Har nyligen målat om vårt gamla 1700-tals torp med Falu Ljus. Undrar nu om vi bör använda vit slamfärg på vindskivorna, eller om dessa bör/skall målas med någon annan typ av färg?
 
vill du ha vitaktig färg så bör du köra linoljefärg. Bryt den gärna med lite grönumbra eller kimrök för att få bättre täckning och bättre överrensstämmelse med tidens tand...
 
Eller varför inte falu ljus även på vindskivorna? Jag skulle tro att det stämmer bättre med 1700-talstorpen än vita vindskivor, om nu det är viktigt för er.
 
Om jag kommer ihåg rätt så brukade man måla vindskivorna med tjära, ofta i svart. Anledningen var helt enkelt att man ville slippa en massa underhållsmålning.
 
Jo, så kan det ju vara. Jag satte nya vindskivor på mitt torp för åtta år sedan, dessa målades med falu ljus då och ser fortfarande ut som nya. Så jag tror inte att man i praktiken behöver vara så rädd för just hållbarheten även om man målar med slamfärg.
 
Om man blandar tjära med engelskt rött ser det nästan ut som Falurödfärg
Då kan man ha tjära på vindskivorna utan att man ser skillnad
 
Jag vet inte om man kan se det på bilden men den gamla vindskivan ligger kvar under den nyare vita.
Det ligger ett spåntak under och den är rödmålad och faktiskt i bättre skick än den nyare.
 
glömde bilden
 
  • omg3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.