Var är alla riktigt stora 1½ plans? :D Vill ha en stooor för vi får inte bygga uppåt men vi behöver liksom 4 sovrum uppe och 2 nere utöver kök och vardagsrum och ser därför helst 3 badrum etc :( Men verkar svårhittat till rimligt pris. Nån som kan hjälpa och ge tips? Gärna pris på vad de kostar/kostat :)
 
A
Varför inte hitta en husmodell som har rätt förutsättningar för er, dvs stora ytor och med hjälp av hustillverkaren ändra planlösningen så att den passar era önskemål... Sedan är det ju en fråga om hur stort ni vill bygga, pratar vi 180 kvm så är det inte så stort, men gäller det 300 kvm så är det en annan femma (lite svårare att finna hustillverkare...). Börja med att höra efter med en hustillverkare ni kan tänka er, de flesta är ganska flexibla vad gäller planlösningarna.
 
Man kan ju komplettera ett och halvplanaren med en två våningars glasveranda. Brukar kunna fungera som mindre avvikelse.
 
Hör med hustillverkarna om förlängning eller vinkel på huset, verandan är inte heller dum. Eller så kryper ni till korset och väljer mansardtak.
 
Mikael_L
Är ni ute efter riktigt stor boarea så kunde kanske ett större vinkelhus där man lägger till en vinkeldel till i andra änden vara en ide.
Borde vara hyfsat lätt att åstadkomma för de flesta hustillverkare. Ger er dessutom kanske en vind och insynsskyddad innergård mellan flyglarna samt möjlighet att "dela" upp huset i en barndel och en flygel med t.ex föräldrasovrum, kök, v-rum ... eller nåt sånt.
 
Mikael_L skrev:
Är ni ute efter riktigt stor boarea så kunde kanske ett större vinkelhus där man lägger till en vinkeldel till i andra änden vara en ide.
Borde vara hyfsat lätt att åstadkomma för de flesta hustillverkare. Ger er dessutom kanske en vind och insynsskyddad innergård mellan flyglarna samt möjlighet att "dela" upp huset i en barndel och en flygel med t.ex föräldrasovrum, kök, v-rum ... eller nåt sånt.
Det där lät mysigt :D Kan du inte rita till något åt mig :rolleyes: försökt rita ihop vad vi menar men de får inte till att fatta oss :D
 
Kanske Sidensjöhus Östergården (http://www.sidensjohus.se/link/husgalleri/ovilla.html) skulle kunna vara ett alternativ? 210 m2, 2 sovrum på nv och 3 på öv som standard. Jag är tämligen övertygad om att det lätt kan fixas så att det blir 4 sovrum på öv om klädkammaren tas bort och det stora sovrummet delas.

För ungefär 1 år sedan fick jag en prisuppgift på ca 2,4 miljoner med inredd öv och inklusive grund.
 
Mikael_L
Jag letade lite, men upptäckte att vinkelhus nästan alltid är rena enplans ... :surprised:

I en Hjältevadshuskatalog jag har här hemma hittade jag ett hus som heter Östangården, som kanske skulle passa er.
Det har 4 sovrum nere och 2 uppe, men det går väl givetvis att förändra lite. 1badrum uppe och 2 wc/dusch nere.

Hittar tyvärr inte det huset på deras hemsida, det är kanske förra årets katalog jag har och huset har kanske "utgått".
Men du kan prova att kontakta Hjältevadshus. Jag skulle kanske kunna fotografera av huset i min katalog och lägga upp här. Undrar bara om det är något upphovsrättsproblem med detta ???
Men dom borde väl inte ha något emot att man gör lite "reklam" för ett av deras hus ...?

Om ngn admin eller moderator tycker att jag ska undvika att lägga upp en bild ifrån katalogen kan ni väl säga till.
 
http://alex.byggtips.info/wp-content/uploads/2008/03/p3020312-copy.jpg

Vårt hus är en 1,5-planare på 190 kvadratmeter, 4 rum + allrum och badrum på övervåningen och ett sovrum nere. Totalt 5 sovrum alltså i nuvarande form. Det går att sätta en vägg i vardagsrummet och få ytterligare ett sovrum på 8 kvm, men då blir v-rummet bara på 26 kvm. Om man ökar boytan på huset kan man lugnt få plats med 2 sovrum nere. Alternativt kan ni skippa allrummet uppe och få ett stort sovrum till.
 
Redigerat:
Vi bygger en villa Värnamo från smålandsvillan. De har även en ny varinat nu som heter Ljungby, priser m.m. hittar du på deras hemsida. 2 sovrum ev. 3 på bottenplan och möjlighet till badrum + toalett där nere. Övervåningen bestämmer ni helt själva hur ni vill ha.
 
Vi är också på jakt efter liknande hus. Men att få 6 sovrum och 3 toaletter i just 1 1/2 plans hus det verkar inte vara vanligt. Vi har kollat runt en del och vill man ha ungefär 200 kvm 6 rum och 3 wc då är det nästan bara tvåplanshus som uppfyller det och även där är det inte speciellt vanligt.

Modulenthus "Båstad" är 1 1/2 plans och för den hustypen ovanligt stor på 210 kvm. Det har 3 sovrum ovanvåning och två på bottenvåning. Om ni måste ha ett sovrum till på ovanvåning, så kanske det går att fixa eftersom allrummet är 37,8 kvadrat. Två toaletter i det huset.

Ahus "Dalarö" är ett stort enplanshus på 220 kvm med fyra sovrum och två toaletter. När jag tittar på planlösningen ser jag att det finns två varianter till att få fler sovrum, antingen använda allrummet på 17,9 kvadrat som ett sovrum till, eller att dela av det stora vardagsrummet på 48,1 kvm så att det blir ett sovrum till.

Vad dessa kostar vet jag inte än men båda verkar ju riktigt fina och stora så jag gissar på minst 2 miljoner. Ingen av dem har 6 rum och 3 wc som ni vill ha. Men det finns ju lite olika vettiga hus med praktiska planlösningar på mellan 180-200 kvm men då är det ofta 4 sovrum ( enstaka har 5 sovrum) och två wc. Vi som också har liknande krav som er kan tänka oss ett sådant som alternativ, eftersom det finns mer att välja på då och så kommer vi nog bygga en fin gäststuga istället eller ett sovrum i anslutning till dubbelgarage.

Lycka till!
 
Mikael_L
Jag lägger in en bild på Hjältevadshus Östangården.
Det är alltså möjligt att den har utgått från årets modellprogram, men dom kanske ändå kan bygga ett om önskemål finns.
 
  • hjaltevads-ostangarden.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.