Ska börja nu och bygga på mitt garage, men har ett problem,!
Vet inte vilka portar jag ska välja! Om jag ska satsa på en 4m bred port lr om de blir bättre med 2st normala portar.?

Garaget kommer att bli 7 x 8,8m (det är i en gammal ladugård som jag ska bygga garaget i) Kommer mycke troligt att ha 1 bil inne i garaget jämnt, typ som hobby bil och bruksbilen kommer att åka in kalla vinternätter och stekheta sommardagar.


har ni råd lr tips ideer?? MVH // peter
 
hej.
mitt garage är 8x7 m.
jag har 2 st portar klart bäst.
vintertid släpps all värme ut om man nu skall ha värme i garaget när man har 1 stor port.
har många vänner å även byggt hos folk med 1 port, dom har ångrat sig väldigt.
mitt tips till dig, 2 portar.
köpte mina på skånska byggvaror , iso portar med motor, gav 13800:- för allt hemkört å klart.

mvh
snickar estwing
 
Estetiskt sett så anser jag att en bred port är hundra gånger snyggare än en smal (eller 2 smala). Praktiskt och funktionellt är det nog inte så mycket att säga om än att två är bättre än en....
 
Är det enbart till prydnad, håller jag också på en stor port. Men en 4-meters istället för 2 normalstora?.Jag har 2 normalstora = 2.7 meter styck, och skulle jag valt en bred port för dessa två, hade jag hamnat på drygt 5 meter, vilket är ett minimått för 2 bilar.
 
1 fem-metare såklart!
 
13.800:- för två portar med motor på Skånska byggvaror måste varit ett tag sen, jag kollade nyss och priset idag ligger på
ca 17.000:- . Billigaste porten jag sett finns på Verktygsboden men det skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet
av den.
Hälsningar
Bengt
 
För skryt och utseende - 1 port
För hanterbarhet och funktion - 2 portar

Har monterat två breda jäklar (både crawford och den billigare tyska) och i båda fallen har:
1. garageplattan ej varit perfekt gjuten vilket gör att den lilla svackan man ej märkte när man rev plattan nu bildar en glipa, svårt/omöjligt att justera till med en bred port och motor med påkörningsskydd.
2. långa portsektioner gör att dom bågnar en aning (konvex utåt), alltså blir det en glipa mellan porten och tätningslisten i ytterändarna 0,5- 1m in, detta kan även bero på flex i porten när motorn trycker till det sista för att täta mot listen.
3. kan tänka mig att man måste vara oerhört mycket noggrannare att kryssmäta och vara i våg osv..
 
med en stor port kan du köra in en båt eller ställa bilen i mitten om du vill.
två små portar är kass tycker jag.
Jag har en port på 4.5 meter och det räcker men är kanske i minsta laget.
Kommunen släppte bara till 40kvm så man har nog ett av de minsta dubbelgaragen.
Att det skulle bli nån skillnad på värmeförlust er jag inte mycket för.
Jag har golvvärme och den magasinerar massor med värme. all luft kan ju bli utkyld men det går fort att få upp värmen när man stängt porten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.