1. Tacksam för alla förslag på var man kan hitta svarta granitplattor i storlek 60x30 cm till ett överkomligt pris (d.v.s. en bra bit under 1.000 kr/kvm)? Vi är intresserade av både helsvarta och Galaxy.

2. Hur tätt kan man lägga dessa och hur fogar man när fogen nästan inte syns? Kan man undvika fogning helt om man lägger plattorna helt intill varandra?
 
Flisby säljer just den för 490:-/kvm
 
Hej,

Kolla på www.jonastone.se
Jag har själv beställt därifrån, även om det var en grå-prickig granit med flammad yta. Kollade precis på deras hemsida och hade lite svårt att hitta granit för innomhusbruk (förutsatte att du ska ha plattorna inne), men det är säkert bara tillfälligt. Ring dem istället...

//nilhen
 
Lägger du plattor i ett icke våtutrymme så behövs ingen fog. I våtutrymme tror jag du bör ha fog,annars blir det inte helt tätt mellan plattorna eftersom dessa inte är 100%raka när du lägger dem. Fogen är ju INTE vattentät den heller men den förhindrar att inte vatten rinner direkt ner mellan plattorna. Ju mer man kan förhindra vattnet att rinna ner under plattan ju bättre.

Svenska plattläggare väl gärna ha en meter fog ;.) ....eftersom det är mkt lättare att lägga plattorna då, men ofta kan man se i finare renoveringen o utomlands att man har mindre fog. Vettigt är väl att inte ha mindre än 2mm, då fogen kan gå sönder med åren. 3mm är väl att föredra. Jag har 2mm hemma i hela badrummet, chansar att det sitter ;.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.