jag inte riktigt bestämt mig vilken bredbandsleverantör jag ska välja. Telia har fått bäst omdömme enligt recensioner i alla fall, dock är dom rätt dyra jämfört med vad jag har nu! (100/100Mbit för 249kr/mån)

Skulle helst vilja slippa att ha hemtefon om det är möjligt ?!
 
Redigerat:
Nu vet vi inte vart och hur du flyttar, men du kan inte jämföra t.ex. ett abonnemang i en tätort och flerfamiljshus, med en villa i "glesbygd". Obereonde av leverantör så behöver inte 250-400:- vara dyrt, det finns många trådar om detta och att man också sparar pengar. Och du behöver inte ha en hemtelefon men i vissa fall beroende val av operatör och hur de packar sina tjänster blir merkostnaden minimal.
 
Flyttar från en tätort till en annan.

Tar gärna emot tips på leverantörer som inte har krav på fast telefon ?

Mvh
 
Bloink skrev:
Flyttar från en tätort till en annan.

Tar gärna emot tips på leverantörer som inte har krav på fast telefon ?

Mvh
Du kan använda ADSL utan fast telefoni, pstn, men då blir det dyrare. För Telia blir det 89+30kr extra per månad på den ordinare adsl kostnaden. Vad andra operatörer har för kostnad vet jag inte, men dyrare blir det, underhåll av ledningen betalar inte sig själv.
 
Prisskillanden på delad ledning (som man har när man har tele plus adsl) och hel ledning (som man har om man bara har adsl) ligger på ca 40 kr per månad plus moms (om det nu inte är överklagat). Sen blir det ju lite knöligare administration också och det brukar vara för att slippa den som många adsl leverantörer gör det bekvämt för sig och kräver telefon. Bredbandsbolaget säger sig leverera utan teleabb dock
 
mats_o skrev:
Prisskillanden på delad ledning (som man har när man har tele plus adsl) och hel ledning (som man har om man bara har adsl) ligger på ca 40 kr per månad plus moms (om det nu inte är överklagat). Sen blir det ju lite knöligare administration också och det brukar vara för att slippa den som många adsl leverantörer gör det bekvämt för sig och kräver telefon. Bredbandsbolaget säger sig leverera utan teleabb dock
Ja, jag har BB (i två månader till, har just fått fiber) med IP-telefoni och inget ång-telefon (dvs inget delningsfilter). Hade dessutom också i lägenheten innan flytt så de har levererat detta i ganska många år. Förutom att de någon vecka efter flytten lyckades koppla om mitt telefonnummer till en annan bostad någon kilometer bort (som inte hade IP-telefoni, så hur de överhuvudtaget tekniskt fick till det förstår jag fortfarande inte; och då har jag jobbat med telekom på Ericsson i ganska många år) så har det fungerat klockrent. Dessutom så var den extra bandbredd man får ut när man slipper delningsfilter på linjen värt ca 0.5Mbps, när man inte använder telefonen då; så mina erfarenheter är odelat positiva. (Förutom priset, som inte blir så mycket billigare.)
 
Redigerat:
Okej!

Då får jag tacka för svaren. Får bli bredband från BBB och Tv från boxer.
 
Nu har Telia Viasat kanalerna också, med eget on demand paket för dom. Riktigt billigt är det också, canal+ total med kanalpaket large för enbart 249kr i månaden, jämför det med boxer.
 
Bra att du väljer olika lev. för TV och bredband för de kombinerade tjänsterna är inget vidare. tex har telia TV via bredbandet men det fullkomligt äter upp din bandbredd och du kan således knappt surfa när du har digitalboxen påslagen (beronde på vilken reel hastighet du får ut såklart).

Sen när de gäller ADSL så är det i mina ögon endast Telia som duger. Många andra operatörer fungerar också, men den dagen det blir problem eller något inte fungerar då finns det ingen som slår telia. För mig är detta värt några mer kronor i månaden. Enda negativa är som nämt innan att man måste ha ett teleabonnemang eller ändå betala en summa motsvarande detta.

/T
 
Det måste vara något fel/problem om du inte kan använda Internet tillsammans med IPTV. IPTV ska inte levereras på anslutning som inte klarar ca 8Mbit/s efter det att IPTV har tagit sin bandbredd. Det fungerar alldeles utmärkt att ha båda via samma anslutning, såvida du inte har krav på högre hastigheter för Internet och ska då kontrolleras med operatör som levererar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.