Jag kommer att måla staket mm på altanen vit efter sommaren. Vad för sorts färg är bäst att använda? Oljefärg?

Jocke
 
Redigerat:
Ingen?
 
Jag hade nog valt en vanlig oljefärg. Impregnerande grundolja först, sen oljegrund. Sen två färdigstrykningar.
 
Jag använde mig av Alcro Genuin alkydoljefärg när jag målade altanstaketet förra sommaren och resultatet blev mycket bra.
Kanske inte den billigaste färgen men sett till resultatet så är det ok.
 
Välj inte en akrylat om det är ihopsatt redan för då finns det risk att vatten tränger in bakom det omålade och sedan ruttnar det. Är det inte ihopsatt så kör gärna en akrylat men grundolja och grundfärg först sedan 1 lager akrylat, sätt ihop sedan ett lager till.
Anders
 
Jag har inte fått upp staketet än. Vilket märke ska man köra?

Jocke
 
Beckers/Alcro.
 
Det viktigaste är att det är ett känt och bra märke som står för deras färger. Fråga i en färgfackhandel.
Anders
 
Vad sägs om Alpina Uteakrylat? Jag såg att Byggmax säljer detta och enligt Folksam så ska det vara en bra färg.

Jocke
 
Vet inte kvaliten på den men olja och grunda noga först bara.
Anders
 
Kommer brädorna att kunna andas när man målar runt om? I för sig så målar man kanske inte ändträt.
 
Jo det gör man absolut.(Målar ändrät) Om staketet inte är monterat så måla runt om.
Anders
 
  • Gilla
jllnd
  • Laddar…
Nu har jag köpt Alpinas grejor på Byggmax, få se hur det funkar. Jag ska även måla takreglar och dessa är ju hyvlade runt om. Måste jag slipa lite på dem först eller kan jag måla direkt?

Jocke
 
Du kan måla direkt.
anders
 
5.2 varför inte caparol/nordsjö? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.