Hej!

Bor i botkyrka kommun och ska bygga garage. Fristående garage är max 40 m2 men sammanbyggt med huset är det totala byggnadsarena som räknas, och då kan vi bygga 120m2.

Frågan är vad som räknas som sammanbyggt?
Självklart skiljer det säkert från kommun till kommun men idag är 1 maj och jag kan inte ringa och kolla, ivrig som jag är frågar jag här..

Räcker det med ett valv mellan garaget och boningshuset eller måste plattorna hänga ihop? Vad tror ni?

Mvh
/DrKassler
 
Sammanbyggt är när du kan gå från huset in i garaget.
 
DrKassler skrev:
...måste plattorna hänga ihop?
Garagebyggnad är sammanbyggd med huvudbyggnad när väggliv för resp. byggnad är tätt och fast förankrade med varandra eller har ett helt eller del av väggparti gemensamt. Brandskydd ska beaktas och öppningsbar förbindelse som passage mellan byggnaderna måste utföras med brandsluss.

Anders
 
Redigerat:
Då återstår bara att kolla med kommunen då hur vi kan/får göra... På något vis måste jag lösa det, 44 m2 som jag får bygga fristående räcker inte så långt...

Tack för svar!

Mvh
/DrK
 
¡De nada, hombre!

Med vänlig hälsning,
Anders
 
Anders L skrev:
Garagebyggnad är sammanbyggd med huvudbyggnad när väggliv för resp. byggnad är tätt och fast förankrade med varandra eller har ett helt eller del av väggparti gemensamt. Brandskydd ska beaktas och öppningsbar förbindelse som passage mellan byggnaderna måste utföras med brandsluss.

Anders
Lånar tråden för en liknande fråga, men med annat syfte.

Hur är det om man anlägger en altan mellan två hus ?
Är de sammanbyggda då ?
Och hur är det med brandklassen ?

Jag har bygglov för ett bostadshus 45 kvm, och en gäststuga ca19 kvm som ligger 4m från bostadshuset (enligt reglerna)

Mellan dom har jag dock tänkt bygga en altan (som enligt byggnadskontoret inte är bygglovspliktig)

Frågan är dock om hela konstruktionen bli byggpliktig för att byggnaderna räknas som sammanbyggda ?
Vilket jag inte efter Anders L's svar tror eftersom väggliven är åtskilda.

/K
 
Kul med det slag av frågeställningar du har, Klas! Altan, såväl som plank, är inte tre-dimensionella objekt och förbindelser mellan tre-dimensionella objekt och icke tre-dimensionella objekt kan enligt min bedömning fysiskt sett aldrig anses vara sammanbyggda. Däremot förbundna utan att vara fast eller icke-fast anslutna med varandra. I detta resonemanget om anslutning har lovpliktig eller lovfri åtgärd inte någon relevans. För altan – stensatt uteplats eller trädäck en liten bit ovan mark – kräver oavsett storlek inom tomtgränser inte bygglov.

Anders
 
Hej!

Kollade med botkyrka kommun idag och det räcker att det finns ett genomskinligt plasttak mellan vårt boningshus och garaget för att det ska räknas som sammanbyggt, väldigt goda nyheter!
Totalt 70 m2 garage blir då möjligt istället för 40 m2!

Nu ska jag börja skissa, kul!
Mvh
/Christian
 
klaskarlsson skrev:
Lånar tråden för en liknande fråga, men med annat syfte.

Hur är det om man anlägger en altan mellan två hus ?
Är de sammanbyggda då ?
Och hur är det med brandklassen ?

Jag har bygglov för ett bostadshus 45 kvm, och en gäststuga ca19 kvm som ligger 4m från bostadshuset (enligt reglerna)

Mellan dom har jag dock tänkt bygga en altan (som enligt byggnadskontoret inte är bygglovspliktig)

Frågan är dock om hela konstruktionen bli byggpliktig för att byggnaderna räknas som sammanbyggda ?
Vilket jag inte efter Anders L's svar tror eftersom väggliven är åtskilda.

/K

Var väl en sån historia Mikael Persbrandt fick klassat som svartbygge?
 
Badger skrev:
Var väl en sån historia Mikael Persbrandt fick klassat som svartbygge?
Jo fast som jag förstod det hade dom lite mer än en altan emellan, dom hade väl en hel hall (med tak, väggar isolering osv ??) . . .
Min altan är bygglovsfri - och jag har som sagt presenterad förslaget på byggnadsnämnden i kommunen och fick inga invändningar - så man tycker att dom borde ha hajat till iaf när jag beskrev att både gäststuga och hus skulle ansluta till en altan som jag frågade om den var bygglovsfri ??

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.