Vi är intresserade av att undersöka huruvida det går att importera en insats till en öppenspis från Polen.

Kan man vända sig direkt till något företag som kan skicka över den till Sverige och få den levererad till södra norrland?

Eller har någon tips på företag som pysslar med import?

Eller ska man vända sig till något fraktbolag som kör Polen-Sverige och som kanske kan ordna inköpet också?

Någon som pratar Polska, eller känner till Polen här på forumet som kanske kan hjälpa oss?

Någon som vet hur det ser ut som märken Spartherm och Supra (tror de är tyska), går de att få tag på, eller är det mer okända märken?
 
I min kommun så behöve man en bygganmälan för montage av instats det gick under punkten: *Installation och/eller väsentlig ändrig av eldstäder, skorsten, ventilation.
Insatsen behövde dessutom vara typ & miljögodkänd.
Kolla att den är det så det inte blir en tråkig affär i efterhand.
 
Som jag förstått det så saknar utlandsköpta insater papper på godkännande, men samma insats säljs i Sverige med papper...så då brukar det vara upp till sotaren att ge godkännande... Och bygganmälan tror jag inte vi behöver då eldstaden var med på bygglovet, det är en nybyggnation,
 
Låter som du har koll. Skönt att höra.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.