Det här kanske är en dum fråga, men...jag har inte kommit på nåt bra själv än...

Jag har satt trästolpar i stolpskor, och låtit dem vara i den längd de kom. Ramverk och trall är på plats nu, så nu vill jag såga av stolparna för att sedan lägga överliggare och på sikt räckets spjälor.

Men hur sågar jag av stolparna så att det blir vågräta snitt??

Tigersåg?
Sticksåg räcker ju inte genom så mycket trä, och blir inte rakt.
Cirkelsågen räcker inte heller igenom, om man inte kör runt, runt... Blir det rakt?
Handsåga med fogsvans?

Trästolparna är 95x95. Man kunde ju ha sågat till dem i rätt längd från början, men då all mark under är ojämn, ville jag inte ta risken att korta för mycket i det läget. Så nu är det som det är.
Har någon ett smart tips på vad som funkar bäst för att såga av stolparna och få en helt vågrät yta?
 
Vanlig handsåg går inte då?
 
Handsåga med fogsvans.
Sätt en tunn brädbit på var sida med tving, som stöd.
 
Rita runt om med vinkelhake och blyertspenna och kapa med fogsvans, ev med gerstöd?
 
Jo, vanlig handsåg/fogsvans går kanske bäst. Jag visste bara inte... Därav frågan, jag tänkte kolla hur andra tänker. :)

Brädbitar och vinkelhake och fogsvans får det bli. Det låter som att man borde klara av det.

Tack för svaren!!
 
Finns ju även sticksågar som tar 95 och över, om man har långa blad. :)
Men fogsvans användes då våra balkongstolparkapades upptill, med bräda som 'stöd'.
 
GoForIt skrev:
Handsåga med fogsvans.
Sätt en tunn brädbit på var sida med tving, som stöd.
Det går alldeles utmärkt. Men glöm inte vattenpasset vid fixeringen, om man nu skall vara noga.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
såga med sticksåg blir aldrig rakt, kör som alla säger fogsvans.
 
är inte stolparna avsågade snart ?
 
Nej, stolparna är faktiskt fortfarande långa och ej avsågade, av många anledningar. :)

Nu har vi kommit fram till hur höga de ska vara, hur de ska sågas av, och att det är rätt tidpunkt, så i kommande helg sågas de av. Och det görs de med hjälp av fogsvans, bräda, vattenpass och tving.

Tack för hjälpen! Går det åt h----e skriver jag och rapporterar om det. Annars är allt ok. :surprised:)
 
FredrikR skrev:
Finns ju även sticksågar som tar 95 och över, om man har långa blad. :)
Men fogsvans användes då våra balkongstolparkapades upptill, med bräda som 'stöd'.
hej.
nej ej sticksåg, bladet viker sig.
ta en vinkel hake å rita runt.
sen kör du me cirkelsågen från 2 håll. klart bäst å enklast!

mvh
snickar estwing
 
Jag upplever att cirkelsågen trasar sönder det mesta den kommer i kontakt med (trots fintandad klinga och rät hållning osv), så cirkelsågen har jag förpassat till ett mer undangömt ställe... :)

Men jag kan ju prova på ett säkert ställe, eftersom din titel ändå borgar för nån sorts kunskap. ;)
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Cirkelsågar ger ju grymt bra snitt såvida de hanteras rätt.
Tycker dock det verkar klart svårare att såga från två håll med cirkelsåg och få snittet rakt och snyggt tvärs igenom utan någon diff i höjd där snitten möts. Lär bli klart jämnare att tvinga fast stöd på två sidor och dra av dem med en bra fogsvans som du säger, såvida du inte är en jävel på att hantera cirkelsågen alternativt har en festool med styrskena och då uppstår ju problemet hur du skall fästa den...
 
jag förklarar bara för min kunskap med cirkel såg.
går fortast å enklast. bra klinga fint snitt.
fogsvans, kaninpeck STOR risk för det blir snett!

mvh
snickar estwing
 
Cirkelsåg med anhåll, kläm fast med tving, annars går det med frihand o ex Hitachi-såg (från två håll). Har inte gjort det själv men sett det _live_

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.