Jag tänkte bygga en liten stödmur av byggtimmer 120x140 mm. För att få rätt mått och lägga resp. rader omlott behöver jag såga upp timret. Funkar det med en "vanlig" kapsåg att såga så grova dimensioner? (Jag har inge sådan såg men funderar att köpa)
 
Nja, inte en kap/ger om det är det du åsyftar, prova med tiger eller motorsåg istället.
Eller kör med stickisen med bra klingor eller en större handcirkel och kör från två håll, lite tycke och smak det där.

Själv hade jag dragit igång motorsågen där.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Nja, inte en kap/ger om det är det du åsyftar, prova med tiger eller motorsåg istället.
Eller kör med stickisen med bra klingor eller en större handcirkel och kör från två håll, lite tycke och smak det där.

Själv hade jag dragit igång motorsågen där.

/Kent
OK, jag misstänkte det *suck* Nån motorsåg har jag inte så jag handjagar nog (det är bara 8 st. jag behöver såga itu). Kruxet är att jag är så usel på att såga rakt....
 
esox skrev:
OK, jag misstänkte det *suck* Nån motorsåg har jag inte så jag handjagar nog (det är bara 8 st. jag behöver såga itu). Kruxet är att jag är så usel på att såga rakt....
Slår vad om att du kommer att vara mycket bättre på att såga rakt efter detta jobb:) Se till att ha en bra såg, ex Bahco XT Superior med rätt tandning för jobbet. En såg som skär bra, och med "glid-beläggning" på klingan är otroligt mkt lättare att såga rakt med än en omodern, sliten såg. Vinkla också ner strecken på sidorna så att du har något att följa hela tiden. Tryck och slit inte för hårt, en vass såg sågar nästan av sig själv.
 
Försök hitta en såg med tandning för att såga längs fibrerna för den delen av jobbet.
Har inte sett någon sådan svans på länge så dom kanske inte finns längre ?
 
Daniel_N skrev:
Slår vad om att du kommer att vara mycket bättre på att såga rakt efter detta jobb:) Se till att ha en bra såg, ex Bahco XT Superior med rätt tandning för jobbet. En såg som skär bra, och med "glid-beläggning" på klingan är otroligt mkt lättare att såga rakt med än en omodern, sliten såg. Vinkla också ner strecken på sidorna så att du har något att följa hela tiden. Tryck och slit inte för hårt, en vass såg sågar nästan av sig själv.
Tack för ett bra tips, jag stack iväg och köpte Bahcosågen du rekommenderade och den klarade jobbet löjligt enkelt. Vilken såg, den är värd varenda spänn! Det tog knappt 2 minuter att såga igenom en timmerstock och t o m en amatör som jag fick fick snittytan rak.
 
Ja, den Superior:n är just superb! Lätt den bästa fogsvans jag använt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.