Jag håller på att updatera en stuga byggd i trä ca 1900. Huset har "renoverats" ett antal gånger - ibland med goda resultat. Just nu håller vi på med köket och jag funderar på att klä de gamla trätex väggarna med 6mm gipsplattor. Detta för att ha en stabil grund för kakel. Masonit har använts flitigt i alla rum. Finns det någonting som talar för att använda det materialet?
Finns det någonting annat som jag särskilt bör tänka på i sammanhänget?
 
  • Tockarp för internet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
6mm gips duger inte att fästa kakel på. Det är en så kallad renoveringsgips som man anväder för att få en ny fräsch yta att spackla o sedan tapetsera eller måla på. Skall du kakla får du ha 13mm gips.
 
6mm gips duger inte att fästa kakel på. Det är en så kallad renoveringsgips som man anväder för att få en ny fräsch yta att spackla o sedan tapetsera eller måla på. Skall du kakla får du ha 13mm gips.[
Det duger utmärkt så länge underlaget har tillräcklig böjstyvhet. Du ska nog överväga att ta bort tretexskivorna innan du sätter gipsen. Jag tvivlar att tretexen är ett bra underlag att sätta gipsen på, särskilt om du ska kakla. Du måste fästa gipsen i tretexens fästlister och de kan vara för dåliga eller för få. Bäst är väl att riva tretexen på de ställen du ska kakla och sätta en 13mm gips på nya reglar/distanser där du dessutom kan dra ny el, och behålla tretexen där du ska ha tapet.
 
Ok! Tack för tipsen! :)
 
Blir lite brydd ang. treetex/masonite. Är det hård eller porös board som åsyftas. Förstår ej heller hur man fäster i treetexens fästlister.
 
tretex är en hyffsat mjuk träfiberskiva, masonite är en hyffsat hård men tunn skiva.

Det förekommer ju väldigt ofta att tretexen inte är spikad i några fästlister utan direkt på en plankvägg. Om man skulle vilja fästa en skiva då är det ju bara att välja en skruv som är 1cm längre...
 
Detta är fallet även här. Sett utifrån är mitt hus byggt med Falu målat stående panel med lockbräda, 4" kolstubbe (isolering!) mellan reglarna, plank och sedan trätex alternativt masonite. Och sedan en riktig provkarta över tapeterna från 1900 till 1950!
Jag kan inte se vad som hindrar att jag gipsar över trätexen och sedan kaklar? Isoleringen ska uppdateras med stenull i nästa skede. :)
 
Jag kan inte se vad som hindrar att jag gipsar över trätexen och sedan kaklar?
Så länge väggen är stum så är det ingen fara. Jag antog att tretexen satt med listdistanser för att få helt plana väggar, men om skivorna sitter direkt på planken ska det gå.
 
Bra! Det var så jag hade tänkt.
Min fru frågade om gipsplattor var att betrakta som "Ny" material i ett så gammalt hus; och, i så fall, hur kan det tänkas att dom påverkar husets miljö?
Bra fråga, tycker jag utan att ha något bra svar!
 
Ljudet studsar bättre mot hårdare jämna väggar än porösare och ojämnare. Annars vet jag inte hur det skulle påverka.
 
Nå, det är inte något större bekymmer! Det slog mig att gips inte är något ny material i husbygge. Jag minns hur min far och jag rev gipsade läkt när han ville göra köket större! Jag kan inbilla mig att skillnaden är bara att gipsplattor är lättare att handskas med. :)
Clint
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.