Hej,

Håller på att bygga en bastu och funderar på att bygga in högtalare. Är det någon som har erfarenheter av detta?
Hittade dessa http://www.netonnet.se/?sid=1004256&did= hos Netonnet.. Har hört deras vanliga "lådhögtalare" som låter kanon.
 
är inget proffs i ämnet men jag tror inte att elementen mår så bra av den värme/fukt som alstras inne i bastun, jag
hade nog satt dom utanför....det hörs nog in ändå:D....
/
M
 
Finns högtalarte för båt och våtrum. Välj det du önskar! Sätt dem bara lågt så är värmen ingen fara om du inte är världsmästare i bastun.
 
jag köpte bastuhögtalare, funkar hur bra som helt
 
Jag köpte ett par marinhögtalare på Jula för 299:- och snickrade ihop två lådor. Mycket billigare än bastuhögtalare från exempelvis tylö.
 
Vi brukar installera Sonance Mariner 61 eller Preference IO-505 hos våra kunder under sittbänken i bastu och dessa fungerar riktigt bra och låter dessutom hi-fi och inte som en burkig kompromiss. Det är kalas med bra ljud i bastun! Det finns även takhögtalare för extremt varma och fuktiga miljöer, dessa heter Sonance Symphony Extreme XSSTR, det är en single stereohögtalare med en bas och två diskantelement (en för höger och en för vänster kanal) så får man stereoljud från en högtalare. Denna tål upp till 104 grader C.
 
Är värmen det centrala för en högtalare i bastun? Om man inte installerar takhögtalare utan lite längre ned blir det väl inte så varmt att det skulle behöva extrema doningar. Fuktigheten däremot är väl tufft för en högtalare? Så lite material som kan rosta, så lite material i högtalaren som kan ta upp fukt (finns det papper i vissa högtalare?)

Vad bör man tänka på MER när det gäller ljud i bastu?
 
Värmen klarar vilken marinhögtalare som helst. Tänk solvärme på en solig dag så fattar ni varför. Har haft högtalare av den billigaste typ liggande på element i åratal utan att de lät sämre efter än innan.

Ja vissa högtalares koner är av pressad papp.
 
Jag satte ett par "vanliga" mindre högtalare under bänkarna i bastun med en skyddsplast ovanför, dom låter bra än sålänge. Om man har en traditionell bastu är denna inte alls fuktig, tvärtom ganska torr så fukt behöver man inte vara orolig för. Det blir ju dock ganka varmt så det är väl den faktorn man behöver ta ställning till vid placering och typ av högtalare.

v.h.
Martin
 
När det gäller fukt är ett par bilhögtalare en lösning, dom tål det mesta .Det är nog att tänka på vilken typ av förstärkare man väljer, bilhögtalare fungerar best med bilradio och förstärkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.