Jag måste byta dörr till vårt pannrum, dörrhålet har rätt udda mått (ca 85x175cm). Funderar på att bygga en egen branddörr men är lite osäker på hur jag ska göra.

Har tänkt mej nått sånt här (från pannrummet och utåt):

Mineritskiva
Stomme av stålregel 45x45mm
Stenullsisolering 45mm
Mineritskiva
Pärlspontpanel

Karm av plåtprofiler

Blir säkert härligt tung.... Vad tror ni, kan detta duga?
 
jag tror inte det duger att skruva gångjärnen i en plåtregel. Vilken brandklass måste du ha? EI30?
 
Jag tror att det är en 30min dörr som jag måste ha, när det kom en och brandbesiktade sa han att det skulle duga att montera en mineritskiva på den gamla plankdörren med aspestskivor (den är rätt skabbig...) som har suttit där sedan 40-talet.

Kanske funkar att bygga stommen i trä, 45x45 eller 45x95, visst borde väll den konstruktionen hålla EI30??
Blir iaf rätt mycket mer för ev. eld att ta sej igenom än den gamla dörren.
 
Låter som ett stort jobb att bygga en helt ny dörr. För grannen dög det att skruva dit plåt på ena sidan dörren för att det skulle duga och då blev den ju snyggare oxå.
 
Tja, det kanske du har rätt i. Men dörren är rätt slut och källaren ska snyggas till så en ny dörr blir det. Kanske bättre att köpa en vanlig innedörr, kapa till lagom höjd och klä insidan med en mineritskiva.

Var folk kortare förr i tiden?? När vi nyss hade flyttat in i huset höll jag på att slå skallen av mej varje gång som en dörröppning skulle passeras men nu verkar det som att knoppen och kroppen har lärt sej att ducka ;)
 
Redigerat:
Kolla med återviningsfirmorna om du inte kan få tag i en begnad från någon myndighetsbyggnad eller dylikt. Brukar vara minst EI30 på sådanna och så klär du den med nått trevilgt på fin-sidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.