Hej alla ni!

Ville bara komma med en liten varning till er som har glas som stänkskydd istället för kakel eller funderar på att ha det..

Vi satte upp vårt glas för ca 1½år sen och var av olika anledningar tvugna att ta bort det nu så vi rev det igår..Då får vi se att vi har fått mögel där bakom!

Vi har köket i vinkel och ena väggen är en yttervägg och där har det möglat..Ingen rolig överaskning..

Förmodligen så satte vi upp glaset för fort,innan tapeten var riktigt torr och sen när vi satte på glaset så blev det ju som en fuktspärr. Iom att det var yttervägg så finns det ju en fuktspärr bakom den oxå och då blev det dubbla fuktspärrar=fukten kunde inte ta vägen nånstans..Nu har det möglat i limmet bara och det går att slipa bort detta som tur är

Vi lät tapeten torka ca 2dygn sist men det var uppenbarligen för lite alltså..

Mot innerväggen fanns ingenting så där har det ju kunnat dunsta som det ska..

Jag ville bara göra er lite uppmärksamma på detta utifall ni gjort på samma sätt som vi..Mögel e ju ingen hit!
 
damn, jag lider me dig.
där har du fenomenet med dubbla spärrar i ett badrum om man slarvat med underarbetet å får fukt bakom.
i dtta fallet har inte du slarvat utan man e ivrig att få montera upp detta snygga design du gjort.
skall sj ha detta me glaset då jag tröttnat på kakel i kök, moderniteten har tatt över tycker jag me glas..
tack för denna varningen!

mvh
snickar estwing
 
thanx estwing:)

Ja det var ingen kul överaskning alltså men tur i oturen ändå att vi behövde riva ner allt nu så vi fick se det hela..

Nu ska tapeten få torka en vecka innan vi sätter upp glaset igen!

Men bortsett från detta så e vi grymt nöjda..ska aldrig mer ha kakel i köket!
 
6
Redigerat av moderator:
hmm ja du,jag vet inte riktigt vad kvadratpriset kan tänkas vara..

vi gav iaf 3000:- för våra tre skivor..dom är 43x200, 43x230 och 53x116 cm...4mm härdat glas med rosettskruv och hatt till
 
Har sett att de säljer glasskivor för detta syfte på Ikea numera om man kan vara lite flexibel med vilka mått man ska ha.
 
6
gustavk skrev:
Har sett att de säljer glasskivor för detta syfte på Ikea numera om man kan vara lite flexibel med vilka mått man ska ha.

Vet du vad de glasskivorna heter? Hittar inte några på IKEAs sida.



http://inspirationsdesign.blogg.se/
 
Redigerat av moderator:
matte75 skrev:
Vet du vad de glasskivorna heter? Hittar inte några på IKEAs sida.
Den heter Imperativ, gör en sökning på IKEAs hemsida
 
6
Hejduk..tig skrev:
Den heter Imperativ, gör en sökning på IKEAs hemsida

Tackar, trodde det skulle finnas i fler längder än de två som dom hade(60cm och 80cm). Kanske blir fult att få så många skarvar om man ska använda sig av dessa från IKEA? Det blir ju 4st skarvar i mitt kök på längden om jag använder mig av den 80cm långa glasskivan.
Någon som har erfarenhet av dessa skivor från IKEA?



http://inspirationsdesign.blogg.se/
 
Redigerat av moderator:
Oj! Tack för bra info, vi ska ha skivor endast mot yttervägg. Tur att ni märkte det i tid!

Här kommer lite skivfrågor!

Vi vill ha glasskiva i köket, vi hade tänkt ha en fondtapet bakom (inga överskåp) och att tapeten går ända ner til bänkskivan och så klarglas som stänkskydd, är det så ni har?
ser det bra ut eller ändrar tapeten färg bakom glaset?
en tanke med detta var att man kanske snabbt och smidigt (?) kan byta fondvägg om man blir less....hur fäster man upp skivan på smidigaste sätt så den är lätt att ta ner men samtidigt är tät mot bänkskivan?
 
Vi har överskåp som vanligt men har glas istället för kakel...Vi köpte glaset hos en glasmästare och därifrån fick vi oxå rosettskruv med täckbricka till som vi skruvar upp glaset med..Det enda man ser är en liten blank silverknapp:)

Sen måste man ju silikona mot bänken men det är bara att skära bort den dan man vill ta bort glaset, inga större probs:)

Om tapeten förändras eller ej beror nog lite på hur den ser ut..Vi såg ingen större skillnad på vår förra tapet iaf.´Nya tapeten sitter ännu på tork(får sitta en vecka denna gång) så den kan jag inte svara på men kan inte tänka mig att det skiljer nåt
 
Så här ser/såg det ut...Nu har vi den svarta tapeten men glaset har som sagt inte kommit upp än då:)
 
  • IMG_4683.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2995.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Biiancca skrev:
....hur fäster man upp skivan på smidigaste sätt så den är lätt att ta ner men samtidigt är tät mot bänkskivan?
Ikea har ett alternativ med skenor och integrerad "redskashängare":

Imperativ list för väggplatta

//Impossible
 
lillalillajag skrev:
Hej alla ni!

Ville bara komma med en liten varning till er som har glas som stänkskydd istället för kakel eller funderar på att ha det..

Vi satte upp vårt glas för ca 1½år sen och var av olika anledningar tvugna att ta bort det nu så vi rev det igår..Då får vi se att vi har fått mögel där bakom!

Vi har köket i vinkel och ena väggen är en yttervägg och där har det möglat..Ingen rolig överaskning..

Förmodligen så satte vi upp glaset för fort,innan tapeten var riktigt torr och sen när vi satte på glaset så blev det ju som en fuktspärr. Iom att det var yttervägg så finns det ju en fuktspärr bakom den oxå och då blev det dubbla fuktspärrar=fukten kunde inte ta vägen nånstans..Nu har det möglat i limmet bara och det går att slipa bort detta som tur är

Vi lät tapeten torka ca 2dygn sist men det var uppenbarligen för lite alltså..

Mot innerväggen fanns ingenting så där har det ju kunnat dunsta som det ska..

Jag ville bara göra er lite uppmärksamma på detta utifall ni gjort på samma sätt som vi..Mögel e ju ingen hit!

Men tapeten måste ju ha torkat på två dygn??
 
5.2 racing skrev:
Men tapeten måste ju ha torkat på två dygn??
uppenbarligen inte...Den kändes ju torr men tydligen var den inte det för det syntes att det var i limmet det hade möglat..Sist hade vi en lite tjockare tapet så jag vet inte om det var det som avgjorde...den här gången e det en tunnare tapet men vi kommer iaf att vänta en vecka innan vi sätter upp glaset igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.