Vi har gjort en tillbyggnad på vårat hus och har nu påbörjat bygga av en altan/trall på ca 25 kvm. Trallen går upp mellan 30-80 cm från marken och går ut 3,5 meter från vårat hus mot tomtgränsen. Trallen slutar ca 80 cm från tomtgräns. Detta är ju inte bygglovspliktigt och vi har fått ett muntligt okej från byggnadskontoret.

Nu när bygget är påbörjat är grannen superarg! Han hotar med Robert Aschbergs grannfejden, process och allt möjligt. Vi har förstått det som att det är helt okej att bygga på detta sätt. Vi ska inte ha något tak över, bara en terassmarkis och så ett staket på 70-90 cm högt.

Tacksam för lite råd. Kan vi tvingas riva altanen? Vad kan hända?
 
Njaaa.

Om det går upp mer än 50cm från marken är det nog bygglovspliktigt. Misstänker att byggnadskontoret tyckt att avvikelsen är för liten för att DE skall bråka om den.

Om grannen tjafsar för mycket så skulle jag misstänka att du får söka bygglov för den, och att det går igenom trots grannens protester.

Sedan är det ju så att det är alltid jobbigt med en dålig grannsämja, så är det bara det här som är problem er imellan så kanske det kan vara en god idé att ta ett snack med grannen och försöka få till en kompromiss som han kan accpetera.
 
Nu är det väl inte själva altanen grannen oroar sig för...

Utan alla aktiviteter som kommer med den, grillen kommer stå och osa precis i gränsen. Alla fester och danskvällar på altanen. Sedan smygs det väl ut en parasoll och nån extra värmekälla för att inte tala om nåt staket med tillhörande vindskydd.

Jag har ju läst om barn med studsmattor detta är ju föräldrar med altaner.


Jag skulle vara skeptisk till min granne om han planerade att bygga en altan i tomtgränsen.

ATW
 
A
hempularen skrev:
Om det går upp mer än 50cm från marken är det nog bygglovspliktigt. Misstänker att byggnadskontoret tyckt att avvikelsen är för liten för att DE skall bråka om den.
Jag har för mig att det är medelhöjden som räknas. I det här fallet är medelhöjden 55cm, dvs fortfarande bygglovspliktigt. Kan man fylla ut med 10cm material så har man gjort en markhöjning som inte kräver marklov och ovanpå det har man sedan en altan vars medelhöjd är 45cm och borde inte behöva bygglov. Obs, detta är endast mina spekulationer om hur man kanske kan tolka reglerna, jag kan ha fel.

Jag brukar vara extra försiktig i närheten av tomtgräns då jag har fått för mig att saker som händer vid just tomtgräns kan vara lite provocerande. Prata med grannen och försöka ta reda på varför han är förbannad. Det kan ju vara så att han bara känner sig provocerad av bygget, men har egentligen inga "riktiga" motiv till att vara förbannad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.