Men har man varken förstånd eller kunskaper ska man väl inte bygga hus!!!
Jag håller alltså inte med dig Hemapularen, som byggare måste man ha lite självinsikt; klarar jag verkligen av detta? Om inte bör man nog hålla sig till Lego eller dyligt.

Att försöka få in mer intäkter är ju inte en hållbara situation idag, inte helst med internet där informationen går fram fort. Fortfarande gäller väl en missnöjd kund innebär i praktiken minst 10 st förlorade kunder. Och informationen ligger ju kvar längre idag, du kan ju söka på gamla artiklar och få information. Enda chansen för att få vara kvar på marknaden i långa loppet är att göra ett bra jobb.
 
Med risk för att hamna off topic hade det varit intressant att höra vilka husföretag som klarar kriterierna ovan, dvs alltid bemöta alla kunder snabbt och effektivt? Finns det något överhuvudtaget?

Jag är som sagt själv mycket nöjd med LB-hus, men det företag jag fick bäst intryck av när vi valde var faktiskt Villa Varm, där säljaren också är VD och jobbar i produktionen. Fick mycket snabba och bra svar på de frågor vi hade. Att vi valde LB-hus berodde på att de ägde tomten vi ville åt...
 
hempularen skrev:
Men rent moraliskt tycker jag personligen att det faktiskt är värre att låta bli att rätta fel som man både har råd och kompetens att fixa, än byggaren som kanske faktiskt gör sitt bästa för att bygga hus, men saknar förstånd och kunskaper för att få till det.
Jag tycker precis tvärtom. Att försvara bristande kompetens framför tidsbrist känns fullständigt vansinnigt. Måste jag välja så tar jag hellre några icke-fixade anmärkningar från ett företag med tidsbrist än ett skånskt hus som läcker som ett såll... Mig veterligen är det sällan LB-hus har så grova anmärkningar som "det andra" företaget.
 
Som jag skrev så är det nog ungefär lika illa för kunden oavsett av vilket skäl ett företag fuskar.

Men företaget som av "tidsbrist" inte fixar 5 anmärkningar på ett helt år, gör det som ett medvetet val, de har kompetensen, de har de ekonomiska möjligheterna att sköta sig, men väljer att låta bli.

Företaget som inte vet hur man bygger ett hus, och som inte haft förstånd att hålla sig borta från en bransch man inte klarar, och inte har råd att ta in någon som kan "rädda" dem har kanske bara valet mellan konkurs och att fortsätta fuska. man kan inte hjälpa att man är dum.

I valet som kund att låta LB hus bygga ett hus, men som ibland VÄLJER att bygga dåligt, eller företaget som inte VET hur man bygger ett hus korrekt så skall man ju givetvis inte välja något av dem, utan hitta en husleverantör med bra rykte. Alternativet är ju att vara så duktig förhandlare att man lyckas få in en vitesklausul även för kvarvarande fel efter slutbesiktning. Det är dock troligen inte realistiskt att någon kan vara så duktig förhandlare.
 
Nu vet jag inte om du menar mig eller inte jenfor... Men varför ska man inte kunna kräva av byggföretagen att de ska sköta sina kunder snabbt och effektivt? De som inte klarar av detta har inget på markanden att göra...Jag vet en som inte skulle klara sig...

Ex i vårt fall: Vi har hemskt knarr på övervåningen och svikt samt att golvet skjunkit mer än 9 mm på vissa ställen. Vi anmälde detta till byggfirman ( roxistenhus) en månad efter inflyttning, men ingen ville göra något åt problemet då pga detta orsakades av att takstolarna torkat ut.. Vi kom överens att det skulle gå en hel uppvärmningssäsong innan problemt åtgärdades. I mars kom man hit och mätte problemet. MEN man använde inte kompetent personal med kompetenta mätmetoder och redskap, och fastän vi har både svikt ( uppmätt mer än 11 mm svikt med rätt redskap) och knarr så är det inget problem!! enligt VD. Man vägrade åtgärda något och hänvisade bara till garantibesiktningen. Vad gör man då som kund??? T o m personerna som var här och mätte sa att det var stora problem med övervåningen...

Jag begär inte att byggföretaget ska åka ut och kolla på alla problem samma dag, men att säga att det är inget problem när t o m den egna personalen kan kostatera att det är ett stort problem, och sedan skjuta problemen framförsig är inte smart alternativ. Vi är en missnöjd kund, och det står jag för...
 
Det finns som känt alltid gradskillnader i helvetet beträffande vilka fel det är som förekommer, och det hade varit synnerligen intressant att veta, men det har inte framkommit riktigt; Felen som omtalas, handlar det om knarr i golvet på ovanvåningen eller är det en golvlist som är felaktigt monterad? Ett fel är förvisso alltid ett fel och det skall aldrig behöva accepteras, men på vilken nivå ligger felen som diskuteras?
 
