Det var en spännande liten sak! :D
Jag har inte tänkt på det innan att det skulle vara ett alternativ till inbyggda slingor.
Tyvärr var den "ganska" dyr men å andra sidan kostar ju slingor över 2000 kr styck och så tillkommer det säkerhetsventil osv som vad jag förstår ingår i plattvärmeväxlaren så skillnaden är kanske inte alls så stor på ett färdigt system som det verkar som vid första anblicken.
Vi har dock eget vatten så något som blir ett MÅSTE är ett bra filter mot järn och kalk så att vi inte får in en massa "skit" i VVX.

Jag har sett några olika "laddomater" men 21'an verkar vara ganska vedertagen så att säga.
Är det stor skillnad? Hmmm...kanske dags att skapa en ny tråd igen.
Har letat lite i forumet och så får det bli!
 
Nackdelen med TVA är fler grejer som kan krångla och att den inte tål vatten som ger utfällningar.

De flesta tankar jag ritat har en beredare i toppen och en slinga utdragen från botten upp till beredarens botten. Det har funkat utmärkt i tankar mellan 4 och 9 m3. Fördelen med en beredare är att det finns lagrat vatten med samma temp som tankens temp. Och att den är okänslig för utfällningar.
 
Vi har som sagt eget vatten men ska skaffa filter eftersom vi är mer än trötta på allt järn och all kalk osv.

Visst är det fler saker som kan krångla men den lät så tekniskt spännande. ;)

Har tidigare varit inne på en vvb i acktanken men sedan hörde jag att med slingor tar "aldrig" varmvattnet slut. Jag gillar att duscha länge och ett varmt bad är aldrig fel.

Hur är det med skiktningen vad det gäller vvb kontra slingor? Vad är bäst?
Kan man få en tank med vvb som går att inspektera/göra rent?
 
Det finns många förespråkare för slingor men även de som inte upplever att det är så bra. Jag vet en familj med dubbla långa slingor som måste ha tanken het överst för att kunna fylla badkaret (stort) på rimlig tid.

Med bara toppen av tanken varm blir vattnet ur slingan betydligt kallare än tankvattnet om man har bra flöde på vattnet. Därför förspråkar jag beredare och förvärmningsslinga. På köpet slipper man kalkproblemen.

Jag kan inte se nån skillnad på skiktning mellan slinga och beredare eller dubbla slingor. Däremot ger bara beredare eller enkel slinga i toppen stor omrörning av vattnet.

Det finns inspekterbara beredare.
 
A o O är ordentlig isolerad tank, 30 cm i sidorna o 50 cm i toppen (möjligen 10-15 cm under men inte lika viktigt)

Nog går det fint att köra Woddy mot 6 m3 tank, gör 2 brasor/kväll då du inte hinner mer men t.ex fredag kväll gör du 3 brasor o klarar du helgen.. :)
Tanken värms ju från toppen om du har bra skiktning så det gör ju inget om du bara laddar halv men kan tänka mej att tillverkare/vvs folk rekomenderar mindre tankar för att hålla ner kostnaden..

Snabbast får man vv om man har en TVA ansluten på röret mellan laddomat/tank, VV kommer direkt pannan fått upp tempen så tanken börjar laddas o en vedpanna ger så mycket effekt att det går tappa upp et bad direkt pannan fått upp flåset fast tanken är helt kall.. Det krävs en effekt på ca 25 kW vid ett flöde på 12 l/min o ger mest vv...

Näst snabbast är det med slingor

Långsammast är beredare o ger sämst skiktning..

Men om ni har mycket kalk o skit i vattnet ska ni inte välja TVA
 
Kan bara komma på en nackdel med en stor tank. Det är om den ska stå i normal källare dvs tanken kan max vara 1,8m. Är den då på 5-6000L så behöver man elda länge innan slingan/beredaren är helt i varmvatten. I detta läget kan det vara bra att ha 2 tankar så man kan stänga en och få vv fort.

Själv har jag 3000L till min Calmar 33a efter förra sommarens ombyggnad ifrån 1500L. Hade gärna kört den mot 4-5000L och en TVA för att kunna ha vv riktigt snabbt.
 
