Har en garage offert som är exkl. armaturer, skulle vilja ha lite info vad det kan kosta.
-ska ha 2 lysrör inne i garaget+ en "vanlig" lampa i förrådet och 3 st utelampor med rörelsesensor.

Priside?

Är detta något man kan installera själv?
 
Armatur 2x36w IP44 i garage max 500:- st.(IP20 max 300:-. Sockel + glob i förråd max 200:-
Utearmatur med rörelsedäckare allt från några 100 lappar och uppåt beroende på vad du vill ha.

Kan du handla det själv på typ Bauhaus, Hornbach,Coop så kommer du som regel alltid billigare undan än om installatören skall ha sitt påslag på prylarna.

Är det bara kabel framdraget så är det ju en baggis att koppla in.
 
Låter ju överkomligt att göra själv,råkar du också veta vad ett elvärme element kostar?
 
Räkna mellan 500-1500:- beroende på hur stort du skall ha.
 
Ett tips kanske - jag har just gjort om installationen i mitt garage och valde då att sätta ett par vanliga lampor i taket och lysrörsarmaturerna efter långsidorna för att få bra belysning efter sidorna på bilen när den står inne. Till detta en dubbelbrytare så att jag kan tända lampor och lysrör allt efter behov.
 
robban44 skrev:
Armatur 2x36w IP44 i garage max 500:- st.(IP20 max 300:-. Sockel + glob i förråd max 200:-
Utearmatur med rörelsedäckare allt från några 100 lappar och uppåt beroende på vad du vill ha.

Kan du handla det själv på typ Bauhaus, Hornbach,Coop så kommer du som regel alltid billigare undan än om installatören skall ha sitt påslag på prylarna.

Är det bara kabel framdraget så är det ju en baggis att koppla in.
Problemet är ju att ingen elektriker vill koppla in dessa grejor...

Kvalitet produkter kostar mer.... Och dessa fungerar i 20 år...
 
Men snälla rara, idag skriver vi 2008, då ska man köpa T5 lysrör.
 
el_richard skrev:
Problemet är ju att ingen elektriker vill koppla in dessa grejor...

Kvalitet produkter kostar mer.... Och dessa fungerar i 20 år...
Standardinlägg av en i branschen. Det är ju inte så komplicerade prylar med vanliga enkla armaturer så tror nog att dom överlever att antal år trots dom inte köps på Elektroskandia, Ahlsell etc.etc.av installatören själv.
 
se38005 skrev:
Men snälla rara, idag skriver vi 2008, då ska man köpa T5 lysrör.
2 st armaturer i garaget och sätta T5 , varför i hela världen då för? Dubbelt så dyra och sämre driftsäkerhet då donen i anläggningar med att par år på nacken med T5 lägger av på löpande band.
 
robban44 skrev:
Standardinlägg av en i branschen. Det är ju inte så komplicerade prylar med vanliga enkla armaturer så tror nog att dom överlever att antal år trots dom inte köps på Elektroskandia, Ahlsell etc.etc.av installatören själv.

men det är ju sant, inte bara elektroniken, utan plasten å allt i hela armaturen, det är stor skillnad!!!
jag har kopplat in armaturer från t.ex. jula, dom går inte ens nästan att jämföra med typ fagerhult eller exaktor!

så vill man byta armaturer lite då å då så visst, men vill man ha nåt som håller så e det värt några hundringar mer. å han skule ju bara ha två stycken, då e det inget att orda om!

desutom e dom inte så väldans mycket dyrare, för påslaget e inte så värst stort, och så är det ganska stora rabatter...

å ja, jag e också i branchen
 
se38005 skrev:
Men snälla rara, idag skriver vi 2008, då ska man köpa T5 lysrör.
Kan någon tala om för mig vad de stora fördelarna med T5 är i jämförelse med vanliga lysrör med HF-don?
 
Jag håller med, efter att ha fått plocka ner några felkopplade julaarmaturer för att koppla rätt blev jag helt tokig på den idiotiska fastsättningen av glaset, dessutom gick två clips sönder under denna enkla operation - efter tre lysrörsbyten lär man få använda gaffatejp.
 
phl skrev:
Kan någon tala om för mig vad de stora fördelarna med T5 är i jämförelse med vanliga lysrör med HF-don?
Dom drar mindre ström och rören håller längre
 
nu har inte jag råkat ut för problem med T5, men en annan elektriker berättade att dom hade mycket problem med att dom pajade jämfört med gamla vanliga lysrörsarmaturer.
 
mrfrenzy skrev:
Dom drar mindre ström och rören håller längre
Du menar alltså att T5-rör generellt skulle ha ett högre ljusutbyte vid given tillförd energi och dessutom vara länge? Beror inte åtminstone eventuell länge livslängd på HF-donen snarare än lysrörens utformning? Någon som sitter på länkar till fakta kring T5-rörens förträfflighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.