Alla golv på övervåningen är över de 3 mm som finns angivet i byggaAMA, en besiktningsman kunde uppmäta upp till 11mm svikt på ett ställe...Vi har även haft ställen där golvet skjunkit 9 mm så det är en glipa mellan golv och list se bilden nedan(listen sitter fast så golvet har rört sig). Sedan knarrar det så hemskt mycket att man inte kan se till dottern när hon sover utan att vara rädd att väcka henne
Hela vår övervåning kommer alltså att på onsdag brytas upp och troligtvis( i bästa fall skruvas fast och flytspacklas) det kommer att ta ca 2 veckor att fixa problemet. Besiktningsmannen trodde att åtgärda felet ligger i prisklassen 70000-100000kr.
Alltså 4 problem golvet skjunkit, knarr, svikt och fogarna i det klinkade badrummet har börjat spricka...Till problemet hör att vi har alltså golvvärme på hela övervåningen, så det är alltså inte att bara bryta upp
Litet fel eller?
Nu kommer byggföretaget att åtgärda detta, men jag blir arg över att man måste kosta på en besiktningsman och tidigarelägga en garantibesiktning för att få felet klassat som ett fel.
 
  • PICT2837.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej Maggan9, inte litet fel i ditt fall, utan stort. Knarr i golvet och att det slår på 11 mm=exempel på stort fel. Felmonterad golvlist=exempel på mindre stort fel.

Jag var mer intresserad av vilka fem fel trådskaparen hade i sitt besiktningsprotokoll. Handlar det om läckande tak och värmesystem eller ligger det mer i divisionen en ojämn fog etc?

(Maggan9; hade jag varit i Din/Er situation och någon knast på ett forum som detta ens hade antytt att ni har väl inte så stora problem, så hade jag rättmäteligen blivit irriterad. Efter att ha läst tråden inlägg för inlägg så får jag erkänna att mitt föregående inlägg kunde tolkas som en passning till dig, men det var alltså inte min intention, utan den var till trådskaparen. Till dig säger jag däremot 1.din frustration är fullt befogad och lika förstålig 2.lycka till och hoppas att det löser sig så smärtfritt det bara kan.)
 
Redigerat:
Mina fem var inte så allvarligt som maggan9s dåligt fogat i kökskaklet, sprickor i färgen i taket, inget tryck i utevattnet, hängränna baksida glipar så det forsar vatten ner på fönstret när det regnar, svälda bänkskivor, lite tapet grejor plus lite annat,
men det jag är förbannad på är att de inte bryr sig utanskyller på att de har så mycket att göra, vi flyttade in i maj -07 sakerna skulle varit fixade senast juli samma år men de har inte varit här eller hört av sig än så man börjar bli litetrött på detta företag verkar bara bry sig om pengar och inte deras rykte
 
Lb hus,trivselhus,eksjöhus,myresjöhus m,m m,m inte tror väl någon att det bara är ett enda husföretag som gör fel,har idiot byggare , fel leveranser m,m.
problem kan alla husföretag få,tro inget annat.
jag har stor erfarenhet från mitt jobb att se olika nybyggda hus av alla fabrikat.
alla har olika brister och fel.
 
Emilios inlägg ger en bra bild hur det ser ut i Örebro-området just nu när det gäller LB-hus varför hans inlägg är värdefullt för oss andra. Sedan förstår väl vem som helst att fel kan drabba alla husföretag, dock verkar felen vara mer frekvent och mer allvarliga hos vissa.
 
Helt ok P-G, jag förstår nu att inte var menat till mig...
Vi håller tummarna att byggföretaget kan fixa problemet nu på en gång.
 
Vi har byggt med LB-hus och är VÄLDIGT nöjda.
Vår erfarenhet är att påminner man de så kommer de.
Vi hade en del såfel som tapetskador, fel på en kökslucka osv...
Visst kan man tycka att man inte ska behöva påminna de men som sagt.... allt är fixat och vi är nöjda!
 
något som är viktigt att tänka på,betala inte förrän ni är nöjda med huset.
sen är himla trist när husföretagen inte bryr sig,och även byggare m,m kan drabbas av total blindhet,och hörselrubbningar.
oavsett vilket husföretag som det än gäller,rapportera för oss andra för byggahus är en bra kanal för att pressa på oseriösa företag.
 
nu kommer jag absolut aldrig att rekomendera att bygga lb hus alls ,när jag fick svaret varför de inte åtgärdat felen tidigare, de påstod att de har 2 år på sig att rätta till felen, då tänkte jag jasså det är så de tänker, "Vi behöver inte fixa det här än vi har ju 2 år på sig det är ju himla bra policy, och jag hade visst ingen rätt att behålla några pengar alls de skulle ha rubbet plus lite till en så kallad försenad räkning på 4000 bara ett år försent jätte bra det kan de glömma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.