http://www.arsite.se

Detta företags alternativ med gruppköp av solvärmeprylar verkar mycket intressant tycker jag. Man kan nog fråga sig om deras friskrivning från konsumentköplagen verkligen skulle hålla juridiskt ... men... frånsett det - finns det någon som handlat av dom - man vill ju gärna ha en referens så att det inte är en ren scam...
 
Hej!

Jag har handlat 6st AR-815 av Paul som driver Arsite. Tyvärr trilla jag i backen och bröt benet i somras så jag måste vänta till våren för att få fart på dom. Panelerna ger ett bra kvalitetsintryck tycker jag. Men det visar sig väl egentligen inte föränns jag får fart på dom, om var ett bra köp.

Mvh. Fredda
 
Köpte du från lager eller gruppköpsmodellen?

och - deras rör är 1500mm långa - andra leverantörers 1800mm - hur ska man förhålla sig till det?
 
Jag köpte enligt gruppköpsmodellen, dock kom jag in väldigt sent och fick köpa några paneler som var över i leveransen.

Precis när jag beställde mina paneler så utgick en modell som hade 58mm rör som var 1800mm långa(tror den hette 803. Jag hade tänkt köpa 4st såna, men iom att den utgått så kompenserade jag det med att ta 2st extra 815.

När jag var och hämtade mina paneler så var det rätt många andra där och hämtade sina också. Deras frånvaro här och på andra forum är ju lite svårtolkad. Antingen är dom nöjda med sina paneler eller så skäms dom så mycket över sin dåliga investering så dom inte vill låta oss andra veta om det :D

Mvh. Fredda



 
Vet inte riktigt om jag skulle valt deras lösning ändå...

Risken med att handla så jämfört med att handla i Sverige är ju ändå rätt mycket högre och räknar man lite på det känns det väl inte billigare än Sfinx?

Om man jämför heatpipe-rör vilket jag antar är det som de flesta väljer? Dock är jag lite fundersam kring deras U-rörskonstruktion - det ser ju ut som nån blandning av heat-pipe och traditionella u-rör eller?

Absorbtionsytan per rör är cirka 10% lägre än sfinx eftersom de är klenare och kortare.

Det finns ingen indikation över effektiviteten, så man kan väl anta att de är att jämföra med Sfinx billigare rör (som jag har) om man har tur - det finns ingen information om effektivitet.

Ser man på priset blir prislappen om man handlar från laget betydligt högre, till och med högre än om man väljer de mer effektiva rören från Sfinx, handlar man med gruppköp skiljer det cirka tio kronor per rör om man räknar på en hel solfångare.

Annat än pris:
Fördel med Arsite:
Mindre, smidigare paneler som kanske kan hanteras enklare
Monterade från start så att man slipper bygga ihop panelen
Byggda i Aluminium (det framgår dock inte om det finns andra material i konstruktionen än aluminium och koppar...) vilket nog är säkrare än "rostfritt"
Smart att förbereda med duk vilket tyder på att någon tänkt.


Motsvarande nackdel med Arsite:
Eftersom panelerna är mindre än hälften blir det ganska många rörkopplingar och potentiella luftfällor.
Mer än dubbelt så mycket som skall skruvas fast på tak eller vägg. Det blir många taksteg eller hål genom tegelpannorna/hål i fasaden
Högre risk att frakta panelerna än Sfinx byggsats.
Den kanske viktigaste fördelen för sfinx ändå är ju att de är kvalitetsmärkta och bidragsberättigade, vilket ju gör en del pengar om man tänkt att söka bidrag (vilket ju iofs inte alla är intresserade av...)

peo
 
Valde heatpipe - Intelliheat från Solenergiteknik till slut.

Helnöjd! - Bra genomtänkt sysytem - fastsättning - stativ - automatik etc.

Allt bara funkar och laddar ner värme nästan utan sol...
 
Hur är det med Arsites solpaneler ,,,finss det någon som har köpt samt har erfarenhet av dessa paneler?
Vilka är bäst nu för tillfället om man nu skall välja vacum solfångare?
 
Ett span på tyska ebay (www.ebay.de) finns en hel del sollösningar till bra pengar. Dessa är nog inte med i statens tester (= ej bidragsgrundande) Men pengamässigt klart intressanta.
 
hej
jag har köpt 4:st "Typ 5, AR-915" u-pipe solpaneler från arsite och allt där har funkat dom är uppe nu
och funkar helt ok. jag har installerat allt skälv ok det funkade bra själva solpanelen storlek/ram
var stabil och bra så att jag och en fixade upplägget på taket.
 
Det var ju ett tags sedan denna tråd skapades och någon måste ju veta eller känna till om dessa rör är något att ha.Sidan finns ju kvar och de säljer ju forfarande grejer.Det skulle vara bra med lite referenser!!
 
Jag skrev nog inlägget samtidigt som dig Uffux..Dessa verkar ju vara helt oslagbara i pris jämfört med andra märken.Hur länge har du kört din anläggning?

Vad kostade det totalt att installera allt?
 
jag började förra sommaren med byte av panna ut med olja pannan,oljetank osv. inköp av teknik-tank;4s:st solpaneler och styrning från resol ,vatten mantlad kamin med inkopling mot teknik tanken, omdragning av flertal rör i källaren .min budget var ca 100" och jag tror att jag lyckades hålla mig däromkring, tekniktanken har fler anslutning möjligheter så jag har förberet för inkopling av luft värme pump men ej köpt någon änuu , jag vill se hur detta jobbar först.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.