Vad jag kan förstå är det alltså bäst med en större tank istället för två, varav en stor och en mindre tekniktank. Jag menar om man ser till bekvämlighet och att man vill elda mer sällan. Fast jag kan inte förstå varför så många verkar ha en stooor tank för lagring och en mindre tekniktank??? Jag menar med rätt placerade slingor (ev. beredare) och värmepatroner så får man ju både (relativt) snabbt vatten vid uppstart och sedan får man stor bekvämlighet i och med att man inte behöver elda så ofta - eller?
Har man en liten tekniktank måste det väl bli sämre vad det gäller stora uttag? Den "lilla" tanken blir ju snabbare avkyld än en stor. För även om värmen kommer att "vandra" över från slavtank till tekniktank så måste det väl ändå ta lite tid?
Det måste väl ändå bli mkt mer förluster när man har två tankar? Det jag tänker på är att även om man har tankarna "kloss ihop" så har man väl rören utanför isoleringen och där är de ju inte lika bra isolerade som tankarna + att rören har mindre volym = lättare blir avkylda. Eller?

En annan sak jag tänkte på:
"Alla" (försäljare och övriga förståsigpåare som inte har någon erfarenhet av vedeldning...) tycker att man ska ha "små" tankar som man ska fylla till "99" grader varje gång. Detta borde väl förutom att man måste anpassa sina inlägg så att inte allt går i kok dessutom ge större förluster?!? :confused:
Jag menar hög temperaturskillnad ger väl alltid större förlust vad jag förstått.
Med detta i åtanke borde det ju vara mycket bättre att ha ett så att säga "lågtemperatursystem" Där man har tex 5 - 10 m3 tank som man bara laddar till kanske 70 - 80 grader?!?!
Eller hur? :cool:
Eller är det jag som tänkt fel nu? :surprised:
Finns det någon forskning - tex ÄFAB eller SP på detta? Någon som vet?

Lite tankar så här på lördags"morgonen" när man fått lite idéer igen... ;)
 
En orsak till att använda en stor tank och en tekniktank är att en del som jag själv har ett fristående pannrum.För att kunna ha tappvatten nära tappstället är en lösning att ha en liten tank inne i fastigheten .
 
Crille68 skrev:
Vad jag kan förstå är det alltså bäst med en större tank istället för två, varav en stor och en mindre tekniktank. Jag menar om man ser till bekvämlighet och att man vill elda mer sällan. Fast jag kan inte förstå varför så många verkar ha en stooor tank för lagring och en mindre tekniktank??? Jag menar med rätt placerade slingor (ev. beredare) och värmepatroner så får man ju både (relativt) snabbt vatten vid uppstart och sedan får man stor bekvämlighet i och med att man inte behöver elda så ofta - eller?
Har man en liten tekniktank måste det väl bli sämre vad det gäller stora uttag? Den "lilla" tanken blir ju snabbare avkyld än en stor. För även om värmen kommer att "vandra" över från slavtank till tekniktank så måste det väl ändå ta lite tid?
Det måste väl ändå bli mkt mer förluster när man har två tankar? Det jag tänker på är att även om man har tankarna "kloss ihop" så har man väl rören utanför isoleringen och där är de ju inte lika bra isolerade som tankarna + att rören har mindre volym = lättare blir avkylda. Eller?

En annan sak jag tänkte på:
"Alla" (försäljare och övriga förståsigpåare som inte har någon erfarenhet av vedeldning...) tycker att man ska ha "små" tankar som man ska fylla till "99" grader varje gång. Detta borde väl förutom att man måste anpassa sina inlägg så att inte allt går i kok dessutom ge större förluster?!? :confused:
Jag menar hög temperaturskillnad ger väl alltid större förlust vad jag förstått.
Med detta i åtanke borde det ju vara mycket bättre att ha ett så att säga "lågtemperatursystem" Där man har tex 5 - 10 m3 tank som man bara laddar till kanske 70 - 80 grader?!?!
Eller hur? :cool:
Eller är det jag som tänkt fel nu? :surprised:
Finns det någon forskning - tex ÄFAB eller SP på detta? Någon som vet?

Lite tankar så här på lördags"morgonen" när man fått lite idéer igen... ;)
Svaret brukar till slut vara "det beror på hur behovet ser ut".

Men någon här kanske kan hjälpa oss att räkna på det? Säg att vi väljer mellan en 6 m3 tank och en 2 m3 tank. Båda är 1.8 meter höga (källaren är inte högre. En fyllning med ved räcker precis till att höja 2 m3 vatten från 20 grader till 80 grader.

Alternativ 1: Tanken var på 2 m3 och vattnet var på 20, nu är allt vatten på 80 grader. Värmeuttaget är lågt, låt oss till och med försumma det helt. Hur lång tid har vi vatten som är minst 60 grader? (hela sänkningen beror på värmeförluster via isoleringen till källaren som är 20 grader varm).

