Vet inte rikgit vart denna rubrik ska vara men jag chansar här!


Ska köpa tvällmaskin och tumlare!

Men vilken sort prisklass mellan 5-8000st kanske, men huvudsaken är att det är bra maskiner!

tips????
 
Köp Miele så ångrar du dig aldrig...
 
Ok, varför då?

Har hört att cylinda ska vara bra???
 
Båda märkena har bra rykte. Vår Cylinda tvättmaskin gick bara 12-13 år utan service..... Sen bytte vi till en större Cylinda :)

En annan sak som är minst lika viktig är att kolla upp vem som servar och var de finns representerade. En fd. granne gick på den niten och köpte en billig tvättmaskin på ett varuhus. var ju bara det att det var 20 mil till närmaste service och de åkte max fem på garanti.....
Nu tror jag att Miele har bra servicenät, CYlinda har det iom AseaSkandia
 
Har du barn? Leta efter en som tar många kilo och tvättar snabbt...
Vi har tre barn och våran AEG tvättar 8kg på 45minuter. Den kostade 8000:-

Den förra AEG'n blev motorn "trött", borsten la av och en ny motor skulle kosta ca 3000-3500 med montage
Jag kunde köpa borsten till motorn och fixa det själv eftersom servicefirman ansåg att detta inte var en bra reparation,
själv ansåg jag inte kunna detta själv, så det fick bli en ny maskin.

EDIT: den gamla blev 14år
 
Fundera på om du vill ha en maskin med gummibälg eller inte.
Många maskiner har ju en gummibälg mellan luckan och trumman.
Det beror på att luckan sitter fast i höljet, och trumman är rörligt upphängd.

Vissa maskiner har i stället satt fast luckan så att den följer trummans rörelser.
Luckan sitter alltså inte fast i maskinens hölje, och behöver ingen gummibälg.

Själv tycker jag att gummibälgarna är lite äckliga, det kan samlas smuts där,
så jag valde en Asko (Cylinda) utan bälg. Det finns även andra fabrikat som har sådana modeller.

Lägg märke till hur de maskiner som finns i tvättstugor i hyreshus etc. är gjorda.
Trumman är inte rörligt upphängd, och maskinen måste därför bultas fast i golvet.
Eftersom både lucka och trumma sitter fast så behövs ingen gummibälg.

/Hasse
 
Redigerat:
Hade ett par vänner här i torsdags varav en jobbar med att serva hushållsmaskiner. Han sa att bosch och cylinda var att rekomendera miele är också bra men du får betala en så där 4000 mer/maskin som har samma standard och kvalité.

Finns det någon cylinda som tvättar stora tvättar snabbt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.