Farsan har en:

Vedklyv 5 t
med justerbar klyvlängd 30-52 cm. Tvåhandsmanövrering. Automatisk återgång till förinställd klyvlängd. Tryckkraft 5 ton. Motor 230 V/1500 W. Vikt 50 kg. Mått 122 x 25 x 48 cm. Stativ 30-9286 värde 349:- medföljer utan extra kostnad.

Artikelnummer 30-8710 http://www.clasohlsson.se
-------------------------

Hur ska jag/han göra för att koppla bort 2 handsmanövreringen så de blir lite smidigare att klyva.

Bifogar bild på klyven och på elhuset..
 
  • 308710_X_2006-07-04_153033_379.jpg
  • DSC00472.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu får du säkert en massa svar att det får man inte, men det var ju inte det du frågade...
Du har inga bilder på hur 2-handsgrejorna är inkopplade, misstänker att på en så pass enkel maskin är det bara att bygla ena slingan. Eller sitter det nån form av krets för samtidighet?

/L (Automationsingenjör med rätt att nödstoppa)
 
Precis min tanke.... men iaf...

Man måste trycka bägge samtidigt för att de skall funka och håller man den ena inne och kör bara med de andra så stannar kolven ute tills man släpper så mitt önskemål är ju att man använder en knapp och när man släpper den går kolven tillbaka

edit: Jag såg i någon tråd någonstans att de var en som kopplat som jag önskar men nu självklart hittar jag inte de....
 
En bild på hur jag menar... Ursäkt för de slarviga .....;)


1,2,3, inkommande 230V

4 - Går till hantag 1,
5 - Vit cylinder
6 - Röda sladdarna från här (handtag 2 till handtag 1)
 
  • 222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De röda sladdarna går alltså till vars sitt hantag? Då borde det gå en sladd mellan handtagen oxo?
 
Tänkte bara, att en gränslägesbrytare är kanske lite lättare att jobba med. Ta en med lång fjäderarm, så kan man labba sig fram till bäst resultat. Skulle kunna sitta fint längst ut på handtaget, som en cykelbroms ungefär.

/ Tum.
 
Är det verkligen elektriskt dubbelkommando på CO-klyven?
Är det inte en knapp (återfjädrande) för att motorn ska gå och ett reglage för hydrauliken ?

Ska försöka fixa en bild på mitt hemska hemmabygge som är en vidareutvecklig av "tumstockens" lösning :)
 
SaabAero skrev:
Är det verkligen elektriskt dubbelkommando på CO-klyven?
Är det inte en knapp (återfjädrande) för att motorn ska gå och ett reglage för hydrauliken ?)
Jo det är som du skriver en knapp för motor och spak för hydrauliken.
 
Jag har stått vid just en sån där maskin några timmar, och efter vad jag förstår, styrs motorn av en knappströmbrytare och oljeflödet av en spakreglerad ventil.

Vad tror Ni om en fotmanövrerad strömbrytare? Det ger en fri högerhand.

per
 
gluecifer skrev:
Jo det är som du skriver en knapp för motor och spak för hydrauliken.

Om jag minns rätt ang min klyv så är det ingen lösning att låta motorn gå hela tiden :confused:
Har för mig att den tar längre tid på sig tillbaka om motorn går :confused:
 
Tack pernitta - det tipset köper jag - naturligtvis ska jag montera en fotpedal på min klyv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.