Närmaste grannen är igång och ska bygga, och har precis satt igång med markarbetet. Vårt hus ligger på +50,4 och grannens hus ligger på +52,0. Vi får en slänt på 1,6 meter mellan våra tomter. Vår fråga är, på vems sida ska slänten vara? När vi byggde ville vi få en så plan tomt som möjligt. Från ursprunglig marknivå har vi tagit en medelhöjd och planat ut tomten. Som terrängen ser ut så ligger grannens tomt högre.
 
stödmur!?
 
Generellt sett så är det den som ändrar höjden på ett så att behov av slänt eller mur uppstår som skall ta kostnaden.

I fallet att ni först har gjort en utgrävning som kanske precis klarar sig utan åtgärder (eller som kanske redan skapat ett ras på den då obebodda tomten?) och sedan grannen vill göra en utfyllnad som kansle skulle funkat om det inte vore för er utgrävning så tror jag att det fortfarande formellt är "sist till kvarn" som får stå för det. Men i det läget kanske det är mera juste att dela kostnaden (eller slänten) efter någon rimlig princip, kanske i förhållande till resp. förändring i höjd?
 
hempularen:

Tack för inlägget! Granntomten har bytt ägare sedan vi byggt vårt hus. Han som nu ska bygga har köpt tomten i befintligt skick. Har det någon betydelse i sammanhanget?
 
Vi har samma "problem". Mellan vårt och grannens garage är 2 meter , 1 m på var sida. Hade kommunen här och tittade på nivåskillnaden och de sa att den som ligger högst måste se till så att deras tomt inte rinner in i våran. Han måste slänta sin tomtkant så att vid tomtgränsen efter sluttningen nere i vår nivå. De kan ifs välja att sätta en mur. Så summa somaron är att den som ligger högst får pröjsa avgränsningen enligt dem.
Anders
 
Mikael_L
Anders_S skrev:
Vi har samma "problem". Mellan vårt och grannens garage är 2 meter , 1 m på var sida. Hade kommunen här och tittade på nivåskillnaden och de sa att den som ligger högst måste se till så att deras tomt inte rinner in i våran. Han måste slänta sin tomtkant så att vid tomtgränsen efter sluttningen nere i vår nivå. De kan ifs välja att sätta en mur. Så summa somaron är att den som ligger högst får pröjsa avgränsningen enligt dem.
Anders
Det kan väl inte vara hela sanningen.
Om jag gräver ur på min tomt som ligger granne med din, så kan det väl inte vara du som åker på att pröjsa stödmuren?
 
Min tomt låg redan innan det började grävas lägre än grannens dessutom har han lagt sitt garage medvetet högt för att kunna få avrinning från det ut mot gatan. Jag har altså inte grävt ur något utan det är tomtens naturlighet.
anders
 
Jag tror att den springande punkten här är om trådskaparens utgrävning är gjord så att ingen påverkan har skett på granntomten? Om er utgrävning har fått till resultat att material från granntomten rasar, då måste ni åtgärda det, med en slänt på er sida eller en stödmur. Sedan får grannen fixa motsvarande lösning för att klara sin nya utfyllnad. Och OM detta är läget att ni båda måste göra en åtgärd så är det väl lämpligt att samarbeta om att anlägga slänt eller mur.

Om granntomten påverkats av utgrävningen så spelar det ingen roll att den var obebyggd vid det tillfället, någon ägde tomten, och såvida inte ägaren gett sin tillåtelse till ett ingrepp så skall granntomten förbli operkad av utgrävningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.