Hej jag har fått ett problem med hur man ska koppla ihop pannan med acktank.
Jag har köpt en iwabo 50kw flisugn och en tulimax 50kw panna till det har jag en 1150l acktank med v v berderare. Nu till problemet: Rörmockare 1 säger nått i stil med att man ska koppla ihop panna och tank så det blir som en enda stor tank med en givare i pannan som känner av tempen.
Rörmockare 2 säger att man borde ha en termiskventil som styr eldningen osv.
Det man borde undvika är väl korta eldningsintervaller, hur undgår man detta.
Hur har ni gjort med ert fliseldningssystem?
Tack på förhand.
Marcus.
 
jag har gjort och skulle gjort som mockare1.
Visst är en temirk ventil bra att ha vid uppeldning efter eldavbrott, men de 3-4 gånger per år det händer är nog inte värre än den tid det tar för en vedpanna att nå 70 varje eldningstillfälle, sett över en pannlivslängd...

Med panna och 1150 liter får du nog vettiga intervaller, beroende på förbrukning, förstås.
Iwabo, är det eltändning då?


T
 
ja det är eltändning, har du något liknande eller?
 
Då det är eltändning monteras tempgivaren till brännaren/ugn på acktanken o då startar den då tempen sjunkit till t.ex 45° o då bör du ha en termiskventil/laddomat mellan panna o tank för att det är inte bra om kallt vatten går in i pannbotten då du kan få kondens i pannans eldstad med rost som följd..
Om tanken används som volymförstorare o underhållsfyr behövs ingen termiskventil för då är tempen alltid över 60°
 
2an skrev:
Då det är eltändning monteras tempgivaren till brännaren/ugn på acktanken o då startar den då tempen sjunkit till t.ex 45° o då bör du ha en termiskventil/laddomat mellan panna o tank för att det är inte bra om kallt vatten går in i pannbotten då du kan få kondens i pannans eldstad med rost som följd..
Om tanken används som volymförstorare o underhållsfyr behövs ingen termiskventil för då är tempen alltid över 60°
Vad är skillnaden på termiskventil och laddomat?
 
Laddomat är ett varumärke, för laddkoppel av olika sorter tillverkade av Termoventiler AB. Det finns även andra fabrikat.

Termisk ventil är precis vad det låter som, en ventil som reagerar på temperaturen på det som flödar genom den. Den gamla vanliga "termostaten" i en bils kylsystem är ett annat exempel etc etc.

Laddkoppel innehåller en termisk ventil i sin konstruktion. ... Det finns hur mkt som helst att läsa på nätet om dessas funktion.
 
2an: Varför inte köra cirkulationen hela tiden och utan termisk ventil?
marcem: jag har en Veto flisomat med underhållsfyr.

En laddomat kostar cirka 3-4000.- plus installationsmaterial och installation.
Hembyggt ventilsystem kan kosta 1500:-

Hur mycket flis sparas med 2ans förslag och vad kostar den flisen?

Det är ju klart en elegantare lösning med termisk ventil, men tanken med flis är väl att spara pengar?

T
 
Man får ökade förluster med cirkulation hela tiden o då ugn har eltändning måste den ju starta oftare än utan cirkulation, Det behövs ju bara en termiskventil o en vanlig cirkulationspump vilket inte behöver bli så dyrt.. Även tändelementet skonas vilket är en besparing i sej men hur mycket mindre flis det kommer att sparas måste man ha mer info om anläggningen i övrigt..
 
Laddomat 10 kostar 2020 på Rinkaby, för en flispanna där brännaren stängs av när panntempen blir för hög behövs ingen klaff-backventil (Självcirkulation vid pumpfel/Spänningsbortfall) brännaren stannar ju vid strömavbrott alt när pannan blir för varm. En termisk trevägsventil och en cirkulationspump är allt som behövs (Som i laddomat 10, dessutom ingår 3 avstängningsventiler.).(Bara pump + termisk ventil kostar 1906 på Rinkaby...)
 
Jag har en Nymo flisbrännare som är inmonterad i en Inova 50 som laddar en 2 kbm tank. Tillverkare av denna brännare är samma Lennart Nylander som gjort styrsystemet till Iwabo.På denna Nymo kan man ställa in en fördröjning av termostattillslaget med flera timmar. Så även om pannan går ned i temp så startar ej brännaren förän termostatfördröjningens tid faller in = få brännarstarter. Då slipper man en massa givare, jag har bara en typ av laddomat. Kolla om inte Iwabo har samma funktion på sin X-50.
 
Hemek skrev:
Kolla om inte Iwabo har samma funktion på sin X-50.
Japp! Man kan välja 15-360min.
 
Vad tycker du om den här Nymo flisbrännaren? har den strulat något?

/jonas
 
Jag har haft min Nymobrännare i 2år och de enda gångerna den stannar är då det är slut på flis. Den är enkel i sin uppbyggnad med utbytbara eldfasta tegelstenar som hitils ej behövt bytas.Den är som en förvuxen pelletsbrännare och den går förövrigt att bränna pellets i , man ändrar matnings och tändtider i programmet.
 
Var har du handlat skruvar och förråden till bränanren.

mvh
jonas
 
Matningsanordningen är av modellen Mönsteråsstokern Mini som byggdes av samma firma son byggde Skogma stokern. Den består av en 2m lång V-formad förrådsbotten med påsvetsade förrådsväggar från en oljetank. I botten på förrådet löper sedan en 70mm skruv som sedan fortsätter i ett U-format skruvrör 2,5m till en sluss med 55cm fallhöjd, flisen matas sedan in till brännaren av en matarskruv med dubbla hastigheten jämfört med förrådsskruven allt enl Länsförsäkringars rekomendationer. Denna mönsteråsstoker köpte jag på annons för 1500 kr, slussen fick förhöjas till 55cm. Jag fick bygga om slussen så att den matade flisen åt motsatt håll och den matarskruven köpte jag av Ståhls plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.