hej !
undrar om någon kan ge mig något råd om detta, köpte ett hus ute på landet i vinteras, tillhörande huset är en äldre lada modell mindre, men den har torkat ut totalt i färgen och har en ganska grå dassig färg just nu, panelen är ganska kass och ska bytas om några år är tanken.

nu till frågan, kan man köpa billig färg (slamfärg) för att på så sätt sprutmåla på den, så hela ladan får lite färg ?
dettra är inget som ska vara i 10-20 år utan en tillfällig lösning, då vi håller på att renovera boningshuset och inte har riktigtigt tid med de övriga byggnaderna...

// Nikke
 
Givetvis kan man det. Det är ett vanligt sätt att måla större ekonomibyggnader med huvudsakligen två nackdelar:
1) det går åt mer färg och
2) den behöver målas om något snarare.

Tänk bara på att sprutan kommer få ta en del stryk, det är ganska "grov" färg, slamfärg. Använd därför en spruta av god kvalité.
 
och spä ut färgen med mera vatten.
 
tack för svar !
jag vill egentligen bara få lite färg på byggnaden, den är rikyigt tråkig med den grå dassiga färgen, sen om det inte blir 100% just nu gör inget, sen är ju panelen inte den bästa, dock är stommen på byggnaden helt ok.
så då får det bli med den gammla bilsprutan, och en omgång billig slamfärg....
 
Redigerat:
Annars kan man måla med en sån där behållare man har i en typ av ryggsäck, verkar smidigt och borde gå fort att måla med och det bör bli ett bättre resultat än sprutning.
 
Annars finns det speciella sprutor för slamfärg, finns förmodligen en hos någon av dina grannar som har "ekonomibyggnader" väldigt vanlig hos lantbrukare.
 
då har man sprutat över halva ladan, och jag kan rekomendera metoden, se bara till att ha en bra kompressor som orkar att pumpa in tillräckligt med luft till spruta... min kompressor är för liten och pumpen får gå hela tiden för att orka med...

sen spar det färg, kanske inte är 100% målat, men som jag skrev tidigare, så har ju nu den tidigare gråa ladan fått en röd färg, betyligt snyggare....
 
kör du med vanlig "bilspruta" !?
Vad har du för storlek på munstycket i så fall!?
 
Vi brukar ta ut en kille som sprutar våra ladugårdar hemma på gården. Kommer inte ihåg exakt hur mycket det kostar, men det är inte extremt dyrt på något sätt. Att stå och måla hela skiten för hand vill jag inte ens tänka på, sprutningen är supersmidig. Vi brukar tvätta med högtryck någon vecka i förväg så får man bort gammal flagad färg.
 
japp vanlig bilspruta... eller hobby spruta, vet inte storleken på munstycket, den har legat i garaget i bra många år och köptes på biltema tror jag, så det är en billig sak.
men begränsningen för min del är som jag skrev tidigare, kompressorn. en liten 2 hp och kanske 30 liters tank, men färg blev det...'
ska du ge dig på ett försök ???
 
Räcker det inte att ge huset en omgång med kvasten innan målningen? Kanske lättare med högtrycken eller?
 
Ja det går fortare att spola, kan ju bli ganska drygt att gå med kvasten. Med högtrycket når man upp på fasaderna utan stege.
 
BobbyEwing skrev:
Ja det går fortare att spola, kan ju bli ganska drygt att gå med kvasten. Med högtrycket når man upp på fasaderna utan stege.
Jag har hört att man inte ska spola fasaden med högtryck eftersom vattnet tränger in för långt in i träet.
 
Hej!
Vi har många och långa uthus både med synligt timmer samt med panel på.
Har målat många timmar varje sommar sen jag träffade min fru för 14 år sedan.
Försökte på den tiden övertala svärmor, som då ägde gården, att köpa en spruta men av det blev inte då hon pratat med någon målare som avrådde från det. Då jag i mitt jobb träffar många målarmästare och alla lovordade sprutmålning så bestämde jag mig "här ska handlas" när vi tog över huset för tre år sedan. Tänkte först köpa en spruta med tryckbehållare men fick råd på att köpa en texturspruta i stället då den krånglar mindre och är avsevärt billigare.

Åkte iväg till Jula och köpte en för 6-700 kr och måste nog säga att det är ett av mina bättre inköp i livet.
Fungerar klockrent. Ingen speciellt stor kompressor behövs i och med att behållaren ligger ovan munstycket tyngdkraften påverkar färgen nedåt innan tryckluften för färgen ut.
Vi målade halva ladugåren på 2 personer och två dagar jämfört med andra halvan året innan när vi var 5 st under 5-6 dagar så det sparar in mycket tid. För att måla effektivt bör man vara två eftersom en måste borsta ut färgen.

Vad gäller färg så köpte jag speciell sprutfärg (faluröd) som har mindre partiklar är lite tunnare i konistensen än den vanliga, fanns då bara i 200 literstunna. Tror att "sprutfärgen" kan vara bra om man har en "fin spruta" men med textursprutan är jag övertygad om att vanlig faluröd (ev något utspädd) fungerar fint


MVH Mattias

Och vad gäller tidigare rek. av högtryckstvätt - skulle aldrig falla mig in att trycka in vatten i timmer innan målning, inte ens på en lada.
 
Funderingarna kring högtryckssprutor för tvättning av fasader tycks ha satt grillor i huvudet på folk. "Trycka in vatten i träet" nej knappast möjligt. Men lägger man träet under vatten en tid, så blir det bemängt med vatten. Högtryckssprutans vattenstråle är ganska "vass" en 10 centimeter ut från munstycket, men sedan avtar kraften ganska fort. Att hålla sprutmunstycket en meter från fasaden, blir som duggregn ungefär.
 
  • Gilla
Elkamino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.