Alternativ 2: Tanken var på 6 m3 och vattnet var på 20, nu har vi fyllt på med 2 m3 vatten 80 grader, perfekt skiktat. Samma försummning av värmeuttaget. Hur lång tid har vi vatten som är minst 60 grader? (säkningen beror förutom isoleringen nu på temperaturöverföring mellan kallt och varmt vatten genom skiktningen).

Så snart det visar sig att alternativ 2 har kortare tid tills vattnet är på 60 grader börjar vi kunna se att valet av tank beror på hur man använder den.

--- Mats ---
 
Hej!
Nu har jag kommit på varför det är bra med en mindre tekniktank - tror jag! :p
Det är så klart om man vill ha solceller som man skrivit här innan eller om man har en vedpanna med pelletsbrännare som tillval. Eller hur?
Jag funderar på att ha en tekniktank på 750 liter, en elpatron och dubbla varmvattenslingor. För pannan jag ska köpa tror jag att jag ska ha lucka i sidan så att man kan kopla in en pelletsbrännare om man skulle vilja elda med pellets som komplement till elpatronkörande när man inte är hemma på några dagar på vintern.
Man borde ju även få varmvatten snabbare om man har en mindre tekniktank bredvid den stora slavtanken - som man då eventuellt kan koppla bort.
Att förbereda tekniktanken för att även ha solslingor tycker jag inte känns motiverat då man kan köra dessa via en vvx om man skulle vilja ha solslingor i framtiden. Fast en säljare tyckte att man skulle köpa en acktank med solslingor från början - "bra att ha dem redan nu om man i framtiden vill ha solvärme" :rolleyes: Säljaren tyckte dessutom att an skulle ha acktakar på 1500 alternativt 2250 liter... Det roliga var att det kändes inte som han kunde motivera sin ståndpunkt speciellt bra. Frågan är om han inte läst tidningen Bioenergi där man i en artikel pratade om att "storleken har betydelse" - http://www.novator.se/bioenergy/BE0601/51.pdf ;)
 
Det kanske är bättre med en liten tank när du vill köra pellets men ekonomiskt är det inte.
Vi kan räkna lite. En pellets brännare går väl på ca 20 000 inkl skruv.En lucka i pannan ca 5000.
Du skall ha 2st tankar. Uppskattar mer kostnaden till ca 10 000.
Rördragningen blir oxå dyrare och systemet får mer förluster.

Man får jäkligt mycket el för dom pengarna.
Och om du någon gång skaffar sol värme så kan du lägga lite mer pengar på större solfångar yta.
Kör du med vvx kan du topp ladda tanken med solvärme.
Det finns shunt automatik som känner när shunten stått fullt öppen Dvs slut på värme i tanken.Då kopplar den in el patronen.När shunten börjar stänga.Dvs tillräckligt med värme.Då stänger den av el patronen.

Min slutsats är att en liten tank är aldrig bra vid ved eldning :)

Mvh
 
Hej!
OK, du har övertygat mig och fått bort allt "griller" ur huvudet på mig.
En stor tank får det bli! :D
Det är inte klart men jag tror att den kommer vara ca 4 m3 till en 35 kW svanenmärkt panna med lambdasond.
Nu till frågan om varmvattnet.
Jag tror att Matss har ett riktigt bra argument när han förespråkar en förvärmingsslinga på varmvattnet innan varmvattenberedaren då detta ger varmvatten även vid lägre ackumulatortemperaturer och en bättre skiktning av tanken.
Men ska det vara dubbla blandningsventiler då eller räcker det att seriekoppla dem? :confused:
 
Fördelen med dubbla blandningsventiler är att du kör en större del av vv genom fvslingan. Risken är dock att efter nåt år så har ventilen kärvat fast och systemet går som med en enkel bv. Och då var det en onödig investering. Men för finsmakaren är dubbla bv ett måste :)
 
man kan ju skriva in i "att göra" listan attt man ska vrida på ventilerna några ggr/år, tex samtidigt som man testar jordfelsbrytarna och smörjer alla dörrgångjärn i hela huset;)
 
pellefant skrev:
man kan ju skriva in i "att göra" listan attt man ska vrida på ventilerna några ggr/år, tex samtidigt som man testar jordfelsbrytarna och smörjer alla dörrgångjärn i hela huset;)
Om ventilen används regelbundet (genom styrutrustningen), är risken ändå stor att den kärvar fast? Finns det märken som håller bättre än andra?

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.