Har ingen erfarenhet av just denna modellen, men av en liknande Stiga (eller möjligtvis Partner). Med slyklingan går det att klara lättare sly ungefär 1cm tjocka "stammar" som mest. Föredrar att köra trimmern med tråd och ta bort grövre växtlighet på annat sätt (för hand har det varit hittils även om enriktig röjsåg med klinga vore trevligt). Att jag kommit att föredra tråd kanske beror på att jag mest kört där övrig lite grövre oönskad växtlighet varit kanske 3cm grova.
 
Med scarlett-klinga brukar man kunna ta stammar upp till 10cm diameter :D
 
Cheesus skrev:
[länk]
[länk]

Husqvarna 252 RX. Lite manligare än Julas. Dessutom en fruktansvärt bra såg. Har en själv.

Betydligt vettigare med en begagnad sådan. Du kommer aldrig i hela livet behöva fundera på om den klarar jobbet eller funkar efter förra säsongen.
Nja, 252 är ju i första hand till för skogsarbete, den är lite kort i röret om man ska köra gräs. Ska man dessutom trimma med en skogsröjare är det bra om man vet vad man håller på med, det är ganska enkelt att överbelasta den när man kör på fullgas länge (som det blir vid trimmning, i skogen gasar man ju ofta istället).

Fast den är ju helt klart manlig ;)

Har däremot ingen uppfattning om Jula-sågen, men stigas variant för samma pengar verkar ganska smäckig när man monterar den, har dock inte provkört själv.
 
Ett alternativ är ju Stihls FS100 eller 130. De orkar båda med sly/gräsklinga men 130:an är bättre om man ibland även behöver köra med sågklinga också. Vi använder FS130 till att underhålla våra hagar (hålla eltråden fri) men om man har en vanlig villa skulle jag nog rekomendera FS100 istället. De kostar en del men de är kraftiga nog och de är *inte* avsedda får skogsbruk så längden och motorn passar bättre. För övrigt är dessa maskiner av *ypperlig* kvalité och håller många år, bara man sköter om dem (som med alla maskiner).
 
Kör med en Stihl FS100 i stugan för att trimma gräs och slå gräs/rensa sly i en hagmark runt den. Har bara haft den ett år och kört tråd och slyklinga, ingen röjklinga. Men den startade direkt nu i våras och låg vikt takt vare "4taktsmotor" som körs med 2takt miljösoppa. Men sedan är det priset....... den hamnar strax under fyra lakan och då med en enkel sele dock fungerande efter lite inställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.