Hej!

Jag håller på att renovera några rum. Jag har tagit bort tapeterna, spacklad igen hålen jag hittade och slipat.
Det är tyvärr fortfarande ojämnheter i väggen.

Jag undrar nu om det stämmer som en målare har sagt att sandfärg, färg med sand, kommer att fylla igen mycket av ojämnheterna i väggen.

Stämmer detta?
 
Det finns olika typer av färg. Den du skulle ha är en strukturfärg typ Kolibri från Teknos eller en vanlig väggfärg med strukturmedel i. Det kan köpas hos alcro-beckers handlarna. Finns i 6 kg burkar som ska vara till 8 lit färg. Och använd en strukturrulle till målningen. Sedan kan du färgsätta nästa lager efter tycke.
Anders
 
boromb tänker säkert på typ Alcro acént som är en "färdig" sandfärg.. fördelen med en sådan är att ytan blir extremt matt pga sin struktur, men att den döljer ojämheter är att ta i..
Det är möjligtvis så att du ser dem "sämre" pga strukturen och den matta ytan.. om man jämnför med en vanlig "slät" väggfärg i glans 7..
 
Vi har använt Alcros vita Accentfärg och jag är rätt nöjd med den. Det mesta är vitt hos oss så man tänker inte så mycket på att det kan vara nån liten skavank här och där, längs foder och sånt. Jag tror att "skavankerna" syns tydligare om man målar tex beige eller grått.
 
I en lägenhet som vi hade förut, målade vi med Alcro accént(?). Och jag tycker att man ska ha en perfekt yta innan man börjar med en sån slags färg. I och med sandkornen så är det svårt att spackla ut missar och ojämnheter efteråt.
Grunda väggen efter underarbetet med en vit grundfärg eller nåt, så ser man vart man behöver spackla i.

Efter ett par år bytte vi kulör, så totalt så hade jag strykit fem gånger på väggarna. Ruggigt snyggt.
 
Ser det ut som "betongvägg" när man målar med Accent? Vi skulle vilja ha lite ruffiga väggar i vårt relaxrum och då var vi inne på att antingen bredspackla hela rummet och sedan måla vitt - eller att välja färg med struktur i. Ni som har erfarenhet - vad tror ni blir bäst?
 
Accenten ger en minimal struktur och är ingenting om du vill dölja lite skador i väggen.
Anders
 
Nu har jag målat klart. Någorlunda i alla fall. Färgen heter Sandglim och någon sorts grå färg.
Blev rätt ok.

Det jag gjorde efter tips från affären var att måla och sen stryka över med en tapetborste för att få lite struktur i sanden.

Blev rätt ok.

Jag höll på med väggarna (spackla, slipa) ett bra tag för att få dem så fina som möjligt men det gick inte att då dem 100% kändes det som eftersom varje gång jag slipade skapades nya ränder i väggen.
Färgen täckte detta. Det skulle förmodligen en vanlig färg göra också.

Jag lyckades inte få bort att skavanker och slipa bort onödig spackel på alla ställen men helheten blev ok. Man tänker inte på skavankerna när det mesta är färdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.