Vi har ett Älvsbyhus från -78, enplansvilla med smutsvitt mexitegel nertill, trä på gavlar, mellan fönstren och på garaget. Taket är i svart plåt, även grunden (inte speciellt framträdande)är svart. Fogen i mexitegelet är grå. Träet är idag målat i lila(!).

Jag funderar nu på lite olika alternativ. Har varit inne på grönt trä, gult runt fönster och dörrar (milda färger) samt vita fönster och dörrar. Grunden funderar jag på att måla grå. Blir det för oroligt? Ska jag satsa på grått trä med avvikande färger på fönster och dörrar? Eller är blått ett bättre val? Jag vill att huset ska se fräscht ut, fogarna gör att det ser lite smutsigt ut nu.
Funderar på att lägga (mörk)grå stenplattor på framsidan i sommar.

Tacksam för hjälp...
 
Funderar själv på att måla om och byta träpanelen på vårt hus (överdelen på gavlarna). Huset är byggt -69 och har vitaktigt (vet inte om mexitegel finns i olika vita nyanser...?) mexitegel med grå fogar. Panelen, fönster och all plåt(hängrännor mm.) är svartmålat just nu. Grunden också svart. Garaget som ligger intil huset är i brunmålad träpanel.

Jag är ochså inne på att fräscha upp huset(träpanelen och en del av fönsterna måste iof bytas inom kort).... Jag tror det kommer bli ngn grå nyans på all träpanel och antagligen vita fönster, efterhand vi byter ut dem. Grunden i ngn mörkgråare nyans.
Har sett ett par gråa trähus i byn som vi bor i som jag tycker är fina. Ska nog knacka på och och höra vilken färg och nyans de har använt.
Jag tror inte på att blanda in för många färger (gult och grönt mm.) "Rätt grå" nyans till denna vita mexitegel tror jag blir stilrent(kanske inte så livat iof...) och mkt fräscht!

Måste vi ha bygglov på när vi ska byta kulör på övre delen av gavlarna eller garaget?

Vilken färg (fabrikat) är den bästa till att måla trähus=håller bäst och längst?
 
Tack för svaret, nu kommer fler frågor. Finns det fler som är duktiga på detta område, är jag tacksam för ännu fler tips.

Jag har släppt det där med grönt och gult nu, är nog mer inne på en grå nyans, ev. brutet mot grönt. Har även kollat på nyanser liknande Jotuns "Almegrön".

Eventuellt så satsar vi på en "riktig" gråfärg, men hur ska jag då göra med dörrar och fönster? Ska jag satsa på antikvit (kritvitt kanske gör att teglet ser smustigare ut?) Men vita foder, fönster och dörrar till ett grått/vitt hus känns lite tråkigt. Det skulle vara kul med något som bryter av litegrann, men jag gillar inte vinrött, som man kan se på så många grå hus nu. Om jag ska använda en avvikande färg, vilken ska jag ta och var ska jag använda den?

Vi har även ett fönsterbleck som löper längs hela panelen mellan tegel och trä, hur ska vi göra med den?

Vilken färg blir finast på stuprännorna? Svart som taket eller vitt som träet nämast upp mot taket?
 
Hur blev slutresultatet?
 
TS var inloggad senast för 12 år sedan så det är inte så troligt att du får svar.
 
Ett svar fick jag ju i alla fall :)